Gå til innhold

Ringenes Herre - Alle tre i én?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På norsk går vel Ringenes herre-utgaven i sånn fin innbinding og med nusselige illustrasjoner for å være god. Har den selv, og det er en god utgivelse.

Men jeg vil ikke akkurat anbefale Ringenes herre med mindre du har en urimelig mengde tålmodighet og sans for detaljspekket litteratur.

Edit: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...egoryName=BIC_F

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Hvis du liker en lang seig historie uten så alt for mye handling så er LOTR greit nok.

Hvis du heller vil ha en lang, men god, historie, passe mye action innimellom, og mange flere bøker så er Wheel Of Time mye bedre enn LOTR.

WOT er bra, men Ringenes Herre bedre.

Tidshjulet går tregt fremover, er ALTFOR lang, beskriver ting FOR mye, men har jo greit nok med action.

Ringenes Herre er vil jeg si, mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Nærmer meg slutten av den femte boka i WOT nå, det blir bare bedre og bedre og mer som skjer for hver bok.

Hadde liksom håpet at du, ava lle, var litt mer positivt innstilt til WOT ulvemann :p

Ojda :)

Mener ikke å rakke ned på WOT, for det er egentlig en veldig god serie, men blir vanskelig å få fram det samtidig som jeg framhever at Ringenes Herre er mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Har nettopp (i går) blitt ferdig med WoT bok 7, og det begynner å bli litt kjedelig ja :)

Slutten på bok 6 er helt konge, og bok 7 var en liten nedtur.

Problemet med både Tolkien og Jordan er at de begge beskriver ting for mye. De bruker side opp og side ned på å beskrive noe, uten å fortelle deg noe om hvordan det ser ut.

På ett sted i Lotr beskriver Tolkien en skog, han bruker laaang tid på å beskrive skogen, og du sitter igjen med et bilde i hodet som kunne vært en hvilken som helst skog.

Jordan gjør det samme, spesielt i WoT bok 4 (The Shadow Rising?).

Hvis du vil ha mye bra lesestoff, er WoT det beste. Jordan skriver kanskje ikke like bra som Tolkien, men til gjengjeld skriver han mye mer. Lotr er den ene boka (+ Hobbiten og Silmarillion) og så er du ferdig.

For øyeblikket er det gitt ut 10 bøker i WoT serien, 1 er ferdig og blir gitt ut neste år, og 1 er planlagt. Han har også skrevet en frittstående roman som omhandler noen av de samme personene, og to (?) til slike er planlagt.

WoT = Masse bra lesestoff

Lotr = En fantasy bok alle må lese

- Jurg

Lenke til kommentar

Å, det skjer da litt? :p

Må si jeg gleder meg ganske bra til nummer 11, nummer 10 slutta bra spennende da.. mye som skjer!

Jordan har jo også blitt kalt den nye Tolkien, vet ikke om det er helt sant, men det finnes absolutt likheter.

Greit å begynne med Lord of the Rings, og hvis man liker det fortsette med Wheel of Time. Men man må ha litt tålmodighet når man leser WOT, vanskelig at alle 8000 hittil utgitte sidene skal være like spennende. :D

Endret av glotón
Lenke til kommentar

Mitt problem med WoT er at det er så mange forskjellige personer å forholde seg til, og holde orden på. At det er for lite som skjer er jeg ikke enig i. Det skjer da ting stadig vekk.

Jeg er helt enig i at slutten på bok 6 var konge. Skulle gjerne sett den på film, med 18 års grense. Tidenes scene.

Ringenes Herre mener jeg er et must om man liker fanatsy litteratur. En spennende historie og et detaljert og fanscinerende univers. Og tidvis veldig spennende. Mindre folk&fe å holde orden på enn WoT.

Og ikke minst er LotR definerende for svært mye fantasy-litteratur. Og WoT låner selvsagt elementer fra LotR. Men WoT utivder fantasy-universet i nye og relativt originale retninger.

Ahh... dette ble rotete, men men

Lenke til kommentar

*spoiler*

jo. Det skjer skremmende lite. Kidnappingen av dronningen og damen til Perrin (så lenge siden jeg har lest nå. Husker ingen navn mer) og redningen av henne er vel nå fordelt ut på 3 bøker. Og nå har de klart å finne Aielene. Framskritt?

Dette er på grunn av det du klager på. Så ekstremt mange "hovedpersoner" fordelt ut på forskjellige plasser og plott. Det blir ikke store plassen på hver i bøkene.

Vil og tro Jordan har problemer med å avslutte det han har begynt. Og ting begynner derfor å gå litt trått.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
jo. Det skjer skremmende lite. Kidnappingen av dronningen og damen til Perrin (så lenge siden jeg har lest nå. Husker ingen navn mer) og redningen av henne er vel nå fordelt ut på 3 bøker. Og nå har de klart å finne Aielene. Framskritt?

Dette er på grunn av det du klager på. Så ekstremt mange "hovedpersoner" fordelt ut på forskjellige plasser og plott. Det blir ikke store plassen på hver i bøkene.

Vil og tro Jordan har problemer med å avslutte det han har begynt. Og ting begynner derfor å gå litt trått.

Takk for den spoilern! :thumbdown:

Lenke til kommentar

ahh.. sorry

trodde du var ferdig med bøkene :blush:

nei, det var helst i de siste bøkene jeg mente og da. Fra og med bok 7 begynner det å skje skremmende lite.

edit: jeg ser jeg har skrevet "i de nyeste" i posten du svarte på. Så jeg klarer å tilgi meg selv. Men det var vel litt korttenkt likevel :)

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...