Gå til innhold

Hjelp til lodding (utstyr osv)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil heller anbafale en loddestasjon med tempratur regulering hvis du skal bruke den mer enn 1 gang det koster ca 600-700 kroner på clasohlsson, tror du får en til ca 400 kroner på biltema

så trenger du loddetinn det vanligste er 60/40 tinn/bly

Hva er det du skal lodde?

Endret av CaZiO
Lenke til kommentar

Jeg trur en 30-50W Vil funke fint så lenge du ikke sitter å lodder mange timer i uka! Da er en loddstasjon tingen. Men den koster betraktlig mere, så bare en vanligloddebolt holder syntes jeg da. Men du burde også kjøpe loddestativ som er en VELDIG viktig del. Kanskje en tinn suger, og Holder som holder ledninger, og komponenter som skal loddes sammen!! Da burde du ha nok!

Lenke til kommentar

50watt er litt mye... hvis det er elektronikk du skal lodde bør det ikke være mer enn 30w, 15w er fint! Hvis du trennger kvalitet er det best med loddestasjon., men som sagt, skal du bare lodde litt en sjelden gang innemellom er det nok ikke vits å bruke 4-700 kroner...

Lenke til kommentar

De startsettene fra Velleman er greie nok de, men for å få greit med verktøy lønner det seg å kjøpe begge to.

Dual Flashing LED og LED sound to light unit er omtrent de to letteste byggesettene fra Velleman, men som elektro læreren min sier:

''til og med mor di kan klare å setta sammen et byggesett''

Lenke til kommentar

Lodde komponenter i pc er skummelt da disse er små og det er trangt om plassen.. Ha tynn tråd lodde tinn og Tynn loddebolt test frem riktig tempratur, er nok kjekt med en regulerbar loddebolt.. Husk at det ikke tar så altfor lang tid å varme opp en bitteliten transistor... Feilsøke på en pc er nok ikke så gøy...

Lenke til kommentar

Kjøpte den på 15w fra clasern jeg.. den funker fint til all den loddingen jeg har gjort..

Du må bare huske å fortinne spissen før du starter loddingen.. da blir den fortere varm..

om loddtinnet ikke vil legge seg, så er det bare å slipe av den øverste flaten.

Lenke til kommentar
Du må bare huske å fortinne spissen før du starter loddingen.. da blir den fortere varm..

Den blir faktisk senere varm med et lag loddetinn på seg! Men dette er i praksis ingenting å snakke om. Grunnen til at spissen skal fortinnes, er at den ikke skal oksideres så fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...