Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Artikkel: Vi "modder" to WLAN kort.. *oppdatert*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et Nokia C110 liggende, og tenkte jeg skulle lodde på en kabel med BNC kontakt på. Jeg ble litt usikker på hvordan antennen egentlig fungerer på denne, da det var litt spesielt lagt opp... I starten tenkte jeg at de to banene som går ut fra den skjermede delen var skjerm og senter (tenker coax), men så er det jo noen transistorer og smd motstander etter det... Jeg har lagt ut noen bilder. Hvis det er uklart hvor noen baner går på printkortet, kan jeg streke over med paint.

Bilder

kom meg ikke inn på ftp`en din

Nå er det fikset.

Lenke til kommentar

Ja denne artikkelen gav inspirasjon til nye mekke prosjekter! er nesten helt i hundre nå :!: Ble faktisk så inspirert at jeg preikte med elektro læreren min på skolen om det var mulig å begynne på et slikt prosjekt.. Han var veldig positiv til det. Eneste som gjenstår er å finne ut hvor man skal begynne. Regner også med at flere i klassen blir med og er man heldig, dekker kansje skolen utgifter til materiell osv :cool:

Håper vi får tid til å lage noen skikkelige antenner også.

det er nesten sånt at jeg gleder meg til å begynne på skolen igjen etter juleferien... det er gale :!:

Super artikkel dette!! Keep up the good work!

Lenke til kommentar

Jeg har laget denne antenne, er meget fornøyd, jeg har ikke betalt en krone fordi jeg fikk platen (ferdig utklipt) og PN 2,5 GRATIS på skolen, pluggen fikk jeg av en kamerat som hadde en del (brukte BNC da, virker det å). :thumbup:

jeg spurte bare de på mkken om å få og jeg fikk platene ferdig tilkappet på millimeteren. :thumbup:

Ikke bare det men jeg fikk matrealer til totlat fire antenner, så nå har vi i vennegjengen WLAN mellom PCene :thumbup:

Endret av ombay
Lenke til kommentar

Sendte mail til MPX angående D-Link's AirPremier AG serie og fikk svar:

Hei!

Det kommer nok utpå nyåret når Dlink Norge lanserer produktkatalogen for 2005.

Er litt usikker på hva jeg skal velge til min kjære Tundra laptop med tanke på antenne mod. Står mellom DWL-AG660 (cardbus) og DWL-AG132 (usb).

Endret av war_boy
Lenke til kommentar
Sendte mail til MPX angående D-Link's AirPremier AG serie og fikk svar:

Hei!

Det kommer nok utpå nyåret når Dlink Norge lanserer produktkatalogen for 2005.

Er litt usikker på hva jeg skal velge til min kjære Tundra laptop med tanke på antenne mod. Står mellom DWL-AG660 (cardbus) og DWL-AG132 (usb).

USB`en.. mest fleksibel, kan brukes på alle maskiner med USB port :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei,

Ser selv på og koble til en ekstern antenne på min 3com usb dongle(den er av en litt annen type).

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=353849

Skal selv bestille en U.FL miniatyrkontakt, det ser ut som kortet ditt også har en slik, da slipper man å lodde på kortet.  :!:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5835.htm

mvh, Joakik :thumbup:

Må desverre skuffe med å fortelle at det ikke dreier seg om en U.FL miniatyrkontakt..

Det er en spesialplugg fra sunrigde, den brukes kun til testing og skal du kjøpe en kommer den på 80$ + moms + frakt = 1200kr eller mer

Den er dessuten for svak til vanlig bruk, mere info finner du her http://www.sunridgecorp.com/pdf/MCCseries.pdf

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Her har jeg en 3com usb-dongle jeg skal modde.

Er ikke den antennen utrolig liten til å være kvartbølge 2.4 GHz?

Det ser ut til å være åpenbart hvor senterledern i coaxen skal loddes, men hvor skal skjermen på kabelen?

se vedlagt bilde

antennen er foresten 1/8bølge

post-61-1105188283_thumb.jpg

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Snipp

Må desverre skuffe med å fortelle at det ikke dreier seg om en U.FL miniatyrkontakt..

Det er en spesialplugg fra sunrigde, den brukes kun til testing og skal du kjøpe en kommer den på 80$ + moms + frakt = 1200kr eller mer

Den er dessuten for svak til vanlig bruk, mere info finner du her http://www.sunridgecorp.com/pdf/MCCseries.pdf

Bildet er for dårlig til at jeg kan se om det er en U.FL eller ikke, men hvis ikke det er det, så heter nok kontakten Murata SWD (se også her). Murata SWD har innebygget en mikrobryter. Sunridge sin kontakt skal være lik, men det skal være Murata sin design. Det kan derfor være letter å finne denne kontakten/bryteren ved å bruke betegnelsen Murata SWD. Er det en brytertype kontakt, så står det som regel SW, med ett nummer bak ved siden av.

Bilde Mirata SWD.

Bilde U.FL.

Styrken er vel ikke det største problemet, hvis dette er en Murata SWD-kontakt, men den orginale pluggen som settes nedi. Pluggen er så stor at den vil stikke langt utenfor kortet og være svært vanskelig å montere stabil. Er løsningen av mer permanent karakter, kan man med U.FL bruke limpistol på kontakt og/eller kabel for å bedre styrken. Langt nede på denne siden beskriver noen hvordan han modifiserte en U.FL-plugg til å fungere med en Murata SWD-kontakt.

Edit: Om det er en Murata SWD, les også kommentarene om kondensatoren.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Her har jeg en 3com usb-dongle jeg skal modde.

Er ikke den antennen utrolig liten til å være kvartbølge 2.4 GHz?

Det ser ut til å være åpenbart hvor senterledern i coaxen skal loddes, men hvor skal skjermen på kabelen?

se vedlagt bilde

antennen er foresten 1/8bølge

Tusen takk for hjelp.

Forresten, bør jeg fjerne den SM-motstanden (lodde fast foran den) som sitter før 1\8-bølgenatennen, eller bør jeg lodde den på etter denne?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå begynner jeg å bli veldig utolmodig på mpx, begynner å klø i fingrene etter den D-Link DWL-G132 usb enheten, som såklart skal moddes for ekstern antenne® :mrgreen:

så nå jeg har sendt en mail til dem for å 'mase' på dem så dem forstår det er flere potensielle kunder som vil ha den lekkerbiskenen av en usb dongle..

Lenke til kommentar

litt lovlig sent svar da men her kommer det..

fordi den duger ikke! :p neida, fungerer sikkert bra den men når jeg har først bestemt meg for noe jeg skal ha så skal det noe til før jeg går for noe annet alternativ ;)

vel, jeg snublet over en DWL-G132 på Ebay som jeg snappet opp i går natt. gi det en uke så har jeg den, og selvsagt, den skal moddes :dremel:

jeg kommer tilbake til denne tråden når jeg har fått den og starter på moddingen. bilder er en selvfølge og jeg skal også legge ut testresultatene jeg får med den usb enheten, før og etter moddingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...