Gå til innhold

Socet 939 eller 754?


Anbefalte innlegg

hmmm.... ja dette er nok det beste valget.... 939 har vrt det beste kjøpet ganske lenge for og si det sån..... men det er ikke før i det siste at prisene har sunket sån.... men jeg har ikke fulgt mye med i det siste.. men hvilken sokkel er fx-55? 754 eller 939! vet at det er 64 bit da.... :blush:

Intel har jo laget noe som skal konkurere med den nå! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Tenkte bare å legge til et lite oppsett:

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Pris:2 190,-

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT*2 Pris:4 495,-

RAM: Regner med at du her DDR-RAM ifra før.

Tilsammen: 8 300,- inkl. porto+eksp.

 

Bare en liten oppgradering!

(Hat eller elsk meg)

 

Mvh Birger

 

------------------------------------------------------------------

Edit1: Skriveleif

Endret av Birger_Nord
Lenke til kommentar
FX er s939

 

Er det slik at 754 klokker bedre enn 939?

den er grei.....

 

 

Birger_Nord, Skrevet 15/12/2004 : 09:53

 

Hei.

 

Tenkte bare å legge til et lite oppsett:

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Pris:2 190,-

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT*2 Pris:4 495,-

RAM: Regner med at du her DDR-RAM ifra før.

Tilsammen: 8 300,- inkl. porto+eksp.

 

Bare en liten oppgradering!

(Hat eller elsk meg)

 

Mvh Birger

Hvis du drar ned litt på Grafikken og kjøper den litt senere så kan du jo skaffe deg en fx-55 da!?!?

 

Da kunne du kanskje tatt dette opp settet?

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD CPU ATHLON 64 FX-53 2.4GHz 939-Pin BOX 6752,-

Skjermkort: ATI 9800 pro.. 2000 ,-

RAM: Regner med at du har DDR-RAM ifra før.

11000 litt over det kanskje.. men da har man jo et aekstremt rått system for spill.... :love::thumbup::w00t::dribble::hmm:

 

Håper su ikke hadde så mye i mot der Birger_nord så tok jeg utgangspunkt i oppsetet ditt...... :ermm:

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Du har jo en gos del 939 prosessorer (cpu-er) som dere kan se her,

men jeg så på en fx-55 og en vanlig 939 cpu nå og det er pris forskjell da!

Fx-55 cpuer.

Fx-55 og så har du denne, men det jeg lurer på hvilken ???

Vanlige...

Kan denne vere en konkurent til fx-55 en? eller denne?

Har tenkt på og spare meg penger til et dlikt system, men jeg vet ikke helt....

er og anbefalle og bare oppgradere socket a ? har 2600+ nå! tenkte på og dra meg opp til en 3200+

Endret av Omy
Lenke til kommentar
FX er s939

 

Er det slik at 754 klokker bedre enn 939?

den er grei.....

 

betyr det ja eller nei?

hmm.. socket 754's Newcstle er vist gode til overklokking..

 

men overklokking.no har en artikkel om semperon!

Billigprosessoren AMD Sempron har nå også kommet i socket 754-format, basert på Athlon 64. Halvert cache kan være ille for ytelsen, men kanskje ikke for overklokkingen?

 

Mest mulig ytelse for minst mulig penger er hva overklokking handler om, og denne tankegangen har gjort AMD til et selvfølgelig prosessorvalg blant mange overklokkere rundt om i verden. Ikke bare på grunn av pris/ytelse-forholdet, men også på grunn av nesten garantert gode overklokkingsmuligheter på utvalgte modeller. Det er derfor litt ekstra spennende at i dag skal se nærmere på det aller siste tilskuddet i budsjettklassen fra AMD, nemlig Sempron 3100+.

 

Hva er nå så spesielt med denne prosessoren, sier du? Vel, Sempron 3100+ skiller seg fra resten av Sempron-familien ved at den baserer seg på Athlon64-arkitekturen. Dette gjør den til et veldig interessant produkt sammenlignet med de andre Sempron-prosessorene basert på den nå aldrene socket A-arkitekturen.

 

I likhet med andre prosessorer i budsjettklassen har Sempron 3100+ noen "mangler" i forhold til mainstream-modellene. Først og fremst kommer den kun som socket 754, noe som både betyr mangel på Dual Channel minnekontroller og ikke minst vesentlig dårligere oppgraderingsmuligheter. For som mange forhåpentligvis har fått med seg er socket 939 fremtiden for AMD. Socket 754 vil hovedsakelig være forbeholdt framtidige budsjettprosessorer, og skriver seg dermed ut av entusiastmiljøene om kort tid.

 

Sist men ikke minst mangler Sempron serien 64 bit-støtte. Det er ikke den største mangelen per idag, men de aller fleste hadde vel satt pris på ytelsesøkningen man ville fått med 64 bit programvare. Nå er det stort sett Linux-systemer som tilbyr dette til desktop datamaskiner idag, men vi vil nok se en kraftig utvikling på det området om få år.

 

Men nok svada, la oss se om denne prosessoren kan komme med en overraskelse eller to...

 

Neste side: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11674&side=2

Neste der igjen: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11674&side=3

Litt mer: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11674&side=4

Enda mer: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11674&side=5

Masse masse: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11674&side=6

til slutt en konklusjon:

 

Konklusjon

Totalt sett er vi fornøyde med vår Sempron 3100+, og storfornøyd med overklokkingspotensialet. Vi klarer fremdeles ikke helt å anbefale denne til prosessorene til entusiastene der ute, da måtte prishoppet opp til en raskere og bedre Athlon 64-løsning være mye større en det er i dag. Kort fortalt, en god prosessor til budsjettklokkere, bestemor og filservere, ikke til de som må ha mest mulig ytelse for pengene.

 

Happy klokkings :)

 

hvis dette ikke hjelper så kan du diskutere med folk i forumet til overklokking.no

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=336400

post-94-1103104420_thumb.jpg

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Hvis du ikke overklokker: 939.

Hvis du overklokker: DFI Lanparty UT 754 og en A64 m 1 mb cache.

 

Hvorfor? 939 har faktisk mer båndbredde enn cpu'en kan bruke, om du har bra ram kan du kjøre opp den 64bits båndbredden på 754 høyt nok til at båndbredde ikke blir et problem. Det er fortsatt en stor del problemer med 939 kort, spesielt gjelder dette for nforce kortene. Som oftest gir dette seg utslag i at integrert nic ikke fungerer.

 

For de som oppgraderer ofte er 939 kort per av idag helt tullete å kjøpe. Nforce4 chipsettet er like rundt hjørne, så uansett om du har 754 eller 939 kommer du til å ville ha nf4 fort. Begge cpuene vil bli avleggs iløpet av '05 fordi det kommer ut dual kjernecpu'er.

 

;)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...review_id=12317

 

Fra 2200 MHz til 2700 MHz med boxed kjøling...

 

Og nForce4 er basert på s939. Jeg ser heller ingen grunn til at dual-kjerne prosessorer ikke kommer til samme sokkel...

Lenke til kommentar

Er socket 754 bedre klokker ? har jo hørt at 939 var den bedre klokker, såfall de med 90nm produksjons teknikk.. Jeg skal selv ha meg ny maskin og var skikklig klar for å kjøpe asus SLI kortet med sata2 støtte og s939, men jeg hadde tenkt å klokke den en fin del.. er s939 klokke vennlige ? (med XP120 kjøler eller lignende)

 

Edit: Med socket 939 amd64 3000+ 1024 ram, og 6600 gt og 2-3 harddisker, holder det med 350w PSU da? tenkte på artic cooling silentium kabinett ;)

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Birger_Nord, Skrevet 15/12/2004 : 09:53

 

Hei.

 

Tenkte bare å legge til et lite oppsett:

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Pris:2 190,-

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT*2 Pris:4 495,-

RAM: Regner med at du her DDR-RAM ifra før.

Tilsammen: 8 300,- inkl. porto+eksp.

 

Bare en liten oppgradering!

(Hat eller elsk meg)

 

Mvh Birger

Hvis du drar ned litt på Grafikken og kjøper den litt senere så kan du jo skaffe deg en fx-55 da!?!?

 

Da kunne du kanskje tatt dette opp settet?

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD CPU ATHLON 64 FX-53 2.4GHz 939-Pin BOX 6752,-

Skjermkort: ATI 9800 pro.. 2000 ,-

RAM: Regner med at du har DDR-RAM ifra før.

11000 litt over det kanskje.. men da har man jo et aekstremt rått system for spill.... :love::thumbup::w00t::dribble::hmm:

 

Håper su ikke hadde så mye i mot der Birger_nord så tok jeg utgangspunkt i oppsetet ditt...... :ermm:

Systemet ditt kommer til å yte en del svakere enn Birger sitt med henhold til spilling. Betraktelig svakere og faktisk.. Grafikkkort må prioriteres mer enn som så i en Spill-PC i dette prisskjiktet.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hei.

 

Tenkte bare å legge til et lite oppsett:

HK: ASUS A8N-SLI Pris:1 449,-

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Pris:2 190,-

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT*2 Pris:4 495,-

RAM: Regner med at du her DDR-RAM ifra før.

Tilsammen: 8 300,- inkl. porto+eksp.

 

Bare en liten oppgradering!

(Hat eller elsk meg)

 

Mvh Birger

 

------------------------------------------------------------------

Edit1: Skriveleif

Ville heller kjøpt ett 6800GT, for så å kjøpe ett til senere hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...