int20h Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 IBM kan miste halvparten til Dell, HP Etter at IBM solgte sin PC-divisjon til den kinesiske aktøren Lenovo Group, vurderer halvparten av kundene å droppe alle laptop- og desktop-avtaler med selskapet. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ikke en helt uventet reaksjon, dog var det et høyt anntal som vurderer dette . Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Spørs om jeg får kjøpe meg ThinkPad når jeg trenger bærbar PC om et års tid... Håper ikke kvaliteten som IBM er kjent for går rett i bøtta nå.... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Som har blitt påpekt før: IBM har da alltid produsert sine maskiner i Kina og andre deler av øst-Asia. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg regna med at noen kunder ville droppe avtalene med IBM, men såpass mange!??! Ganske interessant egentlig ettersom markedet da viser at de setter større pris på det de kjenner (og kanskje kvalitet) enn kjøpskostnadene Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Synes ikke dette er spesielt oppsiktsvekkende. Selvsagt vil kundene vurdere situasjonen. Almost half of the U.S. enterprises who were IBM PC prospects said that they're ready to consider Dell or HP now that the Armonk, N.Y.-based giant is dumping its desktop and laptop business, a research firm reported Thursday. In a report issued Thursday, McNeill and several Forrester colleagues said that about half -- 48 percent to be exact -- of IBM's prospects for desktop and/or laptops deals would consider switching to Dell or HP. Mine uthevninger. Gitt at dette er businessbrukere, det er mere merkelig om de ikke vil forbeholde seg retten til å bytte dersom den nye produsenten ikke oppfyller forventningene. Om jeg var i den situasjon (IT eller innkjøpsansvarlig i et større firma) ville det være uansvarlig av meg å si at jeg vil fortsette å kjøpe ThinkPad uansett... Siden avtalen ble bekreftet for noen få dager siden, må spørsmålet Forrester stilte ha vært hypotetisk, og svarene likeså. "Hvis IBM selger sin PC divisjon slik ryktene sier, vil du da vurdere andre leverandører?" "Ja, om så er vil jeg nok det..." Og merk dette: In fact, loyalty by IBM's prospects lags behind potential customers of both Dell and Hewlett-Packard. Only 29 percent of Dell's prospects would consider switching, while 41 percent of HP's would think about it. Det snakker altså om potensielle kunder her, ikke eksisterende kunder. Altså er dette folk som har vurdert å kjøpre IBM som nå vurderer å kjøpe noen annet, ikke brukere som vil kaste ut IBM. (Forrester har vel forøvrig hverken IBMs eller Dells kundelister, så de snakker med folk de vet om.) I tillegg sier artikkelen ingenting om tidligere lojalitet. Det er 48% nå, hvor mange av dem ville vurdert Dell for noen måneder siden? Sikkert mange av dem. Geir Lenke til kommentar
tstuka Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Fra artikkelen: Overskuddet forventes ikke å endre seg som følge av dette salget. Hvor i all vide verden har journalisten funnet dette? Det er klart IBM gjør dette for å tjene MER penger. Det vil de jo gjøre automatisk når de slipper tapene PC-divisjonen sliter med. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Bare for å gjøre en ting klart, PC-divisjonen til IBM går ikke med underskudd. Noe helt annet er det at den burde gått med mye større overskudd enn den gjør idag, men det skyldes vel at den er dårlig drevet. Spesielt Thinkpad'ene burde det vært mulig å tjene mye mer på. Jeg tipper det selskapet som jubler mest over salget er Toshiba som nå blir kvitt sin eneste konkurrent innen high-end laptop'er. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg tipper det selskapet som jubler mest over salget er Toshiba som nå blir kvitt sin eneste konkurrent innen high-end laptop'er. Skal maskinene skifte merke og "profil" også ? IBM hd'er ble jo mer annerkjent etter at de solgte branding og teknologi til Hitachi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå