Gå til innhold

La oss diskutere Beatles!

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beatles har aldri vært et boyband!

Boyband er et band sammensatt av et plateselskap for kommersiell suksess.

Beatles har heller ikkje fått andre til å skrive deres låter -> no som også er

typisk for boyband. På den tiden ble til fantes heller ingen boyband, verdens

første boyband var The Monkees,

deres første plate kom i 1966. Samme år som Beatles ga ut Revolver.

Neinei, du må ikkje finne på å kalle Beatles et boyband!!!

Beatles er uten tvil det viktigste bandet i utviklingen av moderne musikk!!

De lot ingenting være ugjort og alle band etter har blitt påvirket i måten

å tenke arrangering og melodi.

De revolusjerbte også hvordan man jobbet i studio med sine album, her

er Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band det virkelig store.

Lenke til kommentar

Sant sant! Boyband skrev jeg sånn at folk skulle forstå hva jeg mente.

Men jeg tenker "she loves you" osv.

The Beatles var uten tvil utrolig viktig! De forandra musikken på hodet og uten Beatles kan jeg banne på at hverdagen i dag IKKE hadde vært den samme.

Edit: Sitter og hører Sgt.pepper akkurat nå! (Mr.kite) Utrolig bra plate!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Er enig om at Abbey Road er superbra! Det som er bra med sgt.pepper er..hele plata!!

Men seriøst, sgt.pepper var den første plata etter at de bestemte seg for å ikke spille live mer. Men skjønner du ikke hvorfor den er bra? Hvordan går det an?

Plata er jo super som alle andre Beatles-album jo. Nydelige låter som er genialt komponert!

Men jeg kan kanskje si meg enig i at Abbey Road er bedre..

Egentlig går det ikke an å bestemme en plate eller en låt av Beatles som er best!

Det funker bare ikke! Alle er best! Vel, alle ifra Rubber Soul og utover da..

Lenke til kommentar
Er enig om at Abbey Road er superbra! Det som er bra med sgt.pepper er..hele plata!!

Men seriøst, sgt.pepper var den første plata etter at de bestemte seg for å ikke spille live mer. Men skjønner du ikke hvorfor den er bra? Hvordan går det an?

Plata er jo super som alle andre Beatles-album jo. Nydelige låter som er genialt komponert!

Men jeg kan kanskje si meg enig i at Abbey Road er bedre..

Egentlig går det ikke an å bestemme en plate eller en låt av Beatles som er best!

Det funker bare ikke! Alle er best! Vel, alle ifra Rubber Soul og utover da..

ro ned. Jeg sier ikke at platen er så utrolig som Abbey Road. Klart den er en klassiker, men den har ikke samme preget som Abbet Road.

Beatles hadde ikke vært Beatles uten Abbey.

Lenke til kommentar
har aldri hatt en eneste Beatles plate  men hører sjølsagt kvaliteten.

Ikke jeg heller. Har liksom aldri hatt sansen....vet ikke hvorfor.

Ja...egentlig tror jeg Beatles var for lystig/banalt i stilen for meg :mrgreen:

-------

Kikket litt på disse albumene, og ser at Abbey Road har "here comes the sun".

Den låten er nok min favoritt av dem

Hvilket album var Norwegian wood på? så ikke den noe sted

Lenke til kommentar

Grunnen til at eg dro frem Sgt. Pepper er måten de revolusjonerte studio-

jobbing med denne utgivelsen.

Synes personlig Abbey Road, Revolver og White Album er de beste, disse

treffer meg best.

Beatles har gjort så sykt mye bra, fra rene pop'en til de verste syretripper av

noen låter.. Eg tar en skål for Beatles, som heldigvis aldri ble gjenforent.!

Lenke til kommentar

Må vel si at det er flere forskjellige Beatles.

Det er rocke-Beatles fra den tiden da de spilte i Hamburg og hang på de verste kneipene der. Det er dress-Beatles som skapte en helt ny mote og en masse naivistiske sanger. Det er hippie-Beatles som lagde sære og fantastiske ting som Sgt. Pepper og Yellow Submarine.

De var aldri noe boyband, men de sang ikke bare selv-lagde sanger. De første årene laget de masse coverlåter, og gjorde en del innspillinger som ikke har "Lennon/McCartney" på seg.

Jeg kommer ikke på noen særlig samfunnskritiske sanger, men ikke alle handlet om kjærlighet og jenter heller. (Hva handler EGENTLIG "I am the Walrus" om? ;) ) De var noen av de første som lagde stereo-innspillinger, hvis du hører på de gamle platene og legger øret inntil den ene og så den andre høyttaleren, så oppdager du bass i den ene og gitar i en andre. Ikke superfancy nå lenger, men det var ganske hot da de gjorde det på den tiden.

Et spørsmål er egentlig om hvor store Beatles hadde vært uten Brian Epstein og George Martin? Brian Epstein oppdaget dem og flikket litt på imaget deres, så de vant innpass i England. Geroge Martin sto bak de fleste av de store arrangementene. Beatles hadde definitvt NOE som var unikt, men jeg tror ikke de hadde vært så store uten Epstein og Martin. De hadde nok vært der, men kanskje i en annen form.

Kirikiri

Lenke til kommentar
Hvilket album var Norwegian wood på?

Rubber Soul.

Beatles er noe som er utrolig lett å like, synes jeg. Jeg er 15 og har hørt på dem siden jeg var 12. Jeg liker å si at det var Beatles som fikk meg til å begynne å høre på "bra" musikk, men det var vel bare det at jeg la merke til at Beatles har noe som det meste av listepopen jeg hørte på da ikke har. Jeg startet med å kjøpe meg Rubber Soul, så en del av de tidlige, og så de som mange her har pekt ut som de beste; Sgt. Pepper og Abbey Road.

Jeg liker også disse to albumene, og resten av det etter Revolver, bra, men i det siste har jeg også begynt å like mye av det gamle til Beatles også. Man kan vel si det tidlige på en måte er musikk fra en svunnen tid, mens det siste av Beatles finner man liksom mer igjen i dagens moderne musikk. Sånn kort og godt synes jeg nesten absolutt alt av Beatles er kult.

Favorittalbumet mitt må vel være Rubber Soul - Delvis fordi mine førsteinntrykk av Beatles fikk jeg gjennom dette og dermed er det her min tilknytning til Beatles har sterkest rot, men også fordi det er liksom en blanding av det gamle og det nye av dem.

Lenke til kommentar
(Hva handler EGENTLIG "I am the Walrus" om? ;) )

I am the Walrus er mest sannsynlig skrevet av John Lennon i LSD-rus. Beatles ble jo beskyldt for at Lucy in the Sky with Diamonds, skrevet av John Lennon, var en forkortelse for LSD. Mange radioer nektet jo å spille den sangen en periode.

Jeg har alle Beatles-albumene(ikke Yellow Submarine) og har hørt grundig igjennom alle. Jeg må si at det finnes ingen boybandperiode. Hør igjennom Please Please Me, With The Beatles og A Hard Day's Night, tre tre første albumene deres, så vil dere finne mye bra! Det er ikke bare Love Me Do og She Loves You overalt.

The Beatles har betydd mye for meg òg. Jeg er 13 år, og har hørt på dem siden jeg var 10-11. The Beatles var et genialt band, og det er veldig god inspirasjon for bandet jeg spiller i, selv om vi da ikke spiller direkte Beatlesmusikk.

Jeg var på Paul McCartney-konserten på Valle Hovin i sommer, men jeg skulle ønske jeg levde i den tid så jeg kunne hørt Beatles live...

Lenke til kommentar

Da er vi nok mange! Ah elsker Beatles! Visste dere at det finnes folk som har analysert akkordvendingene til Beatles og har funnet ut at det går i et slags mønster?

Isåfall skjønner jeg at folk mener at Beatles var "for vanlig" (folk i dagens samfunn)

fordi det betyr at de brukte den vanlige stilen for komponering og "vridde" den på den måte som aldri har blitt gjort før. Merkelig fenomen det syke Beatle-mania greia!

Folk tok helt av og bestimte og greier.. Virkelig et fenomen!

Lenke til kommentar
Ja...egentlig tror jeg Beatles var for lystig/banalt i stilen for meg 

Beatles er jo udiskutabelt et viktig band i musikkhistorien, men jeg og synes låtene ofte var preget av en slags troskyldig naivisme som ikke appelerer til meg :)

Hørt godt igjennom Abbey Road?

Lenke til kommentar
gjort før. Merkelig fenomen det syke Beatle-mania greia!

Folk tok helt av og bestimte og greier.. Virkelig et fenomen!

Hvorfor var det bare kvinner som gikk helt fra konseptene? Store horder av kvinner ville ha tak i beatlesene hvor de var. Hvis de ikke hadde blitt skjermet, ville de jo blitt revet i fillebiter :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...