Gå til innhold

Overføring i bank - lang tid?

jocke

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det å overføre penger fra en bank til en annen? Nettbanken min fungerte ikke i dag, og måtte derfor ringe banken min. De gjorde overføringen manuelt. Tidspunkt rundt kl 09:45. Vil jeg få pengene på den andre kontoen i løpet av kort tid? (dvs innen i kveld, før 00:00)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overføringer internt i en bank, skjer på sekundet, men jeg er veldig usikker fra bank til bank.

Nope. Overføring mellom dine egne konti skjer på sekundet. Alle andre overføringer, det inkluderer overføringer internt i banken, er på mottakers konto neste virkedag. Stort sett.

Lenke til kommentar
Overføringer internt i en bank, skjer på sekundet, men jeg er veldig usikker fra bank til bank.

Nope. Overføring mellom dine egne konti skjer på sekundet. Alle andre overføringer, det inkluderer overføringer internt i banken, er på mottakers konto neste virkedag. Stort sett.

Hvorfor er det egentlig slik?

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det å overføre penger fra en bank til en annen? Nettbanken min fungerte ikke i dag, og måtte derfor ringe banken min. De gjorde overføringen manuelt. Tidspunkt rundt kl 09:45. Vil jeg få pengene på den andre kontoen i løpet av kort tid? (dvs innen i kveld, før 00:00)

Det kan faktisk være ganske forskjellig. Alle slike transaksjoner går gjennom BBS, Bankenes Betalingssentral der de bruker et avregningssystem (husker ikke hva det heter) men det avregnes ikke konstant, men noen ganger hver dag. Nettgiro, telegiro og liknende er ikke bankes tjenester, men faktisk BBS tjenster.

Normalt sett skal det gå løpet av en virkedag siden du har levert såpass tidlig. Det er ikke avregning i helgene, og transaksjoner utført etter fredags ettermiddag blir således ikke overført før mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...