Gå til innhold

Sony DCR-PC109E vs Panasonic NV-GS120 vs ?

Anbefalte innlegg

Saken er altså at jeg skal kjøpe meg dv-kamera for første gang. Har aldri eid ett videokamera i det hele tatt så er helt på viddene her :blush:

Det jeg skal bruke kameraet til er vanlige filmer av reiser rundt omkring, fester, familie-ting og en og annen motorsykkeltur. At kameraet er lite er veldig viktig, siden det nok fort blir liggende hjemme hvis det er for stort og klumpete.

Budsjettet mitt opprinnelig var på 6-8000kr pluss minus. Men etter lesing av tester på dvspot, camcorderinfo, og akam har jeg faktisk kommet fram til at jeg er mest interessert i 2 kameraer som så vidt kommer over 6000kr:

Panasonic NV-GS120:

+ Visstnok veldig bra bildekvalitet grunnet 3ccd

+ Rimelig lite

+ Billig, kan få det nytt for 6000kr

- Visstnok dårlig bildestabilisator

- Ikke nightshot funksjon(ja dette er noe jeg gjerne skulle hatt)

- Visstnok ganske dårlig lcd-skjerm

- Ikke widescreen funksjon uten dårligere bildekvalitet(antall piksler)

Sony DCR-PC109E:

+ Har nightshot funksjon

+ Har meg forstått widescreen funskjon som ikke går utover bildekvaliteten(antall piksler). Rett meg hvis dette er feil!

+ Veldig lite

+ Bra lcd-skjerm

+ Dockingstasjon for lading og tilkobling av firewire/usb etc(vet dette kan være ett minus når man reiser, men tror det er mest positivt)

+ Bra bildestabilisator

- Kun 1ccd og sannsynligvis dårligere bildekvalitet enn Panasonic kameraet

- Litt dyrere, koster ca 6600kr

Ting som mulighet for stillbilder og manuelle innstillinger interesserer meg ikke, det er heller noe som kan komme som en positiv overaskelse.

Ser man på antallet + og - så burde valget være enkelt, Sony.. Men det med bildekvaliteten og skryt i masse tester gjør at jeg ikke klare velge bort Panasonic med det første.

Er det noen her som har noen annbefalinger når det gjelder disse 2 kameraene? Vil gjerne høre fra folk som har brukt ett eller flere av disse kameraene selv, spesiellt Sony kameraet hadde vært interessant å høre inntrykk om!

Eller er det noen andre kameraer i denne prisklassen(og liknende størrelse) som kan annbefales? Dere ser vel nå hva jeg legger vekt på og hva jeg synes er positivt/negativt med forskjellige kameraer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på Elkjøp og så på GS-120 og LCD skjermen var ikke så bra, men da sammenlignet jeg med GS-200. På Camcorderinfo så har jo GS-120 fått bedre enn PS-109, men en anbefalling i dagbladet så anbefalte de PS-109 med GS-120 på 2.plass. Jeg er selv ute etter kamera og tror jeg går for GS-120, men har ikke bestemt meg enda.

Lenke til kommentar

Hehe skal ikke være enkelt nei. Hodet mitt sier panasonic og hjertet mitt sier sony akkurat nå. Mest pga nightshot og widescreen funksjonene på sonyen...

Hvis jeg finner ett sted som har sony på lager nå, eller kan skaffe det kjapt, så kjøper jeg nok det. Hvis ikke blir det panasonic. :roll:

Ville sikkert blitt fornøyd med begge men det er ett eller annet som gjør at jeg har mer lyst på ett sony kamera enn ett panasonic kamera :hmm:

Lenke til kommentar

Min oppfatning:

tenk deg om to ganger før du lar nightshot avgjøre om du kjøper et kamera. Javisst-jeg har brukt det noen ganger, men det er 99% gimmick for min del. Grønn-hvite bilder er ikke særlig artige å se på i lengden.

Selv synes jeg formfaktoren til PC-109 er suveren, kjempegrei å ta med seg - dermed tar jeg mer film. Selv kjøpte jeg tidligere PC-330 og er veldig fornøyd med den til "vanlig familiebruk".

Lenke til kommentar

Joda dykkern jeg vet at det hovedsaklig er en gimmick.. Men det er en gimmick som av og til kan være veldig fin å ha..

Hovedpunktet mitt derimot for å lene mot sony kameraet er widescreen funksjonen som så vidt jeg har forstått er mye bedre på dette kameraet i forhold til panasonic kameraet. Er nok ikke mye filmene kommer til å bli sett på 4:3 tv'er så dette er ett meget viktig punkt for meg.

Derimot ser det ut til å være særdeles vanskelig å få tak i sony kameraet nå så jeg vurderer å bare bestille panasonic og se om jeg liker det. Er jo bare å returnere det hvis ikke.. Venter på svar fra en bekjent om han kan klare å skaffe kamera direkte fra sony. Faller dette gjennom blir det nok panasonic i hus..

Uansett hadde det enda vært hyggelig med innspill fra folk med brukserfaring fra ett av kameraene eller begge 2 siden jeg ikke har bestilt noe enda :yes:

Lenke til kommentar

La det være sagt det som ble sagt ovenfor, den nightshot funksjonen er mer eller mindre en gimmick, ikke la det avgjøre valget ditt.

Det eneste reele argumentet jeg kan komme opp med for Sony kameraet er jo dette med widescreen funksjon, at det er 'ekte'.

Panasonic har også en widescreen funksjo.. jeg er derimot litt usikker på om denne faktisk er ekte eller ikke, det er noe du burde sjekke ut.

Men uansett hva du finner ut så ville jeg uansett gått på panasonic gs-120, den testen som dagbladet har kan jo ikke sammenlignes med den som ble gjort på camcorderinfo...

btw.

Japanfoto som har gs-120 til 6000 er EU modell, dvs ikke nordisk garanti vilkår.

Foreslår derfor at du går til en butikk som kun forhandler nordiske varer feks. Lefdal, Elkjøp, FotoVideo osv.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Sony-kameraet i ca 1mnd nå, og kan anbefale det på det varmeste. Det er veldig(!) lite og lett i bruk. Selv har jeg ikke hatt DV-kamera før, og tenkte lite på manuelle innstillinger da jeg kjøpte det. Det viser seg at disse er litt kronglete å bruke, da de er gjemt inne i menyene. Så det blir til at jeg bruker automatikken. Og den er suveren!

Bilde og lydkvaliteten er over all forventning, og det er støtte for ekte widescreen. Skjermen er veldig bra, bortsett fra at jeg skulle ønske den var i 16:9 formatet. Den er i 4:3, og dermed blir bildet mindre når man filmer i 16:9 (opptaket blir derimot i ekte 16:9).

Nightshot-funksjonen er fullt brukbar, selv om jeg ikke bruker den så ofte. Stillbilder er i 1MPix, så dette overlater jeg til fotoapparatet.

Utformingen på kameraet er helt perfekt i forhold til mine hender, med lett tilgjengelige knapper. Kameraet holdes i såkalt "pistol"-grep og man zoomer med pekefingeren. Suveren design spør du meg.

Dockingstasjonen fungerer som ladestasjon og til overføring til pc. Den er veldig praktisk selv om jeg sikker skulle klart meg uten. Aberet er nemlig at en må bruke denne til lading uansett. Og programvaren som følger med er bare å kaste tvert. Men skal man redigere film ønsker man nok å bruke Premiere eller lignende uansett.

Nå har jeg ikke prøvd Panasonic-kameraet, men jeg kan bare anbefale dette uansett. Det tar ingen plass så det er lett å ta det med seg. Dockingstasjonen sørger for at du alltid har batteri. Og med de bruksområder du nevner og at du er helt fersk i gamet, kan jeg ikke skjønne at du gjør en stor tabbe med å kjøpe dette kameraet.

Jeg valgte dette kameraet pga at det vant kameratesten i septemberutgaven av DigitalWorld og ser også i dagbladet at kameraet vinner der. Hvor seriøse testene er skal jeg ikke si, men i oppsummeringen ser jeg at Panasonic mangler analog inn. Dette ble en avgjørende faktor for meg, da jeg hadde gamle VHS-C kassetter liggende som jeg ville digitalisere.

Håper dette kan hjelpe! Lykke til samme hva du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...