erikindre Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Hva er da galt med nettverket mitt? Som sagt, vi fant hverandre på samme switch, men ikke de som satt på neste switch. Er det bare et software problem, eller kan det løses med noe utstyr? Aner ikke hvorfor dere kun finner folk på samme switch.... høres rart ut. Det skal ikke ha noe med utstyret å gjøre. Så lenge dere kommer inn på hver andres maskiner ved å skrive inn IP er som sagt alt sannsynligvis i orden. Tjenesten som gjør at dere kan bruke UNC navn (f.eks //erikserver) heter Netbios, m.a.o er det trolig her feilen ligger. Er du sikker på at det er switcher og ikke rutere dere bruker. Det skal ikke bety noe egentlig ettersom Netbios nå kjører over TCP/UP som er rutbar, men man vet aldri... Dere må i alle fall først teste om det funker når dere deaktiverer ALLE brannmurer.... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Joda, vi brukte 3 stk Cisco 1900 switcher. Jeg kan si til alle at de skal skru av brannmurer, og hvis det ikke funker så prøver vi å endre NetBios-innstillingene. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hva er da galt med nettverket mitt? Som sagt, vi fant hverandre på samme switch, men ikke de som satt på neste switch. Er det bare et software problem, eller kan det løses med noe utstyr? Aner ikke hvorfor dere kun finner folk på samme switch.... høres rart ut. Det skal ikke ha noe med utstyret å gjøre. Så lenge dere kommer inn på hver andres maskiner ved å skrive inn IP er som sagt alt sannsynligvis i orden. Tjenesten som gjør at dere kan bruke UNC navn (f.eks //erikserver) heter Netbios, m.a.o er det trolig her feilen ligger. Er du sikker på at det er switcher og ikke rutere dere bruker. Det skal ikke bety noe egentlig ettersom Netbios nå kjører over TCP/UP som er rutbar, men man vet aldri... Dere må i alle fall først teste om det funker når dere deaktiverer ALLE brannmurer.... Helt riktig at tjenesten som gjør at de kan skrive inn UNC baner heter Netbios, men tjenesten som oversetter maskinnavn til ip heter DNS, hvis de ikke har en DNS server i et nettverk på den størrelsen det her er snakk om vil ikke windows klare å finne ut hvilke maskinnavn som har hvilken ip. Derfor jeg sa tidligere at han bare kunne kjøre opp en router som DHCP server, da vil routeren kjøre en enkel DNS server. Altså vil han da kunne skrive inn maskinnavnet på en maskin som er koblet i en annen switch. Trenger ikke feilsøke i Netbios når løsningen er så enkel. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Så da kan jeg altså bruker ciscoen min, eller? Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hvis det er en router det er snakk om så ja. Sett den opp til å kjøre DHCP også setter du hver enkelt maskin til å motta ip automatisk (regner med at du allerede har det sånn men..) Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Hva er da galt med nettverket mitt? Som sagt, vi fant hverandre på samme switch, men ikke de som satt på neste switch. Er det bare et software problem, eller kan det løses med noe utstyr? Aner ikke hvorfor dere kun finner folk på samme switch.... høres rart ut. Det skal ikke ha noe med utstyret å gjøre. Så lenge dere kommer inn på hver andres maskiner ved å skrive inn IP er som sagt alt sannsynligvis i orden. Tjenesten som gjør at dere kan bruke UNC navn (f.eks //erikserver) heter Netbios, m.a.o er det trolig her feilen ligger. Er du sikker på at det er switcher og ikke rutere dere bruker. Det skal ikke bety noe egentlig ettersom Netbios nå kjører over TCP/UP som er rutbar, men man vet aldri... Dere må i alle fall først teste om det funker når dere deaktiverer ALLE brannmurer.... Helt riktig at tjenesten som gjør at de kan skrive inn UNC baner heter Netbios, men tjenesten som oversetter maskinnavn til ip heter DNS, hvis de ikke har en DNS server i et nettverk på den størrelsen det her er snakk om vil ikke windows klare å finne ut hvilke maskinnavn som har hvilken ip. Derfor jeg sa tidligere at han bare kunne kjøre opp en router som DHCP server, da vil routeren kjøre en enkel DNS server. Altså vil han da kunne skrive inn maskinnavnet på en maskin som er koblet i en annen switch. Trenger ikke feilsøke i Netbios når løsningen er så enkel. Dette er bare tull! Netbios navn har INGENTING med DNS å gjøre! Du må skille mellom active directory som bruker DNS og Netbios/Netbeui! Det er ingen som har dns servere i vanlige workgroup nett! En router har heller ingenting med DNS å gjøre og kjører i alle fall ALDRI DNS server! Hva er det egentlig du snakker om? Skulle en router være en lokal navneserver mener du? Nærmeste navneserver finner du hos din ISP! Routeren er bare en gateway! Som sagt har du ingen DNS-server hjemme. Om du ikke aner hva du snakker om er det bedre at du lar være å si noe..... edit: Om jeg ikke var klar nok så er det en forskjell mellom UNC-navn og DNS-hostnavn! UNC navn bruker brodcasts eller evt. WINS-server, ikke DNS-server! Du bør ta deg en runde på google. Endret 15. desember 2004 av erikindre Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hva er da galt med nettverket mitt? Som sagt, vi fant hverandre på samme switch, men ikke de som satt på neste switch. Er det bare et software problem, eller kan det løses med noe utstyr? Aner ikke hvorfor dere kun finner folk på samme switch.... høres rart ut. Det skal ikke ha noe med utstyret å gjøre. Så lenge dere kommer inn på hver andres maskiner ved å skrive inn IP er som sagt alt sannsynligvis i orden. Tjenesten som gjør at dere kan bruke UNC navn (f.eks //erikserver) heter Netbios, m.a.o er det trolig her feilen ligger. Er du sikker på at det er switcher og ikke rutere dere bruker. Det skal ikke bety noe egentlig ettersom Netbios nå kjører over TCP/UP som er rutbar, men man vet aldri... Dere må i alle fall først teste om det funker når dere deaktiverer ALLE brannmurer.... Helt riktig at tjenesten som gjør at de kan skrive inn UNC baner heter Netbios, men tjenesten som oversetter maskinnavn til ip heter DNS, hvis de ikke har en DNS server i et nettverk på den størrelsen det her er snakk om vil ikke windows klare å finne ut hvilke maskinnavn som har hvilken ip. Derfor jeg sa tidligere at han bare kunne kjøre opp en router som DHCP server, da vil routeren kjøre en enkel DNS server. Altså vil han da kunne skrive inn maskinnavnet på en maskin som er koblet i en annen switch. Trenger ikke feilsøke i Netbios når løsningen er så enkel. Dette er bare tull! Netbios navn har INGENTING med DNS å gjøre! Du må skille mellom active directory som bruker DNS og Netbios/Netbeui! Det er ingen som har dns servere i vanlige workgroup nett! En router har heller ingenting med DNS å gjøre og kjører i alle fall ALDRI DNS server! Hva er det egentlig du snakker om? Skulle en router være en lokal navneserver mener du? Nærmeste navneserver finner du hos din ISP! Routeren er bare en gateway! Som sagt har du ingen DNS-server hjemme. Om du ikke aner hva du snakker om er det bedre at du lar være å si noe..... edit: Om jeg ikke var klar nok så er det en forskjell mellom UNC-navn og DNS-hostnavn! UNC navn bruker brodcasts eller evt. WINS-server, ikke DNS-server! Du bør ta deg en runde på google. Huff, nei jeg skal ikke komme med en opplyst og riktig forklaring jeg. Sorry meg.... Kan ikke dy meg, èn til til deg: Så du mener at en router som kjører DHCP ikke har noen som helst peiling på hvilke hostname den deler ut ip til?? Tror du bør komme deg ut av læreboka og ut i praksis i så fall. Orker ikke diskutere med deg om detta lenger. Til trådstarter: Se om det hjelper med å kjøre en router med DHCP i hvertfall. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Er du sikker på dette da phsyco? Ta TG som et eksempel. Der er det jo 5000 stk og jeg kan vel ikke se alle sammen i "View workgruop computers"? Nei, skal jeg kopiere fra Arne, så må jeg finne IP'en hans, men jeg er ganske sikker på at de hadde satt opp DNS og DHCP server der. (TG var bare et eksempel. Har ikke vært der, men slik var det hvertfall på OL) Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Altså, i teorien skal det funke fett uten dhcp, men i praksis har jeg dårlige erfaringer med dette! Hvis du ikke har dhcp så kan du angi ip på alle sammen under samme subnet og netmask. På TG så er jo ikke alle under samme subnet 192.168.1.x feks, derfor vil du nok oppleve det du beskriver på TG. Tror kanskje windows ikke finner netbiosnavnet til maskiner utenfor subnettet ditt, ikke 100% sikker på åssen windows i teorien funker på sånt der Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Kan ikke dy meg, èn til til deg: Så du mener at en router som kjører DHCP ikke har noen som helst peiling på hvilke hostname den deler ut ip til?? Tror du bør komme deg ut av læreboka og ut i praksis i så fall.Orker ikke diskutere med deg om detta lenger. Til trådstarter: Se om det hjelper med å kjøre en router med DHCP i hvertfall. Nei! En DHCP-server bruker ikke hostnavn! Jeg kan maile deg s 340-343 fra boken Computer Networking, (Kurose & Ross) ettersom du tydeligvis ikke har den fjerneste ide om hva dhcp er! DHCP er basert på at det blir broadcastet en discover message (UDP datagram port 68). DHCP server svarer på denne med en ny broadcastet offer melding (UDP port 68) som inneholder ledig IP, klient broadcaster deretter en request melding med denne IP'en (UDP port 67) og får en ACK tilbake fra server (UDP port 68). Hostnavn er som sagt noe HELT TOTALT annet. (Brukt i tilfeller der du har dns internt i nettet, eks. Active Directory) I vanlige nett brukes som sagt netbios og UNC navn. Klientene med UNC navn blir funnet v.hj av broadcast. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at du tar feil! Det som bekymrer meg mest er at du prøver å få andre til å tro på dette! Kan du vise meg EN kilde som bekrefter NOE av det du sier?!? edit: Du sier jeg bør komme meg ut av læreboka! Det er mulig, jeg har tross alt lest mine bøker! Jeg kan opplyse deg om det er snakk om ganske mange bøker de siste 3 årene! Jeg er ferdig utdannet høgskoleingeniør innen drift av datasystemer til våren. Du har tydeligvis ikke åpnet dine bøker i det hele tatt... Endret 16. desember 2004 av erikindre Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Altså, i teorien skal det funke fett uten dhcp, men i praksis har jeg dårlige erfaringer med dette! Hvis du ikke har dhcp så kan du angi ip på alle sammen under samme subnet og netmask. På TG så er jo ikke alle under samme subnet 192.168.1.x feks, derfor vil du nok oppleve det du beskriver på TG. Tror kanskje windows ikke finner netbiosnavnet til maskiner utenfor subnettet ditt, ikke 100% sikker på åssen windows i teorien funker på sånt der Stemmer nok dette. DHCP anbefales nok på større nett, da det blir MYE broadcast trafikk og rot av automativ private IP. Du har sannsynligvis også rett i at Netbios navn nok ikke vil vises dersom de ligger på andre subnett. Grunnen til dette er vel at netbios kjører over TCP/IP og at ulike subnett masker vil gjøre at broadcast innen hvert nett ikke når ut. Mulig de kjører WINS server eller noe sånt på TG, men det har jeg egentlig ikke så mye peiling på. Lenke til kommentar
enl Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hadde også en Cisco 1603 ISDN-router for en tid tilbake, og denne hadde ingen form for DHCP-server. Løsningen ble brukt i et hjemmekontor, og brukte statisk IP. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2004 Takk for hjelpen folkens. Jeg har nå konkludert med at det er vannskelig å finne alle sammen, men jeg prøver NetBois-innstillingene på LAN'et. Funker ikke det blir løsningen å lage et lite program som kobler til alle ip'er på de inntastede spillportene, og vise IP'er som svarer på storskjermen. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Takk for hjelpen folkens. Jeg har nå konkludert med at det er vannskelig å finne alle sammen, men jeg prøver NetBois-innstillingene på LAN'et. Funker ikke det blir løsningen å lage et lite program som kobler til alle ip'er på de inntastede spillportene, og vise IP'er som svarer på storskjermen. En ting til du bør sjekke... Sjekk at alle maskinene er på samme subnett. M.a.o at de har samme nettadresse og nettmaske. Netbios fungerer som nevnt over ikke over ulike nubnett uten bruk av wins server. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Nå sitter jeg med switchene forann meg, og driver å tester de ut. Jeg prøvde å sette på NetBios over TCP/IP og da funket det!! Har bare prøvd windows fildeling, men regner med at resten funker også. Er det da som du, erikindre, sier, eller er det verdt å prøve med dhcp-server? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Nå sitter jeg med switchene forann meg, og driver å tester de ut. Jeg prøvde å sette på NetBios over TCP/IP og da funket det!! Har bare prøvd windows fildeling, men regner med at resten funker også. Er det da som du, erikindre, sier, eller er det verdt å prøve med dhcp-server? Du kan velge å tro meg... ettersom du ser at det funker. Antar spill o.l bruker Netbios akkurat som fildeling. DHCP server kan som sagt være lurt om du har mange maskiner i nett (vil fungere litt raskere og muligens mer stabilt), men DHCP-serveren har INGEN sammenheng med Netbios navn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå