TrineM Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei Lurer på å kjøpe meg en harddisk til, har en Maxtor 40 GB fra før, men det begynner å bli trangt om plassen. Tenker på en 160 GB og STØYSVAK. MEN, så har jeg lest i Hjemme-Pc at dersom OS'et ditt kjører på FAT32, så kan du ikke ha større partisjoner enn 32 GB!?! Betyr dette at jeg må dele opp 160 GB i deler på 32 GB da? Selvfølgelig ville jeg jo helst ha hatt NFTS filsystem når jeg har XP Home, men det er vel ikke bare bare å skifte til dette... Kan noen hjelpe meg med dette? Har liten erfaring på området og setter pris på all hjelp! PS: Spesifikasjoner om PC'en min står i profilen. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Samsung eller Seagate er disker som er fine til deg, støysvak med høy ytelse. Du kan selv velge om du vil ha den nye disken som FAT32 eller NFTS. De fleste bruker NFTS Du kan sikker også kjøpe en 200gb, det gir mer for pengene, koster kanskje bare 200-300 kr mer. Følg med på hw.no julekalender, kommer sikkert en hd snart Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Skal du ha en støysvak harddisk anbefaler jeg Seagate sin 160GB IDE harddisk. Kjent for å være veldig stillegående, og har vel 5 års garanti tror jeg. Har selv 1 stk 40 GB og 2 stk 120 GB av Seagate og hører dem overhodet ikke. Å kjøre NTFS er ikke noe problem. Hvis du skal fortsette å bruke 40 GB disken er det bare å formatere den nye disken i NTFS. EDIT: John Kåre var før meg.. Endret 9. desember 2004 av Cloud Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Du kan konvertere til ntfs i Windows, husker ikke kommandoen. Seagate, hitachi og Samsung er støysvake, har alle tre og er fornøyde. Nå finnes det like mange anbefalinger for den beste disken som det finnes disker, men har hatt mange Seagate-disker og de synes jeg er de beste. Men de andre to er like bak. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Klikk på Sort og gruble ivei......................................... Lenke til kommentar
TrineM Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Så det går fint an å ha en harddisk på NFTS og en på FAT32 altså.....? Hvis jeg skal formatere 40 GB disken min blir jo selvfølgelig alt borte, må jo ha et sted å gjøre av det som ligger på den? Kanskje lurt å sette inn den nye først, flytte over data fra den gamle til den nye og så formatere den gamle? Ikke vet jeg.... Åssen vil det fungere? Noen spesiell framgangsmåte jeg bør bruke? Tar i mot! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ifølge signaturen din så skal du jo kjøpe DVD-brenenr straks også.. Har du mye du ønsker å ta vare på på den harddisken du har nå (det være seg musikk, filmer, dokumenter osv.) Så syns jeg faktisk du bør slå på stortromma å kjøpe en DVD-brenner slik at du kan brenne ut det du vil ta vare på. Blir jo liksom ikke så mange plater... Etter at dette er gjort så kan du jo bare kjøre opp Windows XP på nytt med NTFS, for så å sette inn din nye harddisk og formatere den også med NTFS.. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Du trenger ikke formatere den gamle disken din. Den kan fortsatt kjøre FAT32, mens du formaterer den nye disken i NTFS. Det vil ikke by på noen problemer. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Psssst, ikke ha så mange linjer i signaturen din Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Du kan konvertere til ntfs i Windows, husker ikke kommandoen.. CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X] volume Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name. /FS:NTFS Specifies that the volume is to be converted to NTFS. /V Specifies that Convert should be run in verbose mode. /CvtArea:filename Specifies a contiguous file in the root directory to be the place holder for NTFS system files. /NoSecurity Specifies the converted files and directories security settings to be accessible by everyone. /X Forces the volume to dismount first if necessary. All opened handles to the volume would then be invalid. V Lenke til kommentar
TrineM Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Du kan konvertere til ntfs i Windows, husker ikke kommandoen.. CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X] volume Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name. /FS:NTFS Specifies that the volume is to be converted to NTFS. /V Specifies that Convert should be run in verbose mode. /CvtArea:filename Specifies a contiguous file in the root directory to be the place holder for NTFS system files. /NoSecurity Specifies the converted files and directories security settings to be accessible by everyone. /X Forces the volume to dismount first if necessary. All opened handles to the volume would then be invalid. V Bør vel ta sikkerhetskopi hvis jeg skal forsøke dette. Hvor skrives kommandoen inn? Kjøres den fra Start - Kjør? Får håpe jeg får til dette da, blir dessverre ingen nye duppeditter og oppgradering før på nyåret. Så det blir nok noen flere spørsmål ang. oppgradering og støydemping da. Lenke til kommentar
SG3001 Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Kjent for å være veldig stillegående, og har vel 5 års garanti tror jeg. Les mer om 5 års garantien til Seagate her The Inquirer :!: Vet ikke hvordan det er her i Norge da... Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Stemmer det trykk start deretter kjør/run. Kan da legge inn følgende kommando convert C: /fs:ntfs Om det selvsagt er C du skal convertere. Bør vel ta en sikkerhetskopi først. Jeg har gjort dette bare en 4 eller 5 ganger. Har fungert flott. Ståle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå