Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Proxy hjelp takk

Anbefalte innlegg

Jeg vil først spørre om: Hva er egentlig proxy?

Jeg prøver og koble meg på et program på inet. funket fint før.. men nå klarer jeg ikke koble meg på? har valgene "dont use proxy" "use sock4 proxy" "use sock5 proxy" og kan teste tillkoblingen min på alle anternativene, Men får "test failed" på alle sammen. Hvorfor klarer jeg ikke koble meg opp uten proxy ? kan det være noe med min tilkobling? og hva?

Håper på svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

proxy server er en ting som kan brukes til ganske mye. Ser ut som du snakker om MSN her.

Hovedsaklig det som skjer når du bruker proxy er:

Deg -> proxy -> MSN

MSN-> proxy ->Deg

Sånn ser kommunikasjonen med en proxy server.

Vanlighvis den er sånn:

Deg-> MSN

MSN-> Deg

Om du f.eks sitter på jobben og har sperret en god del ting, men du vil fortsatt komme inn på de, så er det ganske smart å finne en proxy server som kan gå gjennom de sperrene. F.eks om hw.no er sperret på din proxy:

hw.no -> IP. IPen blir blokka. MEN om du har en proxy så har den en annen IP, noe som ikke er sperret. Da blir det sånn:

Deg->proxy->hw.no.

Brannmuren blir lurt og den veit ikke at du surfer f.eks hw.no.

En proxy er på en måte en svitsj som all kommunikasjon går gjennom, istedenfor å gå en "vanlig" vei.

Edit: en brannmur kan også være konfigurert sånn at den sperrer for proxy bruk. Infoheader buster deg egentlig :p fordi der står det hvor den kommunikasjonspakka skal hen :p

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

er det ikke egentlig

msn -> brannmur -> proxy -> router | router -> deg

og omvendt andre veien

deg -> router | router -> proxy -> brannmur -> msn

samme det egentlig. en proxy er en slags cache, den sjekker om info er hentet før, og oppdaterer om nødvendig og sender tilbake til deg. vet ikke helt poenget med å kjøre annen trafikk enn små pakker gjennom der, hvertfall ikke msn. men det er sikkert fordi jeg ikke vet nok om det.

det brukes for å øke sikkerheten, og øke hastigheten(minske trafikken ut på internett)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trodde proxy-server i utgangspunktet minsker hastigheten jeg. Cache er vel bare tillegg som gjør at proxyservern lagrer sidene noen har vært på før i nettverket så det skal bli raskere å hente de fram igjen.

Så med cache KAN vel kanskje en proxyserver øke hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...