Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server, HTPC og hovedPC i LAN

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lage et nettverk så både HTPCen og hovedPCen kan dele internettforbindelse og harddisker. Det jeg ønsker å gjøre er å fjerne alle harddisker fra begge datamaskinene og sette en server med internettforbindelse og Gb-LAN i kjelleren. Begge datamaskinene skal altså boote fra serveren.

Målet er å få en helt lydløs HTPC, og en mye enklere måte å redigere filmer som ligger på harddisken. Dessuten vil jeg sette i en liten SCS-harddisk i serveren for å få en lynrask oppstart på begge datamaskinene.

Det jeg lurer på, er om dette er gjennomførbart, eller om nettverket blir en flaskehals for SCSI-harddisken.

Deler som må kjøpes:

Skjermkort

Sapphire Radeon 7000. Kr. 285

Nettverkskort

3Com Gigabit NIC PCI, bulk Kr. 490

Har ingen peiling på nettverkskort, tok bare det billigsete. Noen som vet om dette er et bra kort?

Harddisker:

1. Segate SCSI 68 pin 18GB Cheetah 15K. Kr. 1860 Skal brukes til operativsystem.

2. Western Digital Caviar 250 GB S-ATA Kr. 1395 Skal brukes til film og musikk.

3. Western Digital Caviar 120 GB S-ATA Kr. 695 Skal brukes til alle andre programmer.

Kontroller:

Tekram SCSI DC-395UW 68-pin Ultra Wide kr. 490

Dette har jeg heller ingen peiling på. Noen som vet om dette kortet passer til SCSI -harddisken jeg har valgt?

Kabinett:

Et eller annet billig ca. 600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke tro scsi disk er noe stort poeng. (vil vel ikke gå bra nok over nettverket likevel, er dog ikke helt sikker)

ang. nettverksbooting så er dette mye styr å ordne til, men er naturligvis mulig. Sjekk nettsidene til os'et du skal bruke ;)

Endret av oycob
Lenke til kommentar

Pass på at nettkortet har bootprom(husker ikke i farta hva det kalles) og at bios på maskinene støtter å boote fra nettkort.

Det med å få alle til å boote fra en remote scsi disk er feil måte å angripe det på. MS servere har eks. funksjonalitet/tjenester som gjør at du gjennom bootprom i nettkortet kan laste os'et fra serveren som en klient/tjener funksjon.

Dette har vært tilgjengelig i nesten 10 år og er forgjengeren til tynne klienter, remote desktop, ICA etc.

Lenke til kommentar

-hvorfor må du fjerne HD i "hovedpc'en"? Regner med at det er der du skal redigere filmene dine. Serveren trenger vel bare den ferdig redigerte filmen? HTPC uten hd tror jeg er en god ide. Sjøl tror jeg jeg vil sette opp en linuxserver mot tynnklienter og htpc. Fint om du seinere kan dele erfaringer med oppsettet ditt!

Vætahutt

Lenke til kommentar
-hvorfor må du fjerne HD i "hovedpc'en"? Regner med at det er der du skal redigere filmene dine. Serveren trenger vel bare den ferdig redigerte filmen? HTPC uten hd tror jeg er en god ide. Sjøl tror jeg jeg vil sette opp en linuxserver mot tynnklienter og htpc. Fint om du seinere kan dele erfaringer med oppsettet ditt!

Vætahutt

Poenget med å fjerne harddisken i hovedPcen, er å få den til å boote fra SCSI-harddisken i nettverket, men hvis nettverket ikke er raskt nok til å utnytte en SCSI-harddisk, er det naturligvis ingen vits i det.

Skal love å dele erfaringene med oppsettet, men alt er avhengig av om prosjektet er gjennomførbart og ikke blir så alt for dyrt.

Theo343:

Det er et vanlig klient/tjener oppsett jeg har planer om å bygge ja.

Lenke til kommentar
Utfordringen blir vel å få de OS'ene du eks. vil ha på HTPC, til å funger på type RIS server.  Og om du får all den funksjonalitet og ytelse du ønsker deg.

Dette blir ofte brukt i rene workstation miljøer hvor det går mest på standard OS og kontorapplikasjoner.

Dette er noe jeg ikke har tenkt på. Siden hovedPCen også blir brukt til spilling, er den nødt til kunne kjøre en standard Windows XP. Trodde kanskje det var mulig å dele en harddisk i tre partisjoner, legge en vanlig Win XP i hver partisjon og la serveren dele partisjonene mellom hver datamaskin. Det må vel finnes programmvare som kan gjøre noe slikt?

Lenke til kommentar

Ja, men da snakker du om lokal harddisk på serveren og ikke et remoteboot OS system som Serveren egentlig har.

Tror du blander litt.

Skal du kunne boote OS fra en server tjeneste så tenker du ikke harddisk partisjonering osv. i tradisjonell forstand.

Det pc'en gjør er at den via nettkortet sender et kall til serveren og ber om OS boot. Serveren har et image av et OS i sin klientboot portofølje og lar klienten boot fra dette.

Husker ikke 100% hva dette het på gamle novell og ms servere. Men i dag tror jeg Microsoft sin RIS server har bla. denne funksjonaliteten, i tillegg til Remote Installation Server som RIS egentlig er.

Men lønner seg å sjekke litt på microsoft sidene, evt. andre OS.

Nettkort som laster OS fra en annen maskin vil ikke tenke hva slags partisjoner osv. som finnes på serveren, den får bare servert et "ferdigpakket" OS fra en tjeneste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...