Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele SDSL


Anbefalte innlegg

Heisann !!

 

Har SDSL fra Catch. Broren min er lei av ISDN og ønsker seg noe bedre. Problemet er at han vil laste ned store spill, og vil sikkert bruke all båndbredden. Hvordan kan jeg begrense hastigheten hans? Hva trenger jeg? Hvordan gjør jeg det? Noen linker til guider som beskriver dette?

Har en gammel IBM stående. Kan sikkert brukes hvis jeg må sette opp en server.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må nesten spørre om et par ting:

 

Hvordan kan man bruke QoS for å begrense båndbredde?

 

Hvordan er QoS implementert i Linux?

 

Såvidt jeg vet er QoS et begrep med ganske bred betydning, f.eks betegner det kvaliteten på en tjeneste ut fra de kriterier man forventer den skal tilfredsstille.

 

Et eksempel på dette er at en epost som bruker 17 dager på å nå en mottaker tilfredstiller ikke QoS. Bruker den samme eposten derimot 11 sekunder på samme turen tilfredsstiller denne QoS. her er det tillatt med "slingringsmonn" i tiden siden en epost ikke er en så tidskritisk tjeneste egentlig (innen rimelighetens grenser da - 17 dager er uaktuelt, 11 sekunder akseptabelt).

 

Hadde det derimot vært snakk om IP-telefoni ville 11 sekunder ikke tilfredsstille kravet til QoS. Å vente i flere sekunder fra man snakker til man får svar er ikke akseptabelt. Da er kravet til QoS plutselig nede i millisekunder.

 

Det samme ser vi i utviklingen av mer avanserte rutere og switcher hvor det stadig tilstrebes kortere responstid selv ved kjøring av flere parallelle protokoller. Det som tilfredsstiller QoS for en bruker behøver ikke nødvendigvis å gjøre det for en annen.

 

Kall det gjerne flisespikkeri, men heller det enn vranglære.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 22:29, Grimmy skrev:

Windows XP Pro.

C:WINDOWSsystem32gpedit.msc

Lokal datamaskin-policy -> Datamaskinkonfigurasjon -> Administrative maler -> Nettverk -> QoS-Pakkeplanlegging


Kan man ikke gjøre noe slikt her da?


 

Vet ikke om man kan begrense eller fordele båndbredde der (finleste ikke alt), men du kan selv være med å sette regler for hvilket krav du stiller for å tilfredsstille eller optimalisere ditt krav til QoS.

 

Uansett - mitt poeng er at det spiller ingen rolle hvilket program man bruker, eller hvilken hardware man har, så lenge det fungerer ut fra de ønsker og krav man stiller så kan det kalles "QoS".

Lenke til kommentar

Må da være mye enklere å få broderen til å begrense sin båndbreddebruk ved å bruke en bra ftp-client :smile:

 

Ett alternativ er jo å oppgradere til 2mb, og så at dere deler regningen på antall bytes overført, da tror jeg din bror straks begrenser seg litt :smile:

 

 

Men ellers så er nok QoS tingen

Lenke til kommentar

QoS er egentlig bare en sak som prioriterer pakkene, etter angitt prioritet, vil den ikke da bare køe pakkene annerledes? Hvordan virker det som en struper?

QoS krever nettverk som støtter det og, både på klient- og serversiden. Personlig mener jeg at QoS som følger med winxp er noe svineri....-minnestjeler. Men vil gjerne vite hvordan QoS fungerer for å strupe båndbredde.

 

SP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...