Gå til innhold

Acer Travelmate 8006LMi

Birdy84

Anbefalte innlegg

Hei,

har tenkt på å gå til anskaffelse av bærbar maskin som skal brukes litt til skole (siv.ing-studier) og spilling. Har tenkt å ha den en god stund, og trenger derfor noe som duger litt. Har tenkt på Acer Travelmate 8006LMi da jeg tror denne er brukbar og jeg kan få en ganske OK pris på den (ca 16000+moms og kan trekke ifra momsen på bedrift :yes: ). Er dette det beste kjøpet til den prisen, eller er det noen andre maskiner som gjør en bedre jobb? Også ser jeg den har 2GHz prosessor, mens f.eks Elkjøp reklamerer med 3 GHz-prossesorer på maskiner til 13000. Er det her forskjell på type prosessorer slik at tallene ikke har så mye å si? Altså gidder ikke å betale mer for noe som er tregere. Har en kompis som har Travelmate 8003LMi, og liker den. Han er meget fornøyd selv også. Ikke så enkelt valg da det finnes utallige maskiner og leverandører :(

Er ikke akkurat noen data-gud så håper på noen gode svar :thumbup:

forresten:

http://www.acer.no/acereuro/page9.do?dau34...=NO&crc=3528691

Endret av Birdy84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

har tenkt på å gå til anskaffelse av bærbar maskin som skal brukes litt til skole (siv.ing-studier) og spilling. Har tenkt å ha den en god stund, og trenger derfor noe som duger litt. Har tenkt på Acer Travelmate 8006LMi da jeg tror denne er brukbar og jeg kan få en ganske OK pris på den (ca 16000+moms og kan trekke ifra momsen på bedrift :yes: ). Er dette det beste kjøpet til den prisen, eller er det noen andre maskiner som gjør en bedre jobb? Også ser jeg den har 2GHz prosessor, mens f.eks Elkjøp reklamerer med 3 GHz-prossesorer på maskiner til 13000. Er det her forskjell på type prosessorer slik at tallene ikke har så mye å si? Altså gidder ikke å betale mer for noe som er tregere. Har en kompis som har Travelmate 8003LMi, og liker den. Han er meget fornøyd selv også. Ikke så enkelt valg da det finnes utallige maskiner og leverandører :(

Er ikke akkurat noen data-gud så håper på noen gode svar :thumbup:

Ja, det er mobil-prosessor. En 2GHz Pentium M er en meget bra sak i forhold til en 3GHz vanlig P4 prosessor. Maskinen ser meget bra ut.

Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om det da, men kan vel få Ferrari 3400 til ca. 14000 tror jeg. Men ettersom Travelmate 8006 koster noen tusenlapper mindre, må det vel være litt forskjell i ytelse? Er det mye forskjell på batteritid da? Er egentli ikke så keen på designet på Acer Ferrari. Litt ekstremt med Ferrarilogoer og den rødfargen, med mindre du kommer kjørende i en Ferrari da :cool:

Lenke til kommentar

Hmm...hva med disse?

Tundra 1557

Den samme maskinen kan du få hos Netshop, bare trykk på "Endre" og velg det du har lyst på...Tror den blir litt billigere enn den fra Psdata:

Netshop 1557

Ellers vet jeg veldig mange er fornøyde med multicom sin CL56:

Multinote CL56

som forøvrig også er den som Whitebox selger:

Whitebox CL56

men du sikkert har sett på forumet, er det ikke mange som har noe særlig til overs for WB. Søstera mi kjøpte sin pc der, og har ikke hatt noe særlig problemer (utenom at hun fikk engelsk tastatur, men sendte den inn og fikk tilbakesendt norsk tastatur). Likevel, ikke regn med noen god service fra deres side...

De fleste her leveres vel uten programvare, men du tar siving? Hvis du studerer ved NTNU gløshaugen, er det ganske mye du kan få lånt. XP og slikt er ikke noe problem, heller ikke F-Secure (selv om noen her ikke liker det programmet da...)..

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Så er acer-maskinene overpriset? Etter det jeg kan finne ut (og det er kanskje ikke så mye :roll: ) så virker det jo som om de maskinene du linker til kan bli billigere med relativt like(?) ytelser. Da har jeg fått en bra deal på Travelmate 8006LMi fra før da det beste jeg kan finne på nett ligger mellom 21000 og 22000. Dersom man legger på moms på de ca. 16000 jeg fikk tilbud om, nærmer man seg jo fort 20000, og da kan man jo få mange forskjellige bærbare. Begynner å lure på om tilbudet ikke var så fantastisk allikevel :hmm:

Lenke til kommentar
Har tenkt på Acer Travelmate 8006LMi da jeg tror denne er brukbar og jeg kan få en ganske OK pris på den (ca 16000+moms og kan trekke ifra momsen på bedrift :yes: ). Er dette det beste kjøpet til den prisen, eller er det noen andre maskiner som gjør en bedre jobb?

Ja, jeg synes du får mye mer igjen for pengene med en Acer Ferrari 3400 som har minst like gode spesifikasjoner:

http://www.acer.no/acereuro/page4.do?dau22...&crc=1665569706

Du får den for ca. 14000+moms:

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

Vet ikke så mye om det da, men kan vel få Ferrari 3400 til ca. 14000 tror jeg. Men ettersom Travelmate 8006 koster noen  tusenlapper mindre, må det vel være litt forskjell i ytelse? Er det mye forskjell på batteritid da?

Ferrari 3400 yter best spesielt på spill, mens Travelmate 8006 har noe bedre batteritid for ellers er de ganske like med unntak av designet selvsagt. For prisdifferansen kan du f.eks. oppgradere til en Hitachi 7K60 60GB 7200PRM harddisk og da blir ytelsesforskjellene mellom dem enda større (siden alle Acer-bærbare leveres med 4200RPM harddisk).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

To jeg kjenner har 8006, mens jeg har en 8003 som jeg kjøpte i starten av oktober i år. Deres ble vel kjøpt i midten av oktober. Min yter litt mindre, men spiller ikke mye, så det går fint. Det sure var virkelig at jeg kjøpte i billigste nettbutikk til 18000 (psdata), mens de kjøpte sine gjennom en kontakt til litt mindre. Jaja, sånn er det bare.

Er _veldig_ fornøyd med min, den er virkelig vakker i nærkontakt, og byggekvaliteten er veldig god. Alle porter jeg bruker til vanlig sitter på venstre side, og er ganske perfekt plassert med tanke på plass. Har brukt den innebygde bluetooth funksjonen litt, men har ikke testa med f.eks. blåtann-mus eller headset. Det skal funke fint, har jeg hørt. Batteriet mitt varer i 5,5 timer ca. når den f.eks. bare står på med irc og en nedlasting, men det faller selvsagt når du kjører litt tyngre ting. DVI-kontakt bakpå skulle jeg ønske jeg hadde på min stasjonære (hehe, gammelt vrak), for det er en nytelse når jeg kjører dual-oppsett.

16000 eksl. mva er vel ganske billig så lenge du får momsen igjen om du må betale den inn i det hele tatt. Om du ikke har begynt på siv.ing. studier (regner med Trondheim), kan du kanskje vente til du begynner her. De pleier å ha et nytt bærbar-tilbud hvert år, med varierende kvalitet. I år var det en Toshiba A2-maskin, med en nokså kraftig integrert-skjermbrikke. Slår selvsagt ikke tredje-parts løsninger, men GURU-kontorert klarte visst å kjøre Doom 3 har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips :thumbup::thumbup:

så da blir det kanskje Ferrari 3400. Er det samme prossesor som står i denne og 8006LMi, eller er det forskjell på ytelse her? Er egentlig ikke superkeen på designet, jeg mener den ser jo ganske rå ut, men blir litt spesiell. Men det er vel ikke noe problem egentlig. Er det vits i å kjøpe Windows XP-Pro i forhold til Windows XP-Home? Blir 500 mer for XP-Pro.

Når det gjelder tilbud på NTNU, var det vel ganske OK i år, men gidder ikke vente til høsten med å kjøpe. Dessuten har jeg egentlig likt de Acer-maskinene jeg har sett veldig godt :love:

Lenke til kommentar

Ferrari har en AMD 64 prosessor, som er like rask (om ikke raskere) enn 2 GHZ P-m. Den har imidlertid noe høyere strømforbruk, så batteritiden vil vær noe svakere. Om du ikke blir skremt av designet, og er lysten på en rask ACER, vil Ferrarien være et kurant opsjon til 8006 LMI.

Lenke til kommentar

Et endra bedre alternativ enn både acer ferrari og Acer 8006LMi er i mine øyne en T42:

Eksempel:

T42 UC22VNO:

Intel Pentium M Processor 735 1.70GHz 2MB

Microsoft Windows XP Professional

512MB/ 2GB/PC2700 DDR SDRAM

60GB (ATA-100 (Enhanced IDE))

15''

1024x768TFT

ATI MOBILITY RADEON 9600

2.6Kgs

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NO?OpenDocument

17600,- på www.mamoz.no

Under topsellers finner også andre versjoner av T42, bl.a med 14 tommers skjerm (enda tynnere og lettere). Disse har all IBM stasj som pleier å følge med.

Her er en test av den nevnte :

http://www.pcworld.com/reviews/chart_test_...id,21762,00.asp

Samt noen tester av liknende modeller:

http://www.notebookreview.com/price/defaul...ay=reviewDetail

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Et endra bedre alternativ enn både acer ferrari og Acer 8006LMi er i mine øyne en T42:

Eksempel:

T42 UC22VNO:

15''

1024x768TFT

ATI MOBILITY RADEON 9600

2.6Kgs

17600,- på www.mamoz.no

Under topsellers finner også andre versjoner av T42, bl.a med 14 tommers skjerm (enda tynnere og lettere). Disse har all IBM stasj som pleier å følge med.

Så vidt jeg kan se har jo denne IBM'n dårligere prossesor, skjermkort og oppløsning på skjermen, samt mindre harddisk, eller er det noe jeg ikke skjønner helt her?

Lenke til kommentar

Eksempel:

T42 UC22VNO:

15''

1024x768TFT

ATI MOBILITY RADEON 9600

2.6Kgs

17600,- på www.mamoz.no

Så vidt jeg kan se har jo denne IBM'n dårligere prossesor, skjermkort og oppløsning på skjermen, samt mindre harddisk, eller er det noe jeg ikke skjønner helt her?

Interessant diskusjonstråd. Jeg har selv vurdert en Acer 8006 men har nå lagt inn bestilling på en IBM T42. Hovedårsaken til det er at denne skal brukes i forretningsøyemed og IBM leverer maskiner med god programvare, meget bra tastatur og en konstruksjon/soliditet som iallefall ikke Aceren kan konkurrere med. Eneste som trekker ned på en T42 er manglende oppløsning på skjermen. Det som er sikkert er at CPU-hastighet og grafikkhastighet er ikke det som alene bør være avgjørende for kjøp. Må vurderes etter hva maskinen skal brukes til.

Jeg har inntrykk av at de fleste som suser rundt på dette forumet lander inn under merkelappen elev/student og prioriterer derav ganske annerledes enn det mer voksne klientell. Jeg må le når en bærbar av 1557 typen blir anbefalt til alle som søker råd om en laptop. Mye for pengene ja men byggekvaliteten og driftspålitelighet er nok så som så. Disse self-made laptopene er i allefall totalt uinteressante til mitt bruk.

Endret av durabit
Lenke til kommentar

Er av samme grunn at jeg kjøpte en IBM thinkpad. Dessverre hadde jeg ikke råd til en t42, kun en litt tykkere r51 med samme innhold. Da jeg har en solid stasjonær i tillegg, var ikke ytelse det viktigste. Har sammenliknet min thinkpad med andre bærbare. Etter å ha brukt denne en stund, føles alle andre (jeg har prøvd acer travelmate, 1557, toshiba tecra A2, dell 510m m. m.) som billige plastmodeller. Jeg ville derfor valgt en T42 framfor en acer med bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...