Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging av min golf2 1,6 til gti 16v


trra

Anbefalte innlegg

Begynte å bygge om golfen min i august\september 2004. Det hele startet med at jeg kjøpte en gti 16v motor som registerreima hadde ryki på, kjøpte den for å skru fra hverandre og lære litt om motorer, men som de fleste andre som har begynt å skru, så ble jeg bitt av basillen. Bestemte meg for å overhale motoren, bytta stempelringer, rådelager, ventiltetning og alt av pakninger. Måtte også bytte 4 innsugsventiler som hadde blitt bøyd når registerreima gikk i stykker.

 

 

Her er et bilde av den gamle motoren i bilen, en 1,6 liter forgasser på 75 slappe hester, hvor av halvparten var døde : golfenmin3motor16lite.jpg

 

Her har jeg fått ut motoren og girkasse : ombygging121_L.jpg

 

Og et bilde av motoren som skal inn: http://img.photobucket.com/albums/v129/trrra/motor_004.jpg

 

 

Bremsene har jeg også bygd om til gti 16v bremser. Foran er det ganske enkelt, bare å bytte skiver og klosser. Bak må man bygge om fra trommeler til skiver, så jeg kjøpte likegodt en komplett bakstilling fra gti.

Valgte ebc greenstuff bremseklosser foran og bak, de støver en god del mindre enn vanlige klosser og gir litt bedre bremseeffekt. Bilde av klossene : http://img.photobucket.com/albums/v129/trrra/bremser004.jpg

 

Foran Kjøpte jeg også litt bedre skiver, brembo maxi som er slissa skiver, bilde : http://img.photobucket.com/albums/v129/trrra/bremser001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v129/trrra/bremser003.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bytta også alt av bremserør pg bremeslanger. Byttet også bremsekraft forsterkeren, den til gti er større, her er bilde av den gamle og den til gti :

 

bremsekraftforsterker001_L.jpg

 

Fra før av hadde jeg 60mm senkesett på bilen, men foringene var ganske slitte på bilen min, derfor kjøpte jeg nye, av typen polybush som er en del stivere enn vanlige gummiforinger, her er et bilde av de : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...ringer_lite.jpg

 

De gamle foringene brente jeg ut med en gassbrenner, et bilde av den ene foringene på bærearmen foran, ser ikke bra ut : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...oring_01_LL.jpg

 

Fikk en jeg kjenner til å sette på de nye foringene for meg, her er foringene på plass på bakstillinga : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr..._foring_001.jpg

 

Her er de på plass i forstillinga :

http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...er_brearm_L.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar

Bytta som sagt bakstilling, ikke noe vanskelig å bytte, for å få av den gamle må du løsne to skruer, handbrekkvaierene og bremserør. her er et bilde fra når den gamle er nesten demontert : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...ygging014_l.jpg

 

Den fra gti lakka jeg med hammerite sånn at det ser litt bedre ut og ikke ruster med en gang : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...lling_004_L.jpg

 

Her har jeg fått på plass gti bakstillingen : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...bakstilling.jpg

 

Så kom dagen da jeg skulle få i gti motoren. Begynte med at jeg skulle sette ammen motor og girkasse og da oppdager jeg at lammelen som sitter på motoren er fra gti 8v og den passer ikke 16v kassa, så da måtte jeg bestille ny lammel, noe som tok 10 dager fra jeg bestilte til jeg fikk. Grunnen til at det var gti 8v lammel er sikkert pga at han som hadde motoren har brukt en 8v kasse, er litt høyere utveksling på 8v kassa hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Når jeg endelig fikk lammelen gikk det forholdvis kjapt å få motoren på plass, her er et bilde fra når motoren er senket ned i motorrommet : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...or_16v003_L.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk satt i motoren begynte jeg å montere resten av innsuget og innspruten på motoren. Fikk også taki et effektanlegg, 2,5 toms, merke er simons, det har vel ikke verdens beste rykte, men fikk det billig, har planer om å skaffe et i rustfritt etterhvert.

Satsa på et enkelt rundt enderør på 70mm i diameter, liker det bedre enn en svært kloakk rør. her et bilde av enderør :

effektanlegg_enderr006_L.jpg

 

 

Bytta også instrumentene(speedo, turteller osv), fikk taki en fra gti 8v som er litt forskjellig fra 16v, 8v går kun til 220km og 7000rpm, 16v instrumentet gåt 260km og 8000rpm. et bilde av 8v speedo : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...umenterlite.jpg

 

Fikk også taki et interiør fra gti, et sort et. Det var stoler\dørtrekk, så mangler et gulvtrekk som passer, det jeg h ar nå er blått :p . Fører stolen er faktisk justerbar i høyden,

 

Stoler foran : http://img.photobucket.com/albums/v129/trr...Forsete_001.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar
du skulle seriøst brukt setene fra en 16v GTI... de elektriske recaro stolene, sykt gode å sitte i ! får mark av GTI 8v stolene

Det der er nok orginale MKII GTi 16v stoler, dog ikke Recaro.

Har klin like, bare at mine er grå.

 

Elektriske Recarostoler koster vel like mye som en vanlig MKII er verdt. :green:

Lenke til kommentar

Fikk også taki noen felger til bilen, hadde 15 toms felger som var ganske opprippa og med litt bulker her og der, bilde av de :

Hjul_L.jpg

 

De felgene jeg kjøpte heter sigma, 7,5*16, var uten dekk, så regner med å svi av noen tusenlapper på dekk til våren\sommeren. Felgene har to boltsirkeler, 4*98 og 4*100. Et bilde av de :

felger_sigma_L.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hei du! :)

Spennede prosjekt det her da.

Lurte på et par ting ang motorbyttet, regner med at den 16v motoren var inkl styring, så det er vel nesten plug and play.., men hvordan er det med bensintilførsel?. Den gamle er vel forgasser med mekanisk bensinpumpe..?

Hvordan løses den saken, og hvor sitter egentlig pumpa på gti 16v?

Lenke til kommentar
Hei du! :)

Spennede prosjekt det her da.

Lurte på et par ting ang motorbyttet, regner med at den 16v motoren var inkl styring, så det er vel nesten plug and play.., men hvordan er det med bensintilførsel?. Den gamle er vel forgasser med mekanisk bensinpumpe..?

Hvordan løses den saken, og hvor sitter egentlig pumpa på gti 16v?

i GTI 16v, så har bilen en pumpe i bensintank, 1 utenfor tank (under bilen) og om jeg ikke tar helt feil, så har den også en bensinpumpe foran..

 

 

selv har jeg en 8v monojet, den har bensinpumpe foran og underbilen bare (meiner det bare er 16v som har i tanken også)

Lenke til kommentar

GTi 16v har en pumpe i tanken(fødepumpe) og en helt bakerst ved baktillinga(trykkpumpe), du ser den på det ene bilde mitt. Er likt på GTi 8v\16v med K-jet eller KE-jet. Jeg kjøpte en tank fra gti, men egentlig trenger du bare det lokke på bensintanken, det er der pumpa er festa. Under bilen var det bare å skru fast hele huset med filter, trykkholder og pumpa. Den ble festa med 4 muttere, skruene var der fra før i karoseri. Også bytta jeg alle bensinrøra siden de er annerledes. Jeg kjøpte begge pumpene brukt, men den i tanken var ødelagt, så da kjøpte jeg ny, kosta vel 800-900kr for en orginal, den under koster 4000kr orginal, men du får den for rundt 2000 på mekonomen, krogslund osv.

 

Angående motorstyringen\ledningsnett, det følge med ledningsnett, men det var til en PL motor, jeg har KR. KR har styring til tenninga og tomgangen, PL har vel også lambda og tenningsbankføler. Ledningsnettet til tenninga var greit nok, det fikk jeg taki. Prøvde å legge opp resten selv, men fant egentlig fort ut at det var ganske håpløst, men har fått taki et ledningsnett som jeg får iløpet av uka.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jippi, idag fikk jeg ledningsnettet til Gti motoren, det veide ca 12,7kg i følge posten. masse ledninger. Så nå har jeg litt å gjøre i dagene\ukene framover :p. Får også en styrenhet som styrer tomgangen, kommer senere fra samme person som jeg kjøpte ledningsnettet av, her er et bilde :

 

Ledingsnettkr002_L.jpg

Endret av trra
Lenke til kommentar
trra Skrevet: 09/12/2004 : 15:08 

Begynte å bygge om golfen min i august\september 2004. Det hele startet med at jeg kjøpte en gti 16v motor som registerreima hadde ryki på, kjøpte den for å skru fra hverandre og lære litt om motorer

+

trra Skrevet 15/12/2004 : 11:34

  Jippi, idag fikk jeg ledningsnettet til Gti motoren, det veide ca12,7kg i følge postem. masse ledninger. Så nå har jeg litt å gjøre i dagene\ukene framover .

:thumbup: Ja, her har du jo litt å bryne deg på! men det er jo morro når du fyrer opp til slutt da :)

 

Ang bensinpumpe, sier du at man kan gjøre en sånn ombygging uten å bytte tanken?. Altså passer den pumpa til GTI i samme hullet som tankmåler sitter på forgasserbilene, eller må man da lage nytt hull til den?

Lenke til kommentar

Må bare bytte lokket som bensinslangene er kobla til tanken, tankene er helt like bortsett fra det. Forskjellene på de to er at det lokket til gti er det elektriske kontakter sånn at pumpa får strøm.

 

Edit : er forresten kontakt på forgasser også, den er til tanknivå måler, så kan hende du bare kan sette pumpa i, men skal ikke si det sikkert.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...