hallgeirl Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei. Jeg har et par ocz pc3200 dual channel platinum rev. 2 RAM-brikker. Når jeg først fikk dem så satte jeg dem i PC'en (satte dem i dual channel), og PC'en ville ikke starte. Jeg satte dem i single channel, og pc'en starta. Jeg kjørte de såklart på DDR400-hastighet, men fant raskt ut at PC'en var rimelig ustabil på den hastigheten så jeg kjørte memtest86. Der fikk jeg massevis av feil når den kom til slutten av test nr. 5 (som heter Block move). Så. Jeg sendte tilbake brikkene til netshop hvor jeg kjøpte dem, og litt over en uke etter fikk jeg nye brikker (imponerende rask retur i forhold til f.eks. komplett synes jeg ). Jeg gjorde som før, og satte dem i dual channel. Heller ikke NÅ ville PC'en starte opp i dual channel. (med "ikke starte opp" mener jeg ikkeno bilde, kun harddisker og vifter som starter opp, og et lite display på hovedkortet viser "0.4"). Så jeg satte dem over i single igjen, og på DDR400-hastighet. Jeg kjørte memtest med en gang for å være sikker på at brikkene er OK, og jeg fikk fortsatt HAUGEVIS av feil på samme testen (men KUN på den testen, nr. 5.). Så nå kjører jeg på DDR333 hastighet, ettersom det er det jeg må kjøre på for å faktisk få 0 feil i memtest og stabil maskin. Så.. spørsmålet mitt er: Hva tror dere er feil? Hovedkort, eller CPU (ettersom minnekontrollerene faktisk er innebygget i CPUen, så kan kanskje det være noe feil der?)? Resten av systemet er som følger: Hovedkort: Abit AV8 med seneste BIOS CPU: Athlon 64 3500+ 130nm, socket 939 Minne: som nevnt over, ocz pc3200 dual channel platinum rev. 2, 2x512MB Strømforskyning: Tagan 480W (hadde chieftec 360W før, og hadde samme problemet der) Det kan også nevnes at jeg kun får kjørt med brikkene i DIMM1 og 3, ikke om jeg putter dem i DIMM2 og 4 (mulig det skal være sånn?) Jeg er takknemlig for alle svar jeg får ang. dette her. Lenke til kommentar
Vicar Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Skulle tro det var hovedkortet din sin feil, siden du får samme feilene med de nye RAM-brikkene dine. Test RAM-brikkene på et annet hovedkort og se hvordan de greier seg på DDR400 der? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg har tenkt på det. Problemet er bare at jeg kjenner ikke noen andre som kjører DDR400 (de jeg kjenner har athlon xp med 333 eller 266 FSB :/). Lenke til kommentar
Vicar Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Hum... Prøv å skru ned multiplikatoren? Da får du sjekket om det er CPUen din som har fått litt rusk i maskineriet, skulle jeg mene. Men for meg høres det mest ut som en defekt på hovedkortet. Endret 11. desember 2004 av Vicar Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Hum... Prøv å skru ned multiplikatoren? Da får du sjekket om det er CPUen din som har fått litt rusk i maskineriet, skulle jeg mene. Men for meg høres det mest ut som en defekt på hovedkortet. Ja.. det skal jeg prøve du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå