Gå til innhold

A7N8X-E DELUXE og Sempron

tjaa

Anbefalte innlegg

Vi skal bestille og bygge 5 PC'er på skolen, som undervisning og praksis kombinert. Jeg tenkte på dette:

Kabinett Cold Ebony 300watt

Hovedkort A7N8X-E DELUXE

Sempron 2500+ boxed

RAM Kingston 2x256mb pc3200

Harddisk WD 7200rpm 8mb cache 40gb IDE

floppy

DVD brenner NEC ND-3500

Skjermkort MSI GeForce FX5500 128mb

OS WinXP home

mus og tastatur

pris 5030,- fra Databutikken.com

Problemet er at hovedkortet ikke er kompatibel med Sempron før Bios 1012, og i omtalen hos Asus står det kategorisk at >System will not boot with this processor before updaing to version 1012.<

Jeg har imidlertid bygget en maskin med Sempron på Abit NF7-S v2.0 og gammel Bios. Det eneste som skjedde der var at cpu'n klokka ned inntil jeg hadde fått inn biosversjonen som støtter Sempron. Vil det samme skje på asus-kortet, for da er det jo ikke noe problem?

Kom gjerne med kommentarer på oppsettet - kravet er at systemet skal være rimelig, men ha avanserte muligheter. Ikke nødvendigvis siste skrik men være kjent for kvalitet/ være utbredt. På skolen er det nesten utelukkende gamle Pentium eller Celeron som gjelder (og Win98se), og selvsagt håpløs grafikk - dette vil jeg gjerne endre litt på hvis jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg anbefaler at du leser erfaringene med Databutikken før du bestiller derfra

2. Du kan vel låne en gammel Athlon eller Duron og sette den inn bare for å flashe BIOSen

3. WinXP home? Kan ikke du få tak i Pro til skolepris elns.? Mye bedre etter min mening (også for å lære ting).

Lenke til kommentar

Oppsettet der burde holde i massevis til skolen. Er selv lærer på ei skole hvor vi har 10 Amd XP1700+ maskiner med 256 mb ram og integrerte skjermkort i hovedkortet. Det holder i massevis hvis en ikke skal holde på med avansert grafikk. Det der med Dvd-brenner forstår jeg egentlig ikke, cd-brennere burde egentlig holde :-) Rimeligere blir det også.

Hos Psdata får du dette :

Aopen CD-RW 52X / 32X / 52X ATAPI Internal Bulk 223,-

Samsung Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black 130,-

Samsung Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" Noise Guard 490,-

Aopen Mainboard Socket-A VIA KM266Pro mATX VGA Audio LAN (vKM266Pm) Retail 422,-

Chieftec Case Micro ATX Tower 230W PS-II Type PSU For P4 PFC Black / Silver 440,-

2 stk Apacer Memory 256MB PC-400 DDR PC3200 Original 700,-

AMD CPU Sempron 2500+ Socket-A 1.750GHz 256K Cache 333MHz FSB Tray 546,-

Aopen VGA-Card Geforce FX5200 128MB DDR2 AGP DVI TV-Out Retail 440,-

Totatsum : 3249,-

WinXp 1000,-

Mus og tastatur på Rimi 200 :-)

Du kan ende skifte ut cd-brenneren med dvd-brenner og spare skolen for noen penger :)

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar

Dersom du skal sette sammen PCene selv, så kan du jo velge et annet hovedkort...? I forhold til skolebruk, og ingen tweaking, så burde det være lett å finne et billig hovedkort som støtter Sempron uten flashing.

Ellers er jeg enig i at XP Pro Student er et bedre alternativ en XP Home.

Lenke til kommentar
Dersom du skal sette sammen PCene selv, så kan du jo velge et annet hovedkort...? I forhold til skolebruk, og ingen tweaking, så burde det være lett å finne et billig hovedkort som støtter Sempron uten flashing.

Ellers er jeg enig i at XP Pro Student er et bedre alternativ en XP Home.

Overklokking er også tema i prosjektet 'bli kjent med Bios', og da er tanken å teste litt benchmarks og se hvordan effekten er med forskjellige valg, hvor langt det er forsvarlig å gå, og hvorfor.

Dette med OS er løst - academic lisenser via Inmeta Lisencing.

Integrert skjermkort på utdaterte brikkesett er uaktuelt, og DVD-brenner er vedtatt. Siden vi har fibertilknytning og prisen på slike brennere er så lav, hvorfor kjøpe cd-brenner... fordi det er en skole, og skoler skal ha kun det absolutt nødvendigste?

Hvorfor jeg så på dette asus-kortet er fordi det er så bra, men ville valgt Abit nf7s v2 hvis det var å oppdrive. Populære hovedkort som er kjent for OC-egenskaper er gjerne bedre fulgt opp fra produsenten, og komponentene har god kvalitet.

Skolen holder egne kurs på dag- og kveldstid og belaster ikke skolebudsjettet så tungt som normalt.

Lenke til kommentar

Som DidzisK sier ville jeg vurdert å handle et annet sted enn databutikken...

Forøvrig ingen kommentarer til oppsettet ditt enn at hovedkortet er bra! Har det selv... Ville muligens valgt å gå for socket 754 istedet for socket A, men ser jo at det antakelig vil bli noe dyrere...

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...