Gå til innhold

hvilke spenninger er det på mikrofon porten?

Anbefalte innlegg

jau, da sitter jeg her å modder mikrofonen min..

ikke helt likt bamsefar sin, siden jeg ikke har tenkt til å ha ekstra ledning til lyset, og fordi jeg har en helt annen type mikrofon..

men, hvis jeg ikke skal ha noen ekstra ledning, så må jeg vite hvor stor spenning som kommer ut av mikrofonporten...

er det noen som vet dette?

evt. vet hvordan man kan finne ut?

jeg har desverre ikke tilgang på multimeter :(

og jeg tviler på at det står i manualen til lydkortet....

så, hvor stor spenning kommer ut av mikrofon porten?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du bruker ledningen som er der til leds elns så blir micen ødelagt, og trolig lydkortet også. det eneste du kan gjøre er å bytte ledningen ut med en som har flere ledere, og eventuelt borre opp hullet så den har plass. da kan du dele ledningen på andre enden, så den har en mic og en usb port.

Lenke til kommentar

Hei,

Mic'en genererer spenninger, den krever ikke. Med mindre det er kondensator mic, men det er det nok ikke. En mikrofon fungerer som en omvendt høytalerer, når du snakker så blir det små spennings pulser som blir forsterket opp i pcen(Disse er langt i fra store nok til å drive en led eller lignende.) . Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke det er mulig å bruke kond. mic på pcen så derfor ligger det ikke drivspenning ut. Hvis det er så klarer ikke den å drive led's. Du MÅ bruke en annen drifts spenning. No way out.

Lykke til!

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar

trur nok det er mulig å bruke kondensator mic på PCen, mener det er det jeg har ... men bare se på siden til komplett for eksempel, mange mic'er der som det står "Electret-kondensator" på...

mener at en kondensator mic funker slik at avstanden mellom platene som kondensatoren er laget av forandres av lufttrykket, og denne forandringen i avstand forandrer spenningen over kondensatoren, og det er denne spenningsforskjellen som måles...

men siden det bare er spenningsvariasjoner en er interessert i, så er det vell lite sannsynlig at en kan trekke mye strøm fra en mic-port (.. men det kan jo hende)

Lenke til kommentar

litt OT men...

jeg går riktig nokk 2 året på siv.ing. elektro ntnu... og jeg lærte om porter først i høst (gikk allmenne fag på videregående). Men vi går kanskje litt raskere fram vi da, det ene faget i høst var "Digitalteknikk og datamaskiner", ca 300 sider hver del, så det var et pensum på 600 sider på litt under 4 måneder...

lærte hvordan en CPU er bygd opp hvordan de forskjellige delene i CPUen er bygd opp av porter (vell, det var litt forenkla da men...)

lærer mye interessant her på ntnu, hvis du er interessert i datamaskiner og elektronikk, men det gjør dere sikkert der også... (og andre steder)

... men så det er sagt, siden du bare går GK enda, så trenger du nokk å lære en del matte til før du kan regne på litt mer kompliserte kretser (RLC-kretser for eksempel, 2. grad differensial likning , kan faktisk løses veldig enkelt når du kan matten.. som jeg lærte i vår... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...