Gå til innhold

Dahle kommenterer NEC

Ni kon

Anbefalte innlegg

Etter en del PM's i dag svare jeg like gjerne her.

Kort om NEC:

NEC/MITSUBISHI ble skilt ut som et eget selskap i April 2000. I dag er hovedkontoret i Tokyo (Japan) hvor over 1000 mennesker jobber med den tekniske og designmessige biten på skjermene. I likhet med mange andre kjøper NEC stort sett alle sine paneler fra andre paneleprodusenter. Ved å skille ut skjermdelen i et eget selskap skal NEC kunne holde fokus på å imøtekomme de krav og ønsker markedet stiller.

See More

NEC har gjennom sitt nye slagord "see more" lagt hele firmaets tankegang, visjoner og mål.

See more betyr at hele selskapet fokuserer ikke bare på at du skal ha en skjerm med optimalt bilde. De fokuserer også på det som ligger i skjermen, samt tekniske løsninger. Det som er viktig er at NEC er gjennomsyret med at de skal produsere det beste som er å oppdrive, og denne tankegangen går helt til ledelsen. Dette er uhyre viktig, for da legger hele firmaet ned det lille ekstra slik at du som forbruker skal få det beste.

Litt om skjermene:

Accusync serien.

Dette er lowend serien til NEC. Denne serien kommer i 15”, 17” og 19”. Det som preger denne serien er enkle skjermer med lite avanserte egenskaper som NEC ellers er kjent for. Skjermene har dog integrerte høytalere. Skjermene har ingen ergonomiske egenskaper og den savner DVI.

Under samtaler med NEC kommer det også frem at dette er en serie som sikter seg inn mot bedriftsmarkedet i Europa samt privatmarkedet. Her er det rett og slett kostnadsbesparende skjermer som gjelder, samt at det er lite eller intet krav til ergonomi. Skjermene er også produsert for å imøtekomme den evt. ekstra avgiften den EU vil legge til for skjermer med DVI.

Hardware.no legger til at det ironiske her er at det koster mer å produsere en skjerm med analog tilkobling enn ved bare digital tilkobling. Men nå har det seg slik at det er ikke alle som kjører på nye skjermkort med DVI utganger, og det er enkelte spillere som ;)

Multisync serien.

70 Serien

Dette er uten tvil noe av den mest interessante serien som slippes i år. Denne serien har SMB markedet og krevende forbrukere som målgruppe. Dette er en serie som vil komme i 15”, 17”, 19” og 20”, og denne serien vil by på DVI og avanserte ergonomiske egenskaper. Alt dette kombinert med et meget godt bilde, gjør denne skjermen absolutt blant de aller beste skjermene på markedet.

1770NX

I mine øyne kanskje den sterkeste 17" på markedet til generell bruk. Denne skjermen er antagligvis det beste kjøpet du kan gjøre. IKKE SEND MEG PM OM DENNE!

En gang for alle: Skulle jeg kjøpt meg en 17" LCD i dag, hadde valget falt på denne :love:

1970NX

Ny skjerm med S-IPS ,25ms(rask i kombinasjon med IPS paneler for spill), bra fargejengivelse samt at den har DV mode (hvor bra denne er vet jeg ikke, men den er starten på noe nytt og spennende)

1970V

Vi påpeker dog at det er et lite sort lam i denne serien: 1970V. Dette er en kamuflert AccuSync som har forvillet seg inn blant særdeles gode skjermer. Den har de samme ergonomiske egenskapene som resten av 70 serien, men dog mangler den DVI. Dette er rett og slett en skjerm for de som ønsker en AccuSync med gode ergonomiske egenskaper. For den krevende brukeren er dette ikke en skjerm som vil svare til forventingene.

Poengterer her at det er usikkert at denne blir lansert i Norge. (heldigvis)

2070 NX

Kommer q1 2005

80 Serien

Dette er for den særdeles krevende brukeren. Her finner vi kun tre modeller i 19”, 20” og 21” segmentet.

1980 Sxi er nå inne for test på hw og det vil foreligge en test i nærmeste fremtid

2080 ux + er testet under tester skjermer

2180 ux kommer snart den og på forsiden.

Proffesjonelle skjermer:

Det som gjør at en skjermprodusent skiller seg fra de andre er ikke bare nye teknologiske løsninger, men de produserer også skjermer for spesialister. Nec har tatt skjermprosduksjonen et steg videre og introdusert en skjermserie for den medsinske bransjen så vel som de har introdusert en skjermserie for den grafiske bransje.

Dere som er intressert kan ta kontakt med NEC direkte. Og tro meg når jeg sier at det er verdt å ta en titt på de. Her det også mye på panelet i det kommende året. Men dette er i prisklasser de fleste forumsbrukerne ikke kan leke i :(

Her er et lite intervju som pga latskap aldri traff forsiden av hw:

Intervju med NEC.

Det er sjelden man har samlet toppene i NEC/MITSUBISHI på et sted og vi fikk derfor noen minutter for oss selv, slik at vi kunne få svar på spørsmål vi lurte på.

En ny og spennende teknologi har i den senere tid blitt nevnt: OLED. Hva kan vi vente oss fra NEC på dette området?

Pr dags dato er det ingen satsningsområde på OLED skjermer, dog overvåkes teknologien. Men det er foreløpig for store problemer til at denne teknologien skal benyttes i monitor skjermer, men derimot vil du møte denne i mindre skjermer som innen mobiltelefoner og enkelte kamera.

Foreløpig sliter OLED med disse problemene:

- Fargegjengivelsen har store problemer og spesielt blått er en farge som ikke kommer bra ut.

- Levetiden til denne teknologien er svært dårlig og kvalitetstapet vil være for stort til at det er forsvarlig å benytte dette pr dags dato.

- Produksjonsprosessen er foreløpig alt for dyr

- Den har også store problemer med responstiden, slik at man vil være tydelig plaget av etterslep på skjermer basert på denne teknologien.

Men et estimat er at denne teknologien vil kommer om en 4-6 år, og vi vil da se stadig flere og flere skjermer innenfor enkelte områder.

Vi savner Widescreen skjermer fra dere, kan vi spørre om noen konkrete planer på dette området?

Pr dags dato er det heller ikke noen konkrete planer om å gi ut slike skjermer. Det er gjort en større undersøkelse på området, noe som resulterte i at kun 1-5 % av forbrukerne ønsker dette.

Dog er dette også meget dyre skjermer og produsere, da diss også krever større oppløsning.

Enkelte produsenter er ute med slike skjermer nå, men her er det vel Apple som er den ledende. Men Apple er Apple som de sier ;) Dette er ofte forbrukere som har spesielle behov og ønsker.

Vi er imponert over deres skjermer både på fargegjengivelse og i spill. Men når det er snakk om fps, lurer vi på om det er noen konkrete planer om å imøtekomme krevende spillere, slik at de får den behagelige følelsen man har fra CRT skjermer?

Dette er et spørsmål vi i dag har tenkt på. NEC vil komme med en ny modell allerede i 1. kvartal neste år. Dessverre har vi lite informasjon om denne på nåværende tidspunkt. Det er dog ikke bare skjermene det er begrensning til, men mye ligger i skjermkort og programvare.

(dahle misstenker at vi ikke ser denne før neste høst, og om den er noe bedre enn det vi har i dag vites ikke)

Dagen var endelig over og vi takket for en hyggelig lansering av de nye skjermene. Skulle vi tørre påstå noe er nok 70 serien absolutt en serie mange drømmer om skal ligge under juletreet i år.

Og for å krydre opp historien med et bilde legger jeg med et lite bilde av ledelsen i NEC her i Europa med en proffersjonell klovn :D

post-220-1102622886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg anbefaler faktisk folk å ikke lete febrilsk etter døde piksler. For å si det slik:

Blir man så kresen eller har lyst til å bli så kresen på bilde må man regne med at du får deg en dyr hobby. For da er ikke noe bra nok :(

Jeg har venner som sitter på Barco Cine9 fordi intet annet er bra nok. Det sier seg selv at dette blir ekstremt dyrt for enkelte.

Hvis du ikke ser en død piksel : flott. Da er du heldig. kanskje du har noen der, kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...