Gå til innhold

While loop benchmark! mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt og lage en morsom liten benchmark.

Vet ikke om det er mulig eller ikke, men i hvertfall.

Jeg lager en while loop som viser alle tallene mellom da f.eks. 1 og 100 000...

så man kan fikse slik at programmet "tar tiden" og "regner ut" noen logiske poeng etter hvor lang tid det tok.

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
int min = 1;
long int max = 1000000;
int a;

while(min <= max)
{
cout << min;
min++;
}
cin >> a;
return 0;
}

Jeg er en nybegynner innen C++, så derfor brukte jeg "cin >> a;" for at ikke programmet avsluttet av seg selv.

Kan jo bruke noe slik som "getch()" eller noe sånt, menmen...

Se om dere for til å fikse slik at programmet tar tid osv.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#include <iostream>
#include <ctime>

using namespace std;

int main()
{  
clock_t s = clock();

for(unsigned int i = 0; i < 1000000; i++) {}

cout << clock() - s << endl;
return(0);
} // main

CLOCK(3)                                                  Linux Programmer's Manual                                                  CLOCK(3)

NAME

clock - Determine processor time

SYNOPSIS

#include <time.h>

clock_t clock(void);

DESCRIPTION

The clock() function returns an approximation of processor time used by the program.

RETURN VALUE

The value returned is the CPU time used so far as a clock_t; to get the number of seconds used, divide by CLOCKS_PER_SEC.  If the pro-

cessor time used is not available or its value cannot be represented, the function returns the value (clock_t)-1.

CONFORMING TO

ANSI C.  POSIX requires that CLOCKS_PER_SEC equals 1000000 independent of the actual resolution.

NOTES

The C standard allows for arbitrary values at the start of the program; subtract the value returned from a  call  to  clock()  at  the

start of the program to get maximum portability.