Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen vil ikke starte


Comodore

Anbefalte innlegg

Heisann, har et par spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med..

Den ellers så trofaste toyota corolla 1.3 gl (xl) hatchback vil ikke mer.

 

For å ta det fra begynnelsen.......

 

Når det begynte å bli kaldt begynte bilen å tulle når jeg skulle starte den etter å ha stått kald en stund. Den begynner bra, men når den står på tomgang litt blir den bare værre og værre helt til den stopper, høres nesten ut som om den går på 3 plugger. og når den så stopper er det ikke mulig å få start på den igjen og må vente mange timer før jeg kan prøve igjen.

Hvis jeg så begynner å kjøre med en gang går det greit etterhvert. får jobbet opp turtallet og den "lagger" men jeg kjører, helt til den blir ordentlig varm. da er bilen som ny.

Har byttet bensinfilter, luftfilter (som har blitt like sort etter et par uker), plugger og ledninger, fordelerlokk og rotor. Det er elektronisk tenning. Og helt på kondensfjerner

 

Det som har skjedd nå er at jeg tok en liten kjøretur ned til butikken og bilen ble ikke ordentlig varm. Når jeg så skulle kjøre igjen startet den med en gang, men jeg fikk ikke opp turtallet, så stoppet den etter kort tid, prøvde å file litt men motoren ville alldri over 500 omdreininger med gassen fullt inne. så fort jeg slipper gassen stopper motoren. ventet så en time før jeg prøvde igjen men det var ikke liv å få. ingen gnist å få. prøvde også å taue igang bilen uten hell.

 

skrudde ut plugg nr 1 og så at den var våt, så bensin får den. Men gnist fikk den ikke. Vi målte strømmen inn til fordeleren og den var på 11-12 volt, så det er vel grunn til å tro at dert er tenningsmodulen???

 

Andre opplysninger:

 

87 mod. 1.3 L , 12 ventiler

 

Noen ideer??

 

Comodore

Endret av Comodore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser pluggene ut? Er de sotete?

 

Sjekk om det er gnist på pluggene når du drar motoren på starteren.

 

Kan du skaffe en strobelampe(tenningslampe), hekt den på ledninge en etter en og fil på motoren. Lyset skal blinke.

 

Eventuellt men ikke anbefalt siden du har elektronisk tenning:

skru ut en plugg, sett på pluggledninga, jord pluggen mot toppen med ei isolert tang(holder du med fingrene, kan du få en karamell) og få en kompis til å file på motoren. Pluggene skal gi en klar blå gnist.

 

Er gnisten dårlig, kan coilen være synderen.

 

Er gnisten bra, har du trolig et problem med forgasseren.

Lenke til kommentar

Som sagt så var pluggene fine, bare litt våte av bensin. Det med coilen er jeg ikke så sikker på. (har ikke funnet noen) det går kun 4 tenningskabler ut av fordeleren.

 

Har ikke tilgang til strobelampe sånn uten videre, er på jobb i kongsberg og skal hjem til porsgrunn idag forhåpenligvis :roll: det er der allt verktøyet er, men jeg kan jo høre med andre...

 

Har også skrudd ut plugg 1 og jordet den mot karrosseriet, ingen gnist.

Lenke til kommentar

Pluggene var våte ja, men hvilken farge hadde dem?

 

Jord pluggen mot bart metall på motorblokka.

Får du ikke gnist da, er noe feil mellom plugg og coil.

 

Men du sier at motoren starter av og til og da går på ca.500 rpm...

Dette minner litt om forgasserproblemer.

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som noe så enkelt som kondens. Og sannsynligvis så har du en isblokk i flottørkammeret som gjør at bensinmengden som kommer til ikke er tilstrekkelig. Tviler på at det er tenninga som er problemet her. Kun kondens og vann på tanken.

 

Skru opp og tømm flottørkammeret. Fyll full tanke bensin og tilsett kondensfjerner.

 

At pluggene er våte er også et tegn på vann da vann ikke antenner men bare fukter pluggen. Og en annen ting er at nå er årstiden for kondensproblemer kommet..

 

--Lykke til--

Lenke til kommentar

Heisann, Pluggene har samme farge som da jeg kjøpte de. Ringte med en kamerat som er verkstedmester i gol, han var ganske så sikker på at det var forgasseren.

Skal prøve mer med pluggene når jeg er ferdig på jobb. Dro batteriet flatt da jeg prøvde å finne gnist igår. kan jo hende det er årsaken.

 

Verkstedmesteren sa også at de forgasserene som er på den modellen jeg har er fryktelig dårlige , de hadde prøvd å justere en som hadde samme problemer som meg uten hell, måtte sende den til toyota, (han jobber for mitsubishi)

Går det ann å bygge om til en eldre mod. uten større problem? Den forgasseren jeg har nå er en versjon som kom mellom den gode gamle forgasseren og injection, så det er masse vakuum og fjas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...