Ingar Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Har ikke kommet på noe jeg ønsker meg helt til jul enda, men kom på at å lære seg photoshop hadde vært interessant. Lurer da på om jeg skal sette en nybegynnerbok for photoshop på ønskelisten. Har ingen eraring med ps cs fra før. Det ligger vel masse slikt lesestoff ute på internett, men jeg vil gjerne ha en bok jeg kan lese på i juleferien. Forresten, lærer man i hele tatt noe av slike bøker? Uansett, jeg kunne tenkt meg å lese på norsk. Har funnet frem noen bøker, og lurer på om noen har lest noen av disse og om noen kan anbefale meg noen av disse, eller noen andre norske ps-bøker. Her er de to bøkene jeg fant som jeg synes så interessante ut: Photoshop 7 Visual World, og Photoshop 7 CIAB Norsk. Har sett det er en del bøker for ps 5 og 6 osv også, men de er vel gamle og hvis jeg skal lære noe vil jeg gjerne lære det nyeste. Endret 10. desember 2004 av INGaR Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Utrolig hvor mange som skal poste dette angående Photoshop FEIL Skulle vert i Visuel Kreativitet! Men, jeg ville si den beste måten og lære på er og sitte og lese tutorials samtidig som du sitter i Photoshop og prøver deg! Og lese en bok tror jeg er ubrukelig, fakitsk.. VERTFALL uten en maskin med Photoshop! Men mulig det er noen andre som ikke er enig? Og mulig det er veldig bra bøker... PS: Raporterte denne jeg EDIT: Leif Endret 10. desember 2004 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Utrolig hvor mange som skal poste dette angående Photoshop FEIL hmm. saken er jo at jeg gjerne vil bruke ps til wds, og da er vel wds-forumet en flott plass å poste spørsmålet i. Men nok om det At du mener at det å lese en bok er ubrukelig var jo interessant. Noen flere meninger rundt dette, fra noen andre? Endret 10. desember 2004 av INGaR Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ja, det er ikke noe poeng i en bok. Det finnes nok av tutorials på nett! Prøve og feile er den beste læring som finnes. Og "bøker" finnes i fleng på nett. Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ja, det er ikke noe poeng i en bok. Det finnes nok av tutorials på nett! Prøve og feile er den beste læring som finnes. Og "bøker" finnes i fleng på nett. Å lese en god fagbok kan ikke sammenlignes med lese tutorials på nett(synes jeg). Så enkelt er det; Ja, du finner masse stoff på internett, men du finner ikke bøker. En bok tar deg med fra begynnelse til slutt, en form for lærekurve. Du starter enkelt og utvikler deg i løpet av boken. En bok er nesten alltid bedre skrevet enn hva internett sider er, det vil derfor også være enklere å forstår hva som blir forklart i boken. Bøker kan fungerer også ofte for meg som oppslagsværk. Da vet jeg hvor jeg skal lete hvis jeg lurer på noe. Så jeg støtter absolutt ikke påstanden din om at det ikke er poeng i å kjøpe bøker. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Begynner du å få god peiling i PS er Photoshop Bible den ultimate boka, men dette er mere et oppslagsverk enn en lærebok. Men du lærer veldig mye av å lese den perm-til-perm, selv det er en tung oppgave... Forøvrig anbefale eg at du bruker engelske bøker og engelsk photoshop, dette pga. oversettingene er ubrukelig samt du gjerne må på utenlandske forum for å finne den største kunnskapen... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg har selv Photoshop CS Bible. Den inneholder guider til omtrent alt som er mulig i PS, men å lese den som en helhet vil være heller tungt. Har du mye erfaring med PS og vet å bruke basicfunksjonene vil jeg anbefalt den. Men hvis du ønsker en bok som tar deg fra "start til slutt" synes jeg "Photoshop CS VQS (Visual Quickstart)" er en bra bok. Men den begynner HELT på scratch... Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Nå har det seg slik at jeg har null erfaring med PS, og jeg er ikke helt stødig på engelsk. Liker å lese norsk, og vil derfor ha meg en norsk bok. (i hvert fall til å begynne med). Er det noen som har lest bøkene i første post, som kan vurdere de, eller kan anbefale noen andre norske bøker er det flott. Er også interessert i å høre deres meninger om det er tull i å kjøpe en bok eller ikke. MVH Lenke til kommentar
andm Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg har lest igjennom CIAB: Photoshop, og den kan du forresten også låne på biblioteket. For øvrig finnes det jo også tusenvis av tutorials på nettet, og disse kan jo også være ganske lærerike... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg har Real World Adobe Photoshop CS, tror den er ganske grei.. Har ikke lest all verden av den (av den grunn av at jeg er imot å lese bøker på pensumlista ), men den begynner for de som ikke kan all verden og utvikler seg, tror jeg. Skal kjøpe Real World Adobe InDesign CS nå før jul tipper jeg, i tillegg til Grafisk Kokebok, som er rimelig grei å ha.. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Er du helt fersk kan Classroom In A Book være bra, den går gjennom det som er basic på en god måte. Og vil igjen oppfordre til engelsk bok, en ypperlig mulighet for å utvide dine språkkunskaper Uansett; Bok og program bør være på samme språk, dette skyldes de ubrukelige oversettingene.. Selv skjønner eg ingenting når eg sitter i norsk PS, hadde det ikkje vært for at tastatursnarveiene er de samme ville eg klikket etter kort tid om eg kun skulle sittet i en norsk utgave.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Selv skjønner eg ingenting når eg sitter i norsk PS, hadde detikkje vært for at tastatursnarveiene er de samme ville eg klikket etter kort tid om eg kun skulle sittet i en norsk utgave.. Høres ut som meg på norsk Photoshop på Mac, bortsett fra at der er det rare snarveier, og noen finnes ikke (Delete-knappen f.eks).. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Høres ut som meg på norsk Photoshop på Mac, bortsett fra at der er det rare snarveier, og noen finnes ikke (Delete-knappen f.eks).. hæ? skjønte vel ikke helt hva du mente.. Merker ingen store forskjell når eg veksler mellom plattformene, og eg jobber daglig i PS på begge. Er noen ting som er litt anderledes, går ikkje å bruke piltastene til å bla i dropdown menyer i OS X, det er irriterende... Endret 10. desember 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For det første venner jeg aldri meg til å trykke eple-tasten isteden for control, for det andre har dem ingen høyre-museklikk (om man ikke holder nede en knapp på tastaturet), og en del hurtigknapper er annerledes eller finnes ikke (f.eks markert selection, så skal jeg slette dette, på Win trykker jeg da Delete-knappen).. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Takker for svar, men Hvis noen har lest noen av de norske bøkene er jeg meget interessert i å høre hva dere mener om dem. Endret 10. desember 2004 av INGaR Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Takker for svar, men Hvis noen har lest noen av de norske bøkene er jeg meget interessert i å høre hva dere mener om dem. Har lest Classroom in a book på norsk, god bok det... Marvil; har eple-tasten i fingrene, brukt mac siden 96 så er vant til å ha ingen høyre knapp, samt aktivt bruk av eple-tasten... men ikke noe problem å bruke en mus med to knapper, da har du eple på høyre. Anbefales om man har brukt mac lite.. eller er uansett praktisk, noen bevegelser mindre. ..faen, slutte å skrive nu. litt gira, vært på konsert.. Lenke til kommentar
neb Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Har hatt et par visual-world bøker, og vil absolutt ikke anbefale de.. hadde en for Flash MX og en for Indesign (måtte kjøpe de på skolen).. Etter min mening går de ikke nok inn på ting i bøkene. Dette var det som irriterte meg mest. Det gjentok seg også igjennom flere andre bøker som lærern hadde.. du lærer lissom kun the basics of the basics, med disse bøkene.. Min konklusjon: Drit i Visual-World, og kjøp heller bøker fra et annet forlag, evt. bruk nettet! Mer enn nok du kan lære der! Endret 10. desember 2004 av bigben247 Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Noen som har lest den nyeste Visual-World-boken og har noen eraringer med den? Kan noen fortelle meg eksakt hva jeg kommer til å lære av å lese den boken, og hva jeg etter litt trening kommer til å være i stand til og gjøre? Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hva du vil ha er jo bare opptil deg, men jeg kan komme med noen generelle tips. Lese fra bok er absolutt bra det, men du burde ha lett tilgang til maskin med programmet samtidig fordi det ofte er mye lettere å skjønne ting med bok OG prøve det selv. Samtidig vil jeg sterkt anbefale å gjøre alle eller nesten alle oppgavene som gjerne er i slutten av et kapittel. Ofte er disse oppgavene relativt kjedelige rutinegreier, men hvis du har null erfaring er det eneste måten å bygge opp ferdigheter på... gjøre samme greie nok ganger til du kan det (ihvertfall er det sånn for meg når det gjelder programmering). Det er lett å hoppe over oppgavene, emn ikke gjør det. Som et siste tips, skaff deg en GOD begynnerbok på engelsk. Alle gode fagbøker er på engelsk simpelthen fordi de er enormt mye større marked, og i tillegg får du mye nyere bøker på engelsk enn norsk. Og det å kunne lese faglitteratur på engelsk MÅ du lære før elelr siden uansett hvis du skal studere etter videregående, så dess fortere du starter dess bedre blir du. Cobos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå