Gå til innhold

AMD XP vil ikke starte opp.

laaw

Anbefalte innlegg

Har en AMD XP 2600+ thoroughbred og har fått noen leie problemer med og starte opp.

Den vil plutselig ikke starte opp på den normale clock hastigheten som er 166*12,5. Når jeg satt den ned til 133*12,5 som tilsvarer en XP 2000+ så starter den som bare det.

PC`en kjører på det samme oppsette som den har gjort i et år så jeg skjønner ikke hvorfor det skal skje nå?

CPU en ligger på ca 50 grader under vanelig bruk og rundt 58+- ved har spilling.

Har et ASUS A7V600 hovedkort. Har prøvd bytte kjølepasta så det er nok ikke det.

Alle tips og råd vil bli satt veldig pris på.!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den vil plutselig ikke starte opp på den normale clock hastigheten som er 166*12,5

Hvis det er Barton prosessor så er det ikke standard Klokk nei.

STD for AMD Ahtlon XP2600+ er 11.5Multiplier X 166FSB (333MHz Bus)

er det en Slik gammel T-Breed så har denne kun 256Kb L2 cache og har derfor en høyere Hastighet for å kunne bli like rask som Barton M/ 512Kb L2 Cache.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Det er en slik gammel en ja med 256kb L2 cahce. Men hva må jeg gjøre for og få den til og kjøre på den farten den faktisk skal greie?

riktig CPU spenning? skal vel være 1.65v. frekvensen er vel riktig du skrev hvis det er T-breed ja... altså 12.5x166FSB. sett rammen på optimal (hvis du har muligheten self). sjekk gjerne også hva slags temperatur du har. kansje maskinen har samlet opp masse støv og derfor blir varm, da kan den fort bli ustabil. Helst ikke særlig over 60C grader, da kan det begynne å bli ustabilt etterhvert.

sjekk disse grunnlegende tingene først. :)

Lenke til kommentar
Det er en slik gammel en ja med 256kb L2 cahce. Men hva må jeg gjøre for og få den til og kjøre på den farten den faktisk skal greie?

Har foresten 2* 512 TwinMos 2700 ram

Denne ?

Athlon XP 2600+ with 256KB L2 Cache and 333MHz FSB

CPU Speed: 2083MHz (2.083GHz)

CPU Frequency Multiplier: 12.5x

CPU External Frequency (MHz): 166

Lenke til kommentar

Det er en T-bird XP 2600+ med 256 L2 Cache og 266Mhz bus.

De instillingene jeg har kjørt den på i et år nå er :

12,5 * 166 som er ca 2070.

Den ligger på ca. 55 - 60 grader den medfølgene viften.

Har støvsug og slikt så er ikke det.

Lenke til kommentar
er det en Slik gammel T-Breed så har denne kun 256Kb L2 cache og har derfor en høyere Hastighet for å kunne bli like rask som Barton M/ 512Kb L2 Cache.

:hmm: trur ikke t-bred kjører med høyere hastighet enn barton.. Har selv xp2800+ barton og jeg kjører 166MHz... men nå var det jo snakk om en 2400+ da, og jeg er ikke helt kjent med de.

Argh. Fikk det samme problemet med min xp2800+ i dag etter å ha byttet skjermkort. Det gamle ble defekt. Skjermkort er av samme modell som sist. 9800pro-aiw. Det som også er litt rart er at skjerkortet kjører på 50Hz i dos. Dvs før det booter windows.

Sikkert litt surr med Northbridge'n din og FSB og sånt... men det med at skjermkortet ditt kjører på 50Hz i DOS er vel ganske vanlig... Har du virkelig bruk for mer i DOS??? Min kjører i alle fall på en annen frekvens før jeg kommer inn i Windows, merker det på at skjermen på en måte starter seg på nytt ved bytte fra DOS til Windows (da bytter den frekvens)...

Men saken: Du har sikkert for høy FSB, trur ikke T-bred skal kjøre så fort.

Lenke til kommentar
Denne ?

Vi veit hvilken XP type han har Jarmo. Men vi veit ikke hvilken kjernen han har. Det eksempelet du viser er en Barton kjerne, tror jeg, og det fordi den kjører på 166Mhz external frequency... Men hvis trådstarteren har kjørt med external frequency på 166 og prosessoren skal ha hatt 133, så har han gjort noe feil. Ergo: har han Barton kjerne, har han gjort riktig hele tiden. Har han T-bred kjerne, har han gjort feil hele tiden, før nå hvor han satt ned external frequency-en.

Lenke til kommentar
Denne ?

Vi veit hvilken XP type han har Jarmo. Men vi veit ikke hvilken kjernen han har. Det eksempelet du viser er en Barton kjerne, tror jeg, og det fordi den kjører på 166Mhz external frequency... Men hvis trådstarteren har kjørt med external frequency på 166 og prosessoren skal ha hatt 133, så har han gjort noe feil. Ergo: har han Barton kjerne, har han gjort riktig hele tiden. Har han T-bred kjerne, har han gjort feil hele tiden, før nå hvor han satt ned external frequency-en.

Tull, les hele posten og linkene...

Det finnes også en XP 2600 T-bred som kjører på 12.5 X 166 = 2,083GHz.

XP 2600 Barton har 11.5 X 166MHz = 1,917GHz så det så....

Om trådstarteren overklokker vet vi ingenting om siden dette ikke er nevnt.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Det er en t-breed og den har hele tiden kjørt på 166*12,5.

Det jeg lurer på er hvorfor dette ikke går lenger når det har funket i et år?

Når jeg som nevnt over setter prossessoren til 133 fsb så blir den av både biosen og Windows, Cpuz detected som en XP 2000+,

noe som jeg er sikker på den ikke er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...