Lars-Erik Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 I forbindelse med litt tvist rundt retur av en defakt harddisk hos IT-butikken må jeg bare si jeg ble litt sjokkerte over svaret jeg fikk når jeg viste til den norske kjøpsloven. Da svarte de at denne ikke gjaldt siden dette var kjøpt fra Danmark. Men hvis man går på web-siden deres, klikker norsk flagg og går til "Informasjon, Generellt, Lovgiving" så står det følgende: "Lovgivning Hvilken lov? Siden Internett er internasjonalt, er det ikke alltid lett for kunden å vite hvilken nasjons lover som gjelder. ITbutikken AS er et dansk aksjeselskap, og følger derfor dansk lovgivning. Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som er en av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal slippe å sette seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske kjøpsloven for våre kunder i Norge. Du er altså beskyttet av norsk lovgivning, på samme måte som i andre norske butikker. Angrefristen er lovfestet, og ikke en spesiell service fra noen bestemt nettbutikk." Altså står det her svart på hvitt at den norske skal gjelde oss. Men når det oppstår tvil så påstår de at kun den danske gjelder. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Akkurat derfor er det ikke anbefalt å bruke itbutikken. Fordi de er dårlig på service. Men de er vel nødt til å følge den norske kjøpsloven fordi de henvender seg til norske kjøpere gjennom en norsk webside og norsk avdeling. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Nokså komplisert spørsmål igrunn. Som utgangspunkt vil vil anta at de har rett i at dansk kjøpslov gjelder. En annen ting som kan spille inn her er diverse EØS rett, uten at jeg skal komme nærmere inn på dette, da jeg kan lite om dette. Jeg vet at det har vært en forslag til et fellesnordisk kapittel i markesføringsloven angående de sivilrettslige virkninger av reklame mor forbruker. Det er imidertidig klart at det som står under nettsidene kan reguleres av avtalerett og således være bindene for leverandør. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Men de er vel nødt til å følge den norske kjøpsloven fordi de henvender seg til norske kjøpere gjennom en norsk webside og norsk avdeling. De har et norsk domene, men har de en norsk avdeling? Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Skal aldri kjøpe no fra den sjappa. Har knapt hørt noe positvt om folk som har fått problemer med noe fra ITb. Lenke til kommentar
leif_erikg Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 For å ha norsk domene så skal de ha norsk organisjasjons nummer... Dei har så vidt eg veit ein norsk avdeling. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Det viktigste av alt, de sender fra Norge right ? Tviler på at det er toll og moms-shit vel? Hvis de sender fra danmark så er det dansk lov som gjelder. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For å ha norsk domene så skal de ha norsk organisjasjons nummer... Dei har så vidt eg veit ein norsk avdeling. Har de norsk avdeling gjelder forbrukerkjøpsloven Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Itbutikken er et registrert norsk selskap, og skal derfor så vidt jeg vet følge norske lover. Dette skriver de også på siden sin. http://www3.brreg.no/oppslag/enhet/detalj....orgnr=982022533 Itbutikken sender ikke fra norge, men de fortoller og momsbelegger alle varene for deg før de sendes til norge. Endret 10. desember 2004 av Alastor Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Oioi... Ganske sikker på at med et norsk domene så henvender de seg til norske kunder og disse blir dekket av norsk kjøpslov. Send en mail til norsk instans for slike klager som dette og hør med dem. Det er definitivt den enkleste måten å få sjekket dette skikkelig på. Må si at hvis dette er praksis fra itbutikken sin side så sa de akkurat "hadet!" til alle norske kunder som leser denne posten... Snakk om utrolig dårlig PR Endret 10. desember 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service... Endret 10. desember 2004 av Alastor Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service... Veldig enig Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service... Akkurat. Og i samme leia har man også elkjøp. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hehe. Der tillater jeg meg å være uenig. Men den diskusjonen tar vi ikke nå. Lenke til kommentar
Mixmasta Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Tror det må være en misforståelse fra itbutikkens side. De vet godt de skal følge norsk lovgivning. Du som forbruker kjøper jo av deres norske firma, så det kan ikke for dem hjelpe å si at de har lager i Danmark. Endret 10. desember 2004 av Mixmasta Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Selvsagt vet de det, men det betyr ikke at de har tenkt å følge det. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hmmm.. lurer på hvordan de misforstår at en som henvender seg på norsk og henviser til norsk forbrukslov? Lenke til kommentar
Mixmasta Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Nei hehe du sier noe. Jeg mener bare at det er verdt å gjøre et forsøk til.. De må jo gi etter.. Kunne jo være en lettere forvirra dansk supporter som fikk henvendelsen og da er det vel lett å tro det er dansk lovgivning som gjelder. Lenke til kommentar
hifiman Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ifjor bestillte jeg en harddisk fra itbutikken.no, harddisken virket ikke som den skulle så jeg sendte dem en mail .. da fikk jeg et returnummer fra dem 14 dager etter jeg hadde sendt harddisken tilbake til dem så sendte dem pengene til meg .. så jeg har ikke oppleved noe negativt med itbutikkken.... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) All handel med forbrukere innenfor EU/EØS skal følge lovgivingen i landet forbrukeren bor i. Regelen er laget for å sikre at aktører som opererer i samme marked innenfor EU/EØS skal ha like rammebetingelser uavhengig av hvor dem operer fra og har ikke noe med at EU ønsker å være snill med forbrukeren. (Fri varehandel er vel en av "de fire friheter") Så med mindre Danmark melder seg ut av EU skal ITButikken følge samme salgslov som de norske forhandlerene gjør fordi det er lovgivingen i EU, ikke fordi ITButikken velger å gjøre det sånn. Endret 10. desember 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå