harv Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Heisann Har nå gått inn i en ny tidsalder med et nytt flott stue-kabinett og mine gamle pc-komponenter, installert XP Media Center 2005 og koblet til tv og surround. (Moro!) Drawback: Disse greiene STØYER! Kan noen hjelpe meg med noisekill? har en P4 1.8ghz (OC til 2GHZ) på et ærverdig asus ax4b HK (ATX) Her støyer vifta som en kjøkkenventilator. Grafikkortet er verstingen, et nvidia geforce4 mx460, det er bare ille. Ellers har jeg to 60mm og en 80mm kabinettvifte som ligger på 25db, noe som fortsatt er for høyt. PSU er en macron power mpt-301p, vifta ser ut til å være av normal størrelse. DVD og HD'er er pakka bra inn, og er lite mer å gjøre med. Utfordringen er å få dette gamle oppsettet til å gå stille, uten å dra på med så ille mye penger på kjølere som ikke følger med når jeg skifter HK, CPU og Grafikk etter hvert. Fremtidsrettet er altså et nøkkelord.. Finnes det noen bedre alternativer enn pabst? Hvordan fikse GPU kjøling stille (og tørt)? Eller bør jeg bare skifte kortet? En CPU kjøler som også kan følge utviklingen når jeg bytter HK og CPU.. Og til slutt: Er det noen som har prøvd støydempingsmattene (selvklebende asfalt, 2mm 40*50 cm for kr 69) fra Torshov Bilrekvisita? Er ikke så keen på de glavagreiene fra Biltema. Ble mye dette? Alle hyggelige svar mottas med takk*1000! Harvey Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Er i gang med å bygge HTPC selv og har i den sammenheng kjøpt denne CPU kjøleren: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000BCU Som du ser passer den til flere socketer/CPU'er, er så godt som lydløs og jeg er foreløpig veldig godt fornøyd. I tillegg valgte jeg å kjøpe denne PSU'en: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP35060PN 350W er plenty nok for min del, men de andre Fortron/Source PSU'ene skal jo være tillsvarende stillegående. Er du villlig til å legge mere penger i det så finnes det vifteløse PSU'er til rundt 1500 spenn. Selv synes jeg det ble for dyrt og er som sagt fornøyd med den "støyen" som boxen lager nå. Venter nå på ny disk (Samsung 5400RPM av den støysvake typen) som bør fjerne siste rest av irriterende lyd. Andy Lenke til kommentar
harv Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 1000 takk. Den ser jo heftig ut den! Men er den stille nok? Har du den på silent mode (18db) eller høyere? Ser den kan nå 27db, og det er jo hørbart. Hvilket skjermkort bruker du forresten? Noen tips på kjøling av skjermkortet? H. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 kommer en HTPC guide på hardware om noen dager, og jeg kan avsløre at den HTPC som der vises til er sannsynligvis noe av det mest støysvake du kan oppdrive. Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 1000 takk. Den ser jo heftig ut den! Men er den stille nok? Har du den på silent mode (18db) eller høyere? Ser den kan nå 27db, og det er jo hørbart. Hvilket skjermkort bruker du forresten? Noen tips på kjøling av skjermkortet? H. Foreløpig snurrer den på silent mode. Har en T-Bird 1200@1300 på et A7V hovedkort. Gamle greier mao, men godt nok for mitt formål. CPU'en min er jo ikke akkurat kjent for å være av de kjøligste som finnes, men det ser ut til å funke greit nok med lav RPM på kjøleren. Har bestillt et FX5500 grafikkort som jeg regner med skal være godt nok også. Har tenkt å kjøre MythTV... Pr idag kjører boxen kun som ren filserver (Fedora core3, samba...). Om du skal ha et kraftigere skjermkort så er det vel kanskje verdt å innvestere i en vifteløs kjøler. Tror de har brukbare løsninger hos microplex f.eks. Men om du ikke skal spille og heller ikke har store planer om HDTV kompabilitet så er det kanskje ikke noe stort poeng i det kraftigste (og varmeste) grafikkortet. Andy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå