Gå til innhold

While loop benchmark! mulig?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt og lage en morsom liten benchmark.

Vet ikke om det er mulig eller ikke, men i hvertfall.

Jeg lager en while loop som viser alle tallene mellom da f.eks. 1 og 100 000...

så man kan fikse slik at programmet "tar tiden" og "regner ut" noen logiske poeng etter hvor lang tid det tok.

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
int min = 1;
long int max = 1000000;
int a;

while(min <= max)
{
cout << min;
min++;
}
cin >> a;
return 0;
}

Jeg er en nybegynner innen C++, så derfor brukte jeg "cin >> a;" for at ikke programmet avsluttet av seg selv.

Kan jo bruke noe slik som "getch()" eller noe sånt, menmen...

Se om dere for til å fikse slik at programmet tar tid osv.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#include <iostream>
#include <ctime>

using namespace std;

int main()
{  
clock_t s = clock();

for(unsigned int i = 0; i < 1000000; i++) {}

cout << clock() - s << endl;
return(0);
} // main

CLOCK(3)                                                  Linux Programmer's Manual                                                  CLOCK(3)

NAME

clock - Determine processor time

SYNOPSIS

#include <time.h>

clock_t clock(void);

DESCRIPTION

The clock() function returns an approximation of processor time used by the program.

RETURN VALUE

The value returned is the CPU time used so far as a clock_t; to get the number of seconds used, divide by CLOCKS_PER_SEC.  If the pro-

cessor time used is not available or its value cannot be represented, the function returns the value (clock_t)-1.

CONFORMING TO

ANSI C.  POSIX requires that CLOCKS_PER_SEC equals 1000000 independent of the actual resolution.

NOTES

The C standard allows for arbitrary values at the start of the program; subtract the value returned from a  call  to  clock()  at  the

start of the program to get maximum portability.

Note  that  the  time can wrap around.  On a 32bit system where CLOCKS_PER_SEC equals 1000000 this function will return the same value

approximately every 72 minutes.

On several other implementations, the value returned by clock() also includes the times of any children whose  status  has  been  col-

lected  via  wait()  (or  another  wait-type  call).  Linux does not include the times of waited-for children in the value returned by

clock().  The times() function, which explicitly returns (separate) information about the caller and its children, may be  preferable.

SEE ALSO

getrusage(2), times(2)

GNU                                                              2002-06-14                                                        CLOCK(3)

Om du skal ta tid på andre måter, eller med høyere oppløsning må du bruke OS-spesifike funksjoner. I hvertfall for en del av funksjonene og OSene.

Edit:

Men i stedet for å øke oppløsningen, kan du i grunn bare øke antall ganger noe skal testes, for så å ta samme antall når noe annet skal testes (det man skal sammenligne med).

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Eller man snur på det; teller iterasjoner i stedet for å måle tidsintervaller. Altså man setter ingen grenser på iterasjoner, og teller i stedet så mange man rekker på et gitt tidsintervall:

(let ((secs 1) (counter 0) (stop nil))
 (createThread
   (sleep secs)
   (setf stop t)        
   (format t "After ~A seconds, counter is ~A." secs counter))
 (do nil (stop)
   (incf counter)))

Der createThread er:

(defmacro createThread (&rest body)
 `(sb-thread:make-thread (lambda () ,@body)))

SBCL (Common Lisp) altså.

Orker ikke oversette dette til C/C++ akkurat nå (noen andre?), god natt. .... :}

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Her er programmet oversatt til C/C++:

#include <iostream>
#include <pthread.h>

using namespace std;

const unsigned int secs = 1;
volatile unsigned long counter = 0;
volatile bool stop = false;

void* measure(void*)
{
sleep(secs);
stop = true;
cout << "After " << secs << " seconds, counter is " << counter << '.' << endl;
return(0);
} // measure

int main(int argc, char* argv[])
{
pthread_t pt;
pthread_create(&pt, 0, measure, 0);

while(!stop) {
 counter++;
}

pthread_join(pt, 0);

return(0);
} // main

Husk å linke med pthread-biblioteket;

g++ -Wall a.cpp -l pthread -o a

(Wintendo? ==> http://sources.redhat.com/pthreads-win32/

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Hum. Er liksom ikke helt tingen det der, når du sammenligner med Lisp? :no:

Jo jo. Søppel - skulle egentlig spørre deg om du noen gang viser deg i #[email protected], men hverken ICQ eller privatbeskjed-funksjonen funker her.

Det får forresten bli en oppfordring til alle dere som lurer på hva slags språk Lisp egentlig er: Logg dere på den ovennevnte kanalen, og spør om starthjelp. De er stort sett greie folk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vaughn:

Joda, C++-koden er riktignok raskere, men Lisp-koden er mye penere (eller? jeg er fortsatt ny) - og raskere å kode. Begynner i grunn å trivas med Lisp.

Angående IRC så er jeg fast inventar der, men er stille av meg, som regel. :]

Edit:

Btw. på IRC kaller jeg meg "daysleper" eller "dayslep|lt".

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Lisp koden din er grei, den, men jeg lurer litt på den createThread-makroen din.

For det første, "createThread"? Du vet at Lisp (per default) er case-insensitive, så et bedre (og mer lispete) navn er create-thread.

Bortsett fra det; det finnes ingen måte å få tak i IDen til tråden som blir laget. Vurder å la create-thread returnere denne.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over det -- men ignorerer det og håper at SBCL-folka (eller ANSI-folka?) finner en løsning slik at jeg kan skrive case-sensitive kode. Jeg har eksperimentert litt med readeren (det den het?), men ikke 100% vellykket foreløpig.

Mulig jeg misser noe, men den returnerer PIDen i hvertfall:

(format t "~A"
 (createThread
   (sleep 1)))
30552
NIL

Uansett, beklager folkens -- dette blir fryktelig off-topic.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...