Gå til innhold

Ny bios på "dødt" kort

husmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, ofte så selger leverandøren ekstra BIOS-chpper. Hvis du har ett likt hovedkort / kameraten din har kan du prøve deg på den hasardiøse prosessen som kalles BIOS hot-swap, hvor man tar ut BIOS-chip'en fra ett system som går, setter i den gamle / defekte, og flasher.

Lenke til kommentar

Takker så mye for forslaget, men jeg har ingen venner..........som har dette kortet. Er kjent med hot-flashing, men må man ikke da ha samme kort? For ikke så mange år siden jobbet jeg mye med industri-pc'er og da var det en et kjent problem at pc'ene kunne miste eller øfå ødelagt bios'en. Da kunne vi legge inn ny bios via laptop og en ekstern diskettstasjon. Husker ikke hva programmet vi brukte het og heller ikke prosedyren lenger.

Har kontaktet leverandøren av kortet (som er helt nytt) og får nå en ny bios-chip derfra. Tenke nå bare om det var noen som visset hvordan man kunne legge inn ny bios.

Lenke til kommentar

Mange hovedkort har en rutine for å reprogramere en korrupt BIOS. Sist jeg gjorde det var med et MSI socket A hovedkort, og det fungerte glimrende. Lastet ned en ny BIOS fra MSI, ga nytt navn til filen, slang den over på en diskett og startet. BIOS ble reprogrammert. Hva slags hvoedkort har du?

Lenke til kommentar

Dette vet jeg ikke helt, men selv om BIOS blir slettet er det igjen et lite område, en bootblokk, som kun støtter floppy.

Alt etter hvilken BIOS-produsent det er så skal det være en "siste" løsning.

Eksempelvis skal AMI-versjoner lete etter et spesiell fil. <AMIBOOT.ROM> som den leser, og hvis du legger den rette BIOS'en på disketten istedet og renamer den til denne fila skal det kunne gå.

For Award skal det også kunne gå an, men der husker jeg ikke fremgangsmåten.

Har aldri prøvd dette, så ikke skyt meg hvis..... :cry:

Lenke til kommentar
Dette vet jeg ikke helt, men selv om BIOS blir slettet er det igjen et lite område, en bootblokk, som kun støtter floppy.

Alt etter hvilken BIOS-produsent det er så skal det være en "siste" løsning.

Eksempelvis skal AMI-versjoner lete etter et spesiell fil. <AMIBOOT.ROM> som den leser, og hvis du legger den rette BIOS'en på disketten istedet og renamer den til denne fila skal det kunne gå.

For Award skal det også kunne gå an, men der husker jeg ikke fremgangsmåten.

Har aldri prøvd dette, så ikke skyt meg hvis..... :cry:

Det stemmer :yes: Oppskrift for dette ligger på hjemmesidene til hovedkortprodusentene.

Lenke til kommentar

Kortet jeg har kjøpt heter

Abit KV8 Pro-3rd Eye Mainboard S754.

Jeg har lastet ned ny bios som jeg har på en annen pc - så da kan jeg forsøke forslaget om å legge en bios på en diskett og forsøke. Er litt utålmodig etter å komme igang også da.

Lenke til kommentar

Det funka IKKE. Det eneste som skjer er at pc'en står og gir fra seg lange sørgmodige pip, akkurat som om minnebrikkene ikke er satt i. Har tatt ut minnebrikkene, sett og sjekket etter beste evne og satt dem inn igjen Må ha to stk minnebrikker - og jeg tror ikke de er ødelagt ettersom jeg knotet med bios da det hele døde.

Lenke til kommentar
Det funka IKKE. Det eneste som skjer er at pc'en står og gir fra seg lange sørgmodige pip, akkurat som om minnebrikkene ikke er satt i. Har tatt ut minnebrikkene, sett og sjekket etter beste evne og satt dem inn igjen Må ha to stk minnebrikker - og jeg tror ikke de er ødelagt ettersom jeg knotet med bios da det hele døde.

har du forresten sjekket opp hva feilkoden på disse "lange sørmodige" bip'ene er? Det står som oftest forklart i manualen din til HK.

Jeg får forresten ingen bip fra mitt HK :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...