Gå til innhold

"Problemer" med en simpel kalkulator...

Anbefalte innlegg

Hey! Har nettopp hatt prøve, og på prøva fikk vi oppgaven å lage en kalkulator(lattis :p)

Her skulle vi ta med at en skulle kunne dele, gange, plusse og trekke fra, og sørge for at hvis man skriver tall osv så kommer det ikke feil.

"Problemet" mitt her var at jeg glemte å sørge for at når man deler noe med 0(noe som ikke fungerer i visual basic sånn uten videre, kommer feilmelding..).

Så nå, som jeg så over prøva og testa den, ser jeg at det faktisk går an å dele på 0(svaret blir 0). Wtf? Ikke jeg eller lærern min skjønte dette... SÅ, trenger litt hjelp fra dere eksperter. Er litt redd for å gi ut kildekoden min da, i og med at den er så utrolig sofistikert og jeg kunne ha solgt den for så mye penger at bill gates ville sett ut som en uteligger fra new york.

Jaja, nok er nok, her er koden..

Private Sub cmdErlik_Click()

Dim cuVenstre As Currency                   'Definert variablene som Currency
Dim cuHøyre As Currency                     'slik at inputboksene kan inneholde
Dim cuResultat As Currency                  'kommasvar og veldig lange tall.

cuHøyre = Val(txtInputhøyre.Text)           'Gjør om bokstaver til tall
cuVenstre = Val(txtInputVenstre.Text)       'for å slippe programavslutning

Select Case txtKalkulator                   'Valgt tekstboksen txtKalkulator

Case "+"
       cuResultat = cuHøyre + cuVenstre    'Adderer tallene
   Case "-"
       cuResultat = cuHøyre - cuVenstre    'Subtraherer tallene
   Case "*"
       cuResultat = cuHøyre * cuVenstre    'Multipliserer tallene
   Case "/"
       cuResultat = cuHøyre / cuVenstre    'Dividerer tallene

Case Else

cuResultat = "0"                            'Avverger at det kommer programavslutning
                                           'hvis noen skriver noe annet i txtKalkulator.Text
End Select

lblResultat.Caption = cuResultat            'Skriver svaret i lblResultat

End Sub

cuVenstre er venstre tekstboks hvor man skriver inn tallene. cuHøyre er høyre tekstboks hvor man skriver inn hva man vil regne ut(cuVenstre +-*/ cuHøyre). +-*/ er txtKalkulator.

Noen som ser det? Har prøvd å fjerne Val() og bytte om fra currency til integer, men går fortsatt an å skrive 0...

///GLEM DET! FAEN! Fant det ut jeg...

Hadde skrevet cuHøyre / cuVenstre istedenfor det motsatte som helt klart er riktig... FAEN FAEN FAEN. Feil på prøva og, satan

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
///GLEM DET! FAEN! Fant det ut jeg...

Hadde skrevet cuHøyre / cuVenstre istedenfor det motsatte som helt klart er riktig... FAEN FAEN FAEN. Feil på prøva og, satan

Huff... slike ting er irriterende. Men læreren skjønte visstnok ikke hva problemet var, slik at det kan hende dette går ubemerket hen. Iallfall bør man ikke la dette gå så langt inn på en. Det oppstår alltid feil i programvare - det er ikke til å unngå. Grundig gjennomtesting er det eneste botemiddelet.

Lenke til kommentar
Ville vært rart om det ikke var feil i koden, å dele på 0 er nemlig helt umulig ;)

Det vet jeg! Og alikevel kom det ikke feilen "division by zero" selv om jeg ikke hadde gjort en dritt(ihvertfall ikke med meninga) for å avverge det. Menmen, får håpe det går alikevel. Å dele og trekke fra på den kalkulatoren fungerer ihvertfall dårlig med koden ovenfor..

Lenke til kommentar
Nei, jeg bare tenker litt på hva jeg skal gjøre videre etter ungdomsskolen, og slikt. Noe data-relatert blir det nok garantert :love:

Spørs jo hva du liker best med data :)

IT-fagene på VGS kan du jo for det meste pensum for allerede (frontpage, access, VB :roll: )

Allmennfag er jo en grei ting å begynne med kanskje, om du ikke sliter med teorien. Da får du et godt grunnlag for mye.

Jeg tror ikke at "mattefrie" IT-utdanninger er tingen. Ikke slakt meg, noen, det er helt sikkert kvalitetsutdanninger, men det er vel slik nå at det er dårlig med søkere til ingeniørfag, = færre folk med realfag og IT-kompetanse i framtiden. Som dataingeniør kan du kanskje bli ettertraktet i arbeidsmarkedet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...