Gjest Slettet-df17e Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg kan nå HTML ganske godt vil jeg tørre og påstå!! Men sitter og lurer på om jeg skal teste ut XHTML?? Men hva er vitsen ? Og hva er det som er bedere med xhtml? Jeg har lest litt rundt! Og syntes det bare ser ut som om det gjør ting vanskeligere! f.eks <br> blir <br \> .... Skal sette meg ned og teste XHTML nuh Men fint om noen kunne fortelle litt om hvoror man burde bytte og hva som er bedere med XHTML! Lenke til kommentar
joffar Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 En av fordelene me XHTML er vel at den er strengere, slik at den krever at du skriver riktigere kode, noe som da lede til at det tolkes likere i de forskjellige browsere... Vet ikke om det er litt raskere av den grunn også... og det er <br /> ikke <br \> Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Grunner til å bytte, er vel f.eks. Om nettleseren har støtte for application/xhtml+xml, vil siden bli rendret og vist fortere enn ren HTML. XHTML = kvalitet. Om jeg ikke tar helt feil, må XHTML-dokumenter ha helt riktig kode for å vises. XHTML er også strengere med tanke på tags.Alle tags må lukkes, uansett om de har sluttag eller ikke De må avsluttes i rett rekkefølge (<html><body></body></html> [*]XHTML er altså strengere, og vil forhåpentligvis sette mer fokus på valid kode. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Verden er ikke klar for XHTML ennå, og siden IE ikke takler application/xhtml+xml, ser jeg ikke poenget med å bruke XHTML. Alle XHTML sine fordeler forsvinner når MIME-typen text/html blir brukt. I stedet for å få et serversidescript til å servere riktige MIME-typer til de forskjellige nettleserne, når du ikke engang bruker noen xml-teknologier. Unødvendig arbeid. Koden din kan bli like bra med HTML som med XHTML, så hold deg til HTML 4.01 strict. Rutiner med at alt skal skrives med små bokstaver, at attributter skal quotes og element lukkes, er uansett en god vane å ha. Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg bruker xhtml, men kunne like greit brukt html strict. bare liker å ha et fint script. men hvordan finner man ut om det er application/xhtml+xml eller text/html ? kan man stille på det et sted? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 setter det i som MIME type... hvis alle sitter med instillingen at det er ikke vist å kode xhtml fordi ingen gjør det kan vi jo bare sette oss på ræva da. Jo flere som bruker xhtml, deste større grund for IE å få støtte for det. Også er det pent å kunne ha en sån xhtml valid ting på siden Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Også er det pent å kunne ha en sån xhtml valid ting på siden Det er mulig å få html valid på siden også Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 men xhtml har en sån flin klang Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg støtter satyrium stort sett fullt ut. Hvis du ikke vet, eller har en god grunn til å bruke XHTML - la være. Jeg bruker det på min egen side, men det er fordi jeg vet med meg selv hva som må til for å bruke XHTML. Jeg har skrevet litt om dette i bloggen min. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) ok, ikke skriv halvferdig xhtml! - sannt ikke lær deg xhtml fordi "verden er ikke klar for det" - ikke så sannt xhtml er et skikkelig strukturert språk som jeg virkelig liker. hvis du klarer å bruke css til det fulleste får du kjempepen kode. Det er selvfølgelig litt rart i starten, men jeg har drevet med det et ca 4-5 måneder nå å har virkelig fått teften på det. SÅ, sett deg ned å les, kan absolutt ikke skade! *EDIT: typos Endret 10. desember 2004 av orsus Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 hvis alle sitter med instillingen at det er ikke vist å kode xhtmlfordi ingen gjør det kan vi jo bare sette oss på ræva da. Jo flere som bruker xhtml, deste større grund for IE å få støtte for det. Nå kommer ikke Microsoft til å oppdatere IE fordi noen nordmenn skriver i xhtml heller da... For vanllge hobbybrukere, som de fleste av dere, er det null praktisk forskjell på html og xhtml. Så lenge det skal benyttes for å lage personlige hjemmesider som er ment for vanlge PC-brukere så er det hipp som happ hvilken teknologi man benytter, og da er det et faktum at xhtml blir brukt feil når det sendes som text/html. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Det blir dessuten upresist å si at XHTML er et mer strukturert språk enn HTML. Du kan få HTML like strukturert, bortsett fra én ting. Element som img og br avsluttes ikke i HTML. I tillegg har enkelte nettlesere problemer med å tolke <br/>, som er den egentlige måten elementene skal lukkes på, som fører til at <br /> må brukes i stedet. Endret 10. desember 2004 av satyrium Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Det blir dessuten upresist å si at XHTML er et mer strukturert språk enn HTML. Du kan få HTML like strukturert, bortsett fra én ting. Element som img og br avsluttes ikke i HTML. I tillegg har enkelte nettlesere problemer med å tolke <br/>, som er den egentlige måten elementene skal lukkes på, som fører til at <br /> må brukes i stedet. XHTML har et strengare "minstekrav" enn HTML, da Men om du kjører strict og strukturert HTML så er einaste forskjellen mellom XHTML og HTML at du _må_ lukke alle elementer i XHTML, samt mime-typen. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 og har aldri laget en webside for hobby skyld og html og xhtml er absolutt ikke like strukturert i html kan du vel egentlig gjøre hva du vil :s er ikke alt som blir validert, men vises riktig(i ie) Lenke til kommentar
svamp Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) og har aldri laget en webside for hobby skyld og html og xhtml er absolutt ikke like strukturert i html kan du vel egentlig gjøre hva du vil :s er ikke alt som blir validert, men vises riktig(i ie) Akkurat hva kan man gjøre dårligere i HTML Strict enn i XHTML Strict med hensyn til struktur o.l? Unntatt å la være å lukke <br> og <hr>? Forresten, hva er galt med å lage hjemmesider for hobbyens skyld? Tipper de fleste her faktisk har hatt HTML/design som hobby en eller annen gang, og sikkert mange enda, kanskje i kombinasjon med å tjene litt penger på det edit: Ops, så ikke 'en din på det siste der Trenger ikke svare om det bare var tull Endret 10. desember 2004 av svamp Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Mozilla har akkurat skrevet en liten FAQ som er nokså relevant, og Anne har kommentert det. Enjoy! Lenke til kommentar
enden Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 XHTML har et strengare "minstekrav" enn HTML, da Men om du kjører strict og strukturert HTML så er einaste forskjellen mellom XHTML og HTML at du _må_ lukke alle elementer i XHTML, samt mime-typen. Du kan skrive like mye fyllekode i transitional xhtml, som i html. Strict html er like streng som xhtml. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 så hvorfor ikke bare bruke xhtml :? Lenke til kommentar
joffar Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) så hvorfor ikke bare bruke xhtml :? Så hvorfor ikke bare bruke HTML? Som enden sider... fyllekode kan skrives overalt. Vet derimot at dersom siden ikke skrives korrekt i XHTML strict, vil du i enkelte tilfeller få en feilmelding, og siden vil bare vises delvis , eller ikke i det hele tatt(Dette gjelder vel FF og Opera iallefall, IE viser den uansett) Slik at det er lettere å finne feilen Mulig at samme skjer i HTML strict, har ikke testet det. editet litt Endret 11. desember 2004 av joffar Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 så hvorfor ikke bare bruke xhtml :? Du misbruker XHTML, men ikke HTML. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå