prebenl Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei, jeg vurderer å installere linux på en boks, men lurer på om det er noen som har gode ressurssider og tutorials til linux? Ellers lurer jeg på hvilken distro som egner seg best til en 64-bit 3200+ med 1gb ram? Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 tja, du kan titte litt på www.linuxguiden.no der står det mye bra og litt forskjellig om de forskjellige typer av linux (distroer) det finnes. Ser du øverst på siden er det en del sticky tråder som også er greit å lese. Den IRC kanalen ville jeg derimot holdt meg langt unna. Kan anbefale deg Fedora som førstegangs distro, hvis du er helt ukjent med linux og ikke vil sette deg inn i alt på engelsk første gangen. Fedora Core2 guiden til Kyrsjo er en glimrende start. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 tror jeg satser på en dual boot med mandrake.. har vært så vidt borti det før.. har egentlig ikke noen spesiell interesse for linux, men kunne tenkt meg å ha sånn noen lunde kontroll på å bruke det, bare for å utvide kompetanseområdet mitt. føler meg jo mer eller mindre dum når dere sitter i kommandotolkeren og skriver linuxske kommandoer jeg ikke skjønner bæret av. men hvordan er det med dere linuxbrukere? bruker dere linux som eneste OS, på desktopen? syns det virker litt tungvint liksom, men ting går vel kanskje kjappere unna når man først har skjønt opplegget.. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 tja, hvis det ikke inntersere deg så tror jeg du vil bli fort lei Jeg har en windows partisjon, men er aldri inne på den. Linux er ikke tungvint i det hele tatt, bare du gidder å skjønne det. Jeg kan spille alle spilla mine her, og gjøre ALT annet du kan gjøre på en windows maskin. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Dette forumet Ellers http://distrowatch.com/ Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 bruker dere linux som eneste OS, på desktopen? syns det virker litt tungvint liksom, men ting går vel kanskje kjappere unna når man først har skjønt opplegget.. Desktop? Ja. Men hvorfor synes du det høres tungvindt ut? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ellers lurer jeg på hvilken distro som egner seg best til en 64-bit 3200+ med 1gb ram? Fedora eller SuSE. Fedora er mindre ned-stesjet, men SuSE virker mer "polert". Begge distribusjonene oppdager nesten *alt* av hardware eller usb-utstyr, noe ikke Mandrake gjør. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 men hvordan er det med dere linuxbrukere? bruker dere linux som eneste OS, på desktopen? syns det virker litt tungvint liksom Tungvint? I forhold til windows, der man må kjøre firewall, antivirus, og ad-scanners regelmessig, reformatere hvert halvår, og ting bare slutter å virke helt av seg selv innimellom? Ta en titt på denne tråden, og se hvor mye "gøy" som skjer med windows. Nei, jeg foretrekker mye heller et system som virker, og er lett å reparere de få gangene noe går galt. (Som for eksempel i natt. Oppdaterte lvm (volum manager, alle harddisker blir "poolet" sammen, og så lage partisjoner fra det. Kan lett utvide partisjoner senere, og legge til nye harddisker) programvaren, og når jeg reboota så kom ikke lvm opp. Ok, reboote i gentoo som jeg hadde lekt meg litt med tidligere, sjekke bugs for pakken, finne ut at den nyeste versjonen har en annen partisjons-søking dings. Mounte opp alle partisjonene under /mnt/debian, chroot'e inn, apt-get install lvm2=<gammel versjon>, reboote, og alt funket igjen.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå