Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har trøbbel med å gjøre om AVI til DIVX. Jeg bruker Studio DV til å redigere med og da har jeg kun mulighet til å konvertere filmene om til AVI, MPEG,etc. Har forsøkt å bruke VirtualDub til å konvertere DV AVI til DIVX (http://www.digital-digest.com/nickyguides/avi-2-divx.htm), men dette ga dårlige resultater. Kvaliteten var langt under MPEG-kvalitet. Er det noen som har forslag til alternativ måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heløu!

mpeg4 gir da minst like god kvalitet som "gamle" mpeg2. Problemet må nesten ligge i innstillingene dine. Jeg bruker også virtualdub, og synes det er et TOPP program (jeg skjønner ikke FlaskMPEG orntli :smile: og har fått vanvittig bra resultater.

Sjekkliste:

1. Du har lastet ned rett DivX-pakke? Du må bruke DivX versjon 4.0 og ikke Alpha 4.8, siden den fusker på mange maskiner

2. Under VirtualDub: både audio og video står på "full processing mode"?

3. Under "options" - "compression" har du valgt DivX mpeg4. (Det finnes også "vanlig" mpeg4) Drivernavnet til mpeg4 versjon 4.0 er DIVXC32.DLL.

4. Når du har rett komprimeringstype, velger du "configure" og setter "data rate" til dit du vil, avhengig av kvalitet.

Det skulle være det jeg kan komme på i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har noen problemer med DivX jeg også. Hvsi jeg prøver gjøre om en DV avi fil rett og til DivX så går dette dårlig. jeg har derfor alltid vært innom et redigeringsprogram og lagret filen som uncompressed avi. Så har jeg brukt Virtual dub til å konvertere det over til DivX og da blir det perfekt resultat. Dette er tungvint, men jeg har bare fått feilmeldinger hvsi jeg prøver å hjøre om rett fra kamera og inn til Virtual Dub. Den sier at den mangler Video for windows driver eller noe slikt.

Er det noen som har en løsning her så tar jeg imot med åpne armer.

hilsen knut

Lenke til kommentar

Mange programmer mangler støtte på dv-avi.

Gjorde en liten test ! (ble litt overasket over resultatet.. men men..)

Hadde et test-klipp, som jeg eksporterte i tre forskjellige formater. (premiere 6.01)

(så bort ifra audio!)

1. mpeg1

2. mpeg2

3. divx.avi

Deretter brukte jeg flask for å gjøre om mpegx-filene til divx.

Sammenlignet så kvaliteten.

Hadde regnet med at kvaliteten skulle bli så og si helt lik ( sånn ca..) , men ble overasket med følgende:

Rangering:

1. mpeg1->divx

2. divx.avi

3. mpeg2->divx.

Forskjellen var faktisk ganske merkbar også. For mpeg-eksport fra Premiere brukte jeg det gratis TMPGEnc programmet/plugin'en.. størst forskjell var det mellom plass 2 & 3

Så det så.

Ellers anbefales http://www.vcdhelp.com for litt oversikt over forskjellige formater, og bruker for å konvertere histen til pisten, og lada til porsche (osv..)

Ola !

ps: ved export direkte fra Premiere til divx.avi kan ofte få store filer. Dette pga litt surr med mp3codecen i forbindelse med premiere. får ikke alltid det valget. å velge mp3-lyd ved valg av divx.video.format.

[ endret av mimc den 2001-12-10 22:50 ]

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Altså, jeg har aldri sett noen MP3/Ogg vorbis codec i Premiere. Jeg har libvorbis.dll og lameenc.dll - hvorfor i alle dager finner ikke Premiere disse?

Jeg synes det er så idiotisk at lyden skal ta større plass enn bildet! (ukomprimert).. Fatter ikke hvorfor det ikke kommer noen SKIKKELIGE lyd-codecer opp i Premiere. (Ikke ADPCM eller Truespeech nei)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...