Gå til innhold

Treigere hastighet ved bruk av PCI slotene til IDE?

Anbefalte innlegg

Hei.

litt klumsete emne kanskje, men jeg lurer på:

du får kjøpt sånne "greier" som du putter inn i en PCI slot sånn at du kan få 4 ekstra IDE tilkobliner. Jeg lurer på, får enhetene som er kobla til den da samme hastighet som hvis det var kobla til i den "vanlige" ide kontakten på hk, eller vil det bli mye treigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisker som er koblet til ekstra harddiskkontrollere via en PCI-slot vil ikke få noen nedgang i hastighet. Harddiskkontrollerne som er integrert på hovedkort fra før av er så vidt jeg vet også forbundet med PCI-bussen og derfor vil begge typer kontrollere gi samme hastighet.

Lenke til kommentar

Har selv en Promise Ultra100 og kan bare bekrefte at den iallefall ikke er tregere enn integrert IDE kotrollerene. Har to harddisker som master på hver sin kanal, pluss CD brenner og DVD-Rom som master på hovedkortet. Såvidt jeg kan se må dette være den optimale IDE konfigurasjonen :smile:

Med denne kontrollen slipper man også å bekymre seg for DMA og med den nyeste BIOS'en støtter det også disker over 120GB.

Eneste du må huske på er å installere driverne før du kobler bootdisken til Win2000 eller XP på en slik kontroller (hvis du vil slippe bluescreen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...