Gå til innhold

Ixus 40, Panasonic FX7 eller Sony DSC-W1/W12

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg driver å leter etter nytt digi-cam, og har vel etterhvert kommet fram til disse 3:

Canon Ixus 40

Panasonic FX7

Sony DSC-W1/W12

Men jeg fortviler litt, da jeg tror jeg har 'over-lest' meg...

Typisk meg er å finkjemme forums/websider for info,

men akkurat nå virker det som om jeg står litt fast, og tenkte kanskje at noen med disse kameraene kunne dele sine praktiske erfaringer med oss..?

Evt. er det andre lignende kameraer jeg må sjekke nøyere?

Har vært total Nikon-freak i alle år, men det kan være det ikke varer...

mvh Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har prøvd ut alle kameraene, og Panasonic FX7 er uten tvil den beste.. FX 2 er også et utrolig bra kamera, og jeg personlig mener også at det er bedre en både ixus 40 og 50. Det har 4 megapixler mot FX 7 som har 5, men det har jo blitt til at dette desverre har blitt det eneste folk ser på når de kjøper kamera, hvis du ikke skal printe ut større størelser en A4 vil ikke dette ha så stor betydning. Hvis du ønsker å ta opp video, skal du være klar over at FX2 ikke tar opp lyd noe som er et lite minus. Leica opptikken til panasonicen er bedre en cannon, personlig mener jeg den også er bedre en Carl Zeis optikken til Sony kameraene men forskjellen er ikke enorm. Problemet med Sony kameraene er at de er langt dårligere i svake lysforhold enn både cannon og panasonic. Panasonicen er langt kjappere enn de andre kameraene, har et stort display, og er mindre en cannon ixus kameraene. Minnkortene til Sony kameraene er også på vei ut, og de vil antagelig bli byttet ut til neste år med SD kort, som i Panasonic.

Lenke til kommentar
Som han over meg sier, FX7 er det klart beste kameraet av disse. Best billedkvalitet, minst, god optikk, god skjerm, hurtig +++. Har ingen dårlige tilbakemeldinger på dette kameraet der jeg jobber..

Hører mye bra om FX7 her ja.. :cool:

Men come ann, ingen ulemper med Panasonic? Hva med den elendige videofunksjonen da (320x240 QT 30 b/sek) og at den innebygde høyttaleren kun spiller operasjonslyder, ikke lyden fra filmene :!: Det er slurv fra Panasonic sin side. Poenget er ofte å kunne se og høre filmopptaket der og da! Argumentet om at; skal du filme så kjøp et videokamera, holder ikke. Mange liker å filme klipp fra ferie og fester uten å måtte drasse på videokamera i tillegg.

Jeg gikk selv fra Canon Powershot A60 til Canon Ixus 40 nylig, og synes Ixus 40 er et virkelig snertent og bra kamera. Spesielt portrettbilder har flotte hudfarger. Fargerike motiver kommer virkelig frem med Ixus 40. En uungålig ulempe, som også FX7 har, er noe røde øyne på personer som ser rett i kamera fra rett vinkel. Men VGA videofunksjonen til Ixus 40 er helt overlegen! Hva med 640x480 @ 30 b/sek med god lyd, eller en spesiel sportsmode på 320x240 @ 60 b/sek! Kvaliteten er close til DV, men komprimering er lav slik at 10 sek video på høyeste kvalitet tar 18 MB. Har man større minnekort går det greit, og man kan komprimere i etterkant til Xvid feks på PC for å spare diskplass.

En annen ting derimot, er at Ixus 40 mangler valg av rask lukkertid (kun lang) slik at bilder i bevegelse og uten blitz blir ofte ute av fokus. Jeg har prøvd Barn&Dyr funksjonen, men ser ingen stor forskjell. Har noen fått den til å virke her? Min gamle Powershot A60 hadde sportsfunksjon slik at det meste i bevegelse ble fine. Panasonic FX7 har denne bilde stabilisatoren, vet ikke om dette fungerer som sportsfunksjon eller om det er en funksjon i tillegg til lav lukkertid. Kunne noen forklart?

Men oppsumert er Canon Ixus 40 er fint og stilig kamera, med flere fordeler og funksjoner, enn ulemper ift mitt gamle Powershot A60 i alle fall. En fornøyd eier altså, som sikker eiere av FX7 er også ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, videofunksjonen er dårlig på FX7. Men hvem kjøper fotokamera for å bruke videofunksjonen? Jeg mener den ikke er vesentlig ;)

Uansett, 640x480-opptak på fotokamera er LANGT unna den kvaliteten dv-kameraer gir.

Når det gjelder bildestabilisator, så fungerer den rett og slett slik at optikken kompenserer for uforutsette rystelser og skjelvinger i kameraet. Dvs at bilder vil bli skarpere og klarere, og man kan gjerne benytte høyere lukkertider enn med normale kameraer. Noe som igjen fører til mindre billedstøy og bedre bilder.

Lenke til kommentar
Panasonicen er langt kjappere enn de andre kameraene, har et stort display, og er mindre en cannon ixus kameraene.

Feil, Ixus 40 er mindre enn Panasonic FX7.

Ixus 40 er 94,84 cm3

FX7 er 112,8 cm3

Selvom skjermen til FX7 er noe større, er nok skjermen til Ixus 40 skarpere. FX7 har 2,5" skjerm med 114k piksler, mens Ixus 40 har hakket flere piksler (118k) selvom skjermen er 2". Panasonic'en mangler dessuten optisk søker, og da er det enda viktigere med best mulig skjerm.

Tror absolutt FX7 er et bra kamera, men forskjellen til Ixus 40 bør ikke overdrives.

Lenke til kommentar

Heisan,

Vil takke dere som har besvart mitt innlegg.

Akkurat nå tror jeg det har 'kokt' ned til Canon eller Panasonic..

Har bodd i DK og SE, og har bekjente i disse land. Bestilte noe greier fra en webshop som heter Pixmania når jeg bodde i SE for et år siden, og de har virkelig tilbud på disse kameraene, fx i pakker med veske og minnekort.

Så da blir det vel kanskje noe slikt:

CANON Ixus 40 + SD kort 256 Mb + xtra batteri + etui, 3 275 DKK Inkl. moms

http://www.pixmania.com/dk/dk/76802/art/ca...us-40-sd-h.html

eller

PANASONIC DMC-FX7 + SD kort 256 Mb + etui, 3 521 DKK Inkl. moms

http://www.pixmania.com/dk/dk/76498/art/pa...hukommelse.html

Det er vel litt å spare på dette...eller har dere sett bedre priser ?

Mvh

_Esc

Lenke til kommentar

Hehe,

men som min tråd antyder, så er jeg IKKE interesseret i SONY's P150...

Jeg bryr meg HELLER ikke om video på et foto-kamera, da annet utstyr dekker dette behovet.

Er så uenig med Sony's 'monopol-strategi'; minnekort spesielt..

/_Esc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...