Gå til innhold

Lære i forsvaret, et klokt valg?

Windoge

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er ikkje so mykje eg veit, men eg har høyrt at dersom ein tek læretida si i forsvaret, so er ein "forplikta" til å jobbe nokre år i forsvaret i ettertid med det yrket du har utdanna deg til.

Høres helt på trynet ut om det er sant. Skal forsvaret tvinge deg til å jobbe en plass der du kanskje ikke vil trives? Selv om man gjør et dumt valgt er det kanskje mange som vil fullføre allikevel.

Lenke til kommentar
Er ikkje so mykje eg veit, men eg har høyrt at dersom ein tek læretida si i forsvaret, so er ein "forplikta" til å jobbe nokre år i forsvaret i ettertid med det yrket du har utdanna deg til.

Det stemmer ikke. Du forplikter deg ikke til noe utover lærlingekontrakten.

Hva skal du ut i lære som?

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg så veldig detaljert om saken, men..

I den tiden jeg var i forcen, hadde jeg kontakt med en som var lærling som kokk. Han var i sitt første år som lærling.

Slik jeg forsto det, var det satans mye å gjøre. I tillegg til å ha kjøkkentjeneste hadde han også miltærutdanning (vanlig førstegangstjeneste). En vanlig arbeidsdag begynte (hvis tidlig kjøkkentjeneste) klokka 0600. For å komme til messa (han bodde på en annen leir) måtte han gå først 10-15 minutter.

Så jobbet han (mener jeg å huske) til 11/12, før han så hadde vanlig førsegangstjeneste. Andre dager løp han først rundt i bushen for så være kokk.

Det andre året skulle han kun jobbe som kokk. I tillegg skulle han da bo gratis på en hybel (slik som befalet).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ang å finne læreplass:

1) Det er VANSKELIG å få læreplass, jeg søkte via fylket og fikk aldri noe svar fra dem om noenting, utenom at jeg kom inn på skoleplass.

2) Jeg vil tippe på at vi kansje var 30% av klassen som fikk læreplass, og mange av disse kom vet at dem selv var aktive og oppsøkte læreplass. Noe som og funket for meg.

3) Grunnet nr 2, ikke baser deg på kun et ønske og et jobbsted.

4) Du skal ikke se bort ifra muligheten å kunne bli lærling om et år igjen, når du f.eks har tatt påbygg. Kjenner til noen som har gjort det og.

5) Karakterer er ikke alt, fravær mm gjelder og. Noen vil bare se hvordan du passer for akkurat deres bedrift.

6) I følge mine kilder var det ikke mange som søkte i fylkessykehuset i Rogaland (Stavanger) i fjor, og dem tar inn 4-5 hvert år. Kansje du skal søke der, eller andre sykehus? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...