Gå til innhold

TV-lisens, wtf? for hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du betaler ikke lisens for NRK, men for å kunne ta imot rafio og TV signaler. Så du kan plobmbere antenneinngangen, også kjøpe en videospiller, de får du så og si kastet etter deg for tiden, og ta inn TV på den :D

Hvorfor høres ikke det lovelig ut?

Men nrk er så sleipe att de GARANTERT har sikra seg mot den muligheten.(snakker om videospillern)

Lovlig er det ikke. Videospilleren er også lisenspliktig, akkurat som alt annet utstyr som kan ta imot TV-signaler (inkludert TV-kort). Kjøp videospilleren brukt, eller registrer den i dine foreldres navn. På den måten havner ikke videospillern, og dermed du, i registrene til NRK.

Og om det kommer en kontrollør, så er det mye enklere å fjerne en videospiller ut av syne en en TV ;)

Lenke til kommentar

Prøver meg ikke på å sende til husverten ihvertfall, tviler sterkt på at jeg har noe som helst rett til det... Når man egentlig skal betale selv om man bor i kjelleren til foreldra betaler neppe husverten noe :p

Men saken er jo at jeg er egentlig ikke så veldig interessert i tv-signal da, er uansett så ræva ned hit at jeg ser bare snø (det er kabel, men er no gæli med forsterkeren regner jeg med)... Sendte mail om at jeg gjerne plomberer tv'n for å slippe lisensen, for dem får ikke penger av meg... Da må jeg ta opp lån isåfall, og det blir litt på trynet... Da kaster jeg heller ut TV'n. (Er student foreløpig uten lån i år, hvis noen lurer på hvorfor jeg er så fattig :roll: )

Lenke til kommentar
Når vi handlet TV på elkjøp så spurte han dudn om eg ville registrere den på meg eller far min, fordi viss eg registrerte på farmin så slapp eg denne lisensen.

Har ikke fått noe regning, så det må stemme, eller?

Edit: Tror pappa har 3-4 tv'er registrert på seg :p

3-4 registrert totalt er vel ikke så mye?

Far og mor har:

1 tv på kjøkken

1 i stua

1 stort i kjellerstua

1 i trimrommet

1 i hobbyrommet

1 lett og bærbart som skjelden blir brukt (kan tas med ut i hagen... har gjort det et par ganger... ingenting er som VM og sol samtidig)

1 på hytta

1 hos meg på hybelen

1 hos bror min på hybelen

Ingen av dem er eldre enn 10 år gamle tror jeg... det verste av alt er jo at vi ikke er en tv-familie... jeg bruker max en time på tv hver dag, de andre bruker mindre tid.

Lenke til kommentar
De bør ta seg turen innom studentbyer oftere...

De er nok der ganske ofte ser du. Har iallefall hørt rykter om det. Jeg har lurt litt på hvordan jeg ville ha reagert dersom det plutselig kom en på døra. Skal faktisk litt guts til for å slenge døra i trynet på dem, spesielt dersom man blir litt paff når de står der.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en på en studentby som har hatt en 28-tommer i flere år nå uten å betale... og jeg tviler meget sterkt på at han i det hele tatt ville forsøke å gjemme den viss noen kom.

En annen kamerat bor på en annen studentby, i løpet av 2 minutter etter at tv-mannen hadde gjort sin første inspeksjon var alle tv-er bortgjemt. Dette pga. intern irc-kanal og flittig bruk av jungeltelegrafen. Godt gjort egentlig... jeg har ingenting til overs for NRK, ser kun tv2 og discovery channel.

Lenke til kommentar
Var ikke klar over at den lovendringen allerede var vedtatt (lisens på tv-kort). Glad jeg kjøpte tv-kortet før det ble vedtatt.

Flere IT-produkter vil få TV-avgift

Hvem skal betale kringkastingsavgift?

Måtte vel egentlig ikke noen lovendring til, da loven sier at alle aparater som kan ta imot TV- og radiosignaler er lisenspliktige. Var vel heller bare sånn at butikkene måtte begynne å registrere disse.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en på en studentby som har hatt en 28-tommer i flere år nå uten å betale... og jeg tviler meget sterkt på at han i det hele tatt ville forsøke å gjemme den viss noen kom.

En annen kamerat bor på en annen studentby, i løpet av 2 minutter etter at tv-mannen hadde gjort sin første inspeksjon var alle tv-er bortgjemt. Dette pga. intern irc-kanal og flittig bruk av jungeltelegrafen. Godt gjort egentlig... jeg har ingenting til overs for NRK, ser kun tv2 og discovery channel.

Haha, høres ut som der jeg bodde før.. Nordbyen Studenthjem på Gjøvik, blokk med 120 mennesker.. IRC-kanalen informerer rask som pokker, og folk bodde med TVen i skapet en stund.. Jeg var jo seff ikke på IRC akkurat det, men når han kom sa jeg at jeg ikke hadde TV-apparat (har TV-kort).

Men kontrolløren kommer som oftest i januar og august her, og kommer igjen til alle rom er sjekket..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...