Gå til innhold

Server bygging, hw

Gizmo1

Anbefalte innlegg

Skal bygge/erstatte en server som skal brukes til:

Fildeling

Printer\skriver spoller ( 5 skrivere)

Plotter ( 2 plottere)

Og nettverk mellom 10 pc'er, Internett.

Lurer på hva slags hardware jeg trenger til dette og om jeg kunne få hjelp til de diverse delene(linker)cpu,hk,hdd,osv. Alt skal kjøpes fra Komplett.no, trenger ikke no SUPER server og heller ikke Hotswap.

Obs,, Hub, Zywall og alt det der har jeg.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm hvis det er til en bedrift er det kanskje å anbefale å gå for noe fra dell.. eller en annen kjent levrandør dette av hennsyn til garanti ordninger. Om bedriften er veldig avhengig av serveren så har f-eks dell en garanti som gjør at de kommer neste arbeidsdag å skifter/reparerer serveren.

Lenke til kommentar
hmm hvis det er til en bedrift er det kanskje å anbefale å gå for noe fra dell.. eller en annen kjent levrandør dette av hennsyn til garanti ordninger. Om bedriften er veldig avhengig av serveren så har f-eks dell en garanti som gjør at de kommer neste arbeidsdag å skifter/reparerer serveren.

FEIL!

har den garantien selv, det er bare at de skal ha startet på saken innen neste arbeidsdag mener jeg

altså hvis serveren ryker, så kan det ta lang tid før de kommer, men saken skal ha startet innen 1 arbeidsdag.

men dell er bra...

Lenke til kommentar

Hvis det stort sett bare er snakk om en print-server, vil enhver gammel Pentium-3 dunk holde i massevis, så lenge hovedkort/ram/CPU er så skadet at maskinen blir ustabil. Skal du kjøpe nytt, holder en liten Celeron/Sempron-dunk.

Jeg antar at det ikke er et helt jækla print-verksted som skal driftes av den maskinen, så om det tar 0.1 sekund, eller 0.3 sekunder før skriveren skriver ut, så er det helt akseptabelt.

Og hvis maskinene ellers er Windows-baserte, går det fint ann å gjøre hele jobben med WinXP Pro, ikke behov for å kjøpe dyre Windows Server-lisenser til en så liten jobb :-)

Lenke til kommentar

Fildeling er egentlig ikke noe problem. Spesielt ikke for et så lite nettverk. 100Mbit LAN duger til masse, og på den hastigheten, er det ikke CPU eller diskytelse det står på.

Hvis det skal bli heftig mye fildeling, så er det å skaffe seg et skikkelig nettverkskort med TCP-offloading (CPU trenger ikke bry seg med TCP / IP feilsjekking) eller et hovedkort med Gbit-lan via CSA-porten. Slike løsninger finner man på en del Intel 875P-baserte hovedkort (les i manualene, da det er mange 875P-baserte hovedkort med Gbit-LAN som ikke bruke CSA). Fordelen med CSA er at nettverkskortet er koblet rett på Nordsiden av brikkesettet og bruker ikke båndbredde fra PCI-bus/disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...