Teh Hoboman Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Det høres mer ut som et pebcak problem spør du meg ;-) Problem Exists Between Ceyboard an Khair? Sorry, jeg måtte bare Lenke til kommentar
whoi Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hmm, jeg har brukt Gentoo som desktop i godt over 2 år nå, og jeg må si at grunnen til at jeg fortsetter med Gentoo er at jeg kan tweake det på all verdens måte. Alt jeg installerer blir installert med støtte for de tingene jeg vil det skal støtte. Med de optimaliseringene jeg vil. Nå kan det diskuteres hvor viktig det er med optimaliseringer, men det er der som et pluss i det minste. Og hele prosessen er latterlig enkel. Har brukt Debian som server en god stund nå. Og faktisk den eneste gangen jeg trenger å gi den oppmerksomhet er når det kommer sikkerhetsoppdateringer. Det er deilig. Så lenge jeg følger stable ihvertfall. Gentoo får oppdateringer ganske ofte. Hvis man tar en emerge sync med bare noen minutters mellomrom så kan det dukke opp nye ting. Etterhvert ble jeg lei av å følge med på alle oppdateringer. Jeg fant ut at viktige oppdateringer som glibc og gcc er ikke noe jeg hopper på med en gang de blir tilgjengelige. Jeg gidder ikke være en betatester. Men testingen til Gentoo utviklerne har blitt veldig mye bedre siden jeg begynte. Føler fortsatt at jeg ikke helt stoler på alle oppdateringene som dukker opp. Nå har jeg lagt inn Ubuntu på familiepcen, som erstatter for Win98, og må si meg imponert. Det hele fungere ganske bra. Installerte også Debian Sarge på en eldre pc som ikke hadde plass til Ubuntu. Det som er så flott er at jeg bare drar igang en apt-get eller fyrer opp Synaptic for å installere et program. Og vips så er programmet klart til bruk. Noe av det som kan være plagsomt med Gentoo er når man ikke har et program, eller et program er broken så man ikke får brukt det. Recompilering mens man sitter der å venter er dødskjedelig. Er ikke så ofte jeg opplever det for tiden siden det er over 2 år siden jeg installerte det, og har de fleste programmene jeg trenger der fra før. Men igjen det med Debian er at noen har allerede bestemt for deg hvordan programmet skal compileres og hva det skal støtte. Hvis man liker kontroll på dette området så går det ann å installere fra source, men jeg vet ikke hvordan dette virker i apt. Jeg tipper Gentoo er bedre på det området der. En ting jeg liker med Debian er at det kommer opp et ncurses program når programmer trenger configurering før bruk. Der får man et par valg, og en anbefaling ofte. Enkelt og greit. I Gentoo er man overlatt til seg selv, og må ty til etc-update som kan være kjedelig å bruke når det er 150 config filer som må oppdateres. Noe jeg ikke likte helt med Debian var alt som skjedde i oppstarten. Jeg er fan av kjapp oppstart, og få bakgrunnsprosesser. I Gentoo er det egentlig ingen ting som starter som standard. I Debian ble jeg sittende en stund å lure på hva jeg kunne fjerne fra oppstarten og hva som måtte være der. Kjerna som følger med inneholder millioner av drivere som moduler, og hotplug pluss andre ting bruker tid på å sette opp hw under oppstart. Men det er selvsagt ingen ting som hindrer noen i å legge inn sin egen kjerne, og fjerne unødvendig tull fra oppstarten. Hvis jeg skulle installert på nytt på hovedmaskinen min nå, så ville jeg vurdert Debian. Det måtte blitt enten Gentoo eller Debian, men for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å bytte bare for å bytte. Sånn kort oppsummert så har Gentoo muligheter i det uendelige hvis man er villig til å gi det litt tid. Debian er flott fordi det er kjapt og enkelt å komme igang, og er likevel ikke bloated. Den nye installasjonen til Debian Sarge er helt utrolig mye bedre enn den gamle og. Anbefalt å prøve begge over lengre tid for å få en følelse av hvordan de er i bruk. Har man først installert Gentoo og lagt inn det man trenger så er det værste over av ventetid. Ble litt mye babling her Gjerne kom med forslag eller ideer hvis noen føler at jeg sa noe dumt. Lenke til kommentar
drall Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Noe jeg ikke likte helt med Debian var alt som skjedde i oppstarten. Jeg er fan av kjapp oppstart, og få bakgrunnsprosesser. I Gentoo er det egentlig ingen ting som starter som standard. I Debian ble jeg sittende en stund å lure på hva jeg kunne fjerne fra oppstarten og hva som måtte være der. Kjerna som følger med inneholder millioner av drivere som moduler, og hotplug pluss andre ting bruker tid på å sette opp hw under oppstart. Men det er selvsagt ingen ting som hindrer noen i å legge inn sin egen kjerne, og fjerne unødvendig tull fra oppstarten.Jeg hadde samme følelsen når jeg innstallerte debian etter å ha brukt gentoo lenge. Slik installerer jeg debian i grove trekk: 1. Installerer base-systemet fra cd 2. Legger inn debfoster og purger alt unødvendig rask (med mindre du bruker --purge ved avinstallering vil debian legge igjen både init-script og config-filer). 3. Tar en grundig runde med update-rc.d -f remove 4. kompilerer egen kernel 5 apt-getter alt annet jeg måtte trenge Endret 9. desember 2004 av drall Lenke til kommentar
whoi Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Slik installerer jeg debian i grove trekk:1. Installerer base-systemet fra cd 2. Legger inn debfoster og purger alt unødvendig rask (med mindre du bruker --purge ved avinstallering vil debian legge igjen både init-script og config-filer). 3. Tar en grundig runde med update-rc.d -f remove 4. kompilerer egen kernel 5 apt-getter alt annet jeg måtte trenge Ikke dumt det! Tror jeg må ta en titt på debfoster. Aldri hørt om det før, men etter en titt på hjemmesida så virka det som er praktisk program hvis man liker litt orden. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Er for det meste enig med det som er sagt her. Gentoo: +Flere pakker +USE -Kompileringstid (hvis jeg vil ha et program, vil jeg ha det NÅ) -emerge -s tar lang tid (nok til å irritere meg) -portage treet SPISER harddisk-plass Debian: +apt-get install, og programmet er der, ferdig til bruk. Med større ting, som server programvare, er allerede en basic konfigurasjon satt opp. +"Til å stole på"-feeling. -Litt for overbegeistret for ting i oppstart. -Lett å miste kontrollen over hva man egentlig har installert. Og, til de som snakker om de ferdigkompilerte pakkene. Ja, de har march i386, MEN, IIRC, så er mcpu pentium4, så de er ganske så optimalisert for nyere prossessorer og. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 3. Tar en grundig runde med update-rc.d -f remove Hadde du gitt en liten introdusjon eller? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Modifisering til det Terrasque sa: o Du trenger ikke kompilere pakker i Gentoo. Dette er en myte. Portage har lenge støttet binærpakker. o Du har like god oversikt over hva du har installert i Debian som i enhver annen distro, om ikke bedre. o Kan ikke helt se at Portage har flere pakker enn APT... Jeg er derimot særdeles enig i USE-flagg-punktet ditt om Gentoo, og "til å stole på"-feelingen til Debian. Gentoo gjør som du vil, hverken mer eller mindre. Dette oppfatter mange som negativt eller "vanskelig", andre som en herlig følelse av kontroll. Debian gjør ikke noe særdeles dumt noe uten at du eksplisitt forteller den om det, og sørger ellers for at ting glir fint inn i hverandre uten at du skal måtte detaljkontrollere ting. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 o Kan ikke helt se at Portage har flere pakker enn APT... Det er jo ikke alt som kan installeres i debian da, pga avhengighetsproblemer. Jeg har ingen interesse av å oppgradere f.eks. KDE for å få nyeste versjon av program X. Det gjør det vanskelig å sammenligne # apt- og portagepakker. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hvis det er ting som er i konflikt med hverandre i apt, er det nok av god grunn, og de samme pakkene burde da være i konflikt med hverandre i Portage. Lenke til kommentar
drall Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) o Du trenger ikke kompilere pakker i Gentoo. Dette er en myte. Portage har lenge støttet binærpakker. Dette hjelper lite når ingen oppegående "repositories" eksisterer. o Du har like god oversikt over hva du har installert i Debian som i enhver annen distro, om ikke bedre. Joda, men du har ingen world-fil/depclean tilsvarende uten å innstallere debfoster. På den andre siden vil debian avinnstallere pakker som avhenger av en pakke som blir avinnstallert automatisk. Dette gjør ikke portage for deg (enda). o Kan ikke helt se at Portage har flere pakker enn APT... Nei, men debians strengere policy gjør at en del pakker ikke kan legges til (mplayer, codecs, java, opera, enemy-territory, vmware ol.). En del vil nok likevel se på dette som noe positivt. Endret 10. desember 2004 av drall Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Sånt havner da i non-free? PS: Er selv Gentoo-bruker, og mener Gentoo er overlegent Debian på desktopmaskiner og tett administrerte få-bruker-servere. Lenke til kommentar
drall Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Sånt havner da i non-free? Ikke i praksis. Bl.a nvidia-kernel/-glx og unrar finnes dog i non-free. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Sånt havner da i non-free? PS: Er selv Gentoo-bruker, og mener Gentoo er overlegent Debian på desktopmaskiner og tett administrerte få-bruker-servere. På hvilken måte mener du Gentoo er overlegent Debian på desktop ? Hva som er bedre på desktopen forruten tilgang til nyere versjoner av enkelte programmer? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 o Du trenger ikke kompilere pakker i Gentoo. Dette er en myte. Portage har lenge støttet binærpakker. Men med binærpakker får du ikke USE-flaggene.. Og da er det største poenget med distroen vekke, etter min mening. o Kan ikke helt se at Portage har flere pakker enn APT... Gentoo er mye raskere og mer liberal enn Debian på hvilke programmer som er i pakkebehandleren. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 terrasque, ingen har flere pakker enn debian. men over til topic, dette blir litt "banan vs bilbane". Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 men over til topic, dette blir litt "banan vs bilbane". Bilbane, uten tvil! Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 men over til topic, dette blir litt "banan vs bilbane". Bilbane, uten tvil! hehe Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Hvordan er Debian å bruke på en bærbar Thosiba PC?? Har Gentoo bedre støtte for dette? Tenkte jeg skulle installere en av disse på min Thosiba PC som skal ha som formål til skolearbeid(LaTeXZ skriving, og div annet)... Edit: Ubuntu ser ut til å være en variant av Debian. Kanskje den kan være bedre å bruke som desktop enn Debian? Har den da de fordelene som kommer med Debian? Endret 10. desember 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Hvis det er ting som er i konflikt med hverandre i apt, er det nok av god grunn, og de samme pakkene burde da være i konflikt med hverandre i Portage. Nå er ikke jeg noen debianekspert, men skal jeg installere f.eks. siste versjon av amarok hos folk jeg gir simplymepis (debian-klone) til så må jeg også ha KDE3.3. Det ønsker jeg ikke, og er bare et av mange slike situasjoner jeg har havnet i med debian. Noe slikt møter jeg aldri i Gentoo. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Edit: Ubuntu ser ut til å være en variant av Debian. Kanskje den kan være bedre å bruke som desktop enn Debian? Har den da de fordelene som kommer med Debian? Helt klart. Ubuntu hvis du vil bruke Gnome, og SimplyMepis hvis du vil bruke KDE. Begge er basert på debian. Fordelen med Gentoo er at det er lettere å få på plass støtte for sær hw i laptopen din, som f.eks. suspend og slikt. Men prøv på Simplymepis eller ubuntu først, og se om det virker. Ingenting er bedre enn det. Gentoo på bærbar kan bli slitsomt i lengden mtp kompilering - believe me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå