Gå til innhold

Første gang AMD for meg

Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg vurderer å kjøpe AMD

Vurderer derfor Athlon 64 på Socket 939.

Skjønner det slik at Socket 939 er mer "fremtidsrettet" enn Socket 754.

Dessuten har 939 "Cool-n-Quite" hva nå enn det er, men håper prosessoren krever mindre bråk/kjøling enn en Inter prosessor av samme kraft.

Bestillingen har jeg tenkt å gjøre hos Komplett (vet ikke helt hvorfor jeg velger de??)

Komplett Athlon 64 (Socket 939)

- MS Royalty Microsoft XP Pro

- Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Norsk

- MS XP Pro SP2 Norsk

- Manualer MS Win XP Pro Norsk SP2

- NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort

- Gainward GeForce FX5700 256MB DDR 3,6ns

- Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA

- Eizo 19" LCD FlexScan L768K TCO-99 Black

- Antec Sonata Miditower, Svart

- Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939

- Norman Internet Control, 1 år lisens

- Musmatte Blå 4/6mm

- Infocare 3 års PC Garanti

- Støtsikker PC-eske

- SoftThinks Installation/Recovery

- Microsoft Wireless Optical Desktop Elite

- Cyber Acoustics CA3550 2.1

- AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

Pris 17.904

Er litt usikker på om jeg har valgt riktig....................?

........ spesielt med tanke på

- grafikkort (skal ikke kjøre spill på denne maskinen, men tekst, bilde og videoredigering, samt litt "surfing" på nettet).

- Tastatur og mus (Har i dag en mus som jeg kan rulle vertikalt og horisontalt i regnearket og på nettet. Dette må jeg også ha ved anskaffelse nå).

Trenger jeg ekstra lydkort, eller er det intigrerte på hovedkortet godt nok med de valgte høytalerne?

På forhånd TAKK!

Mvh

Nils-Rune

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

integrerte lydkortet er bra nok i haugevis

men, ikke kjøp twinmos, det kan funke, mene det er en ganske god sjanse for at det bare skaper problemer. finn deg noen billige corsair value s brikker i stede.

og om du ikke skal spille i det hele tatt så trenger du vel ikke på langt nær så bra skjermkort engang (selv om det egentlig er ganske dårlig da :p)

Lenke til kommentar

Geforce FX-serien, i hvert fall det kortet du har valgt der, er en tragedie. DX9-ytelsen er begredelig. Det ville vært mye smartere å gå for et ATI-kort i samme prisklasse. De fungerer bedre. Eller legge litt mer penger i det. Når det kommer til lydkort, hva skal du bruke som anlegg/høyttalere? Hvis du skal bruke et bra anlegg, anbefaler jeg på det sterkeste å gå for et dedikert lydkort, da disse er en god del bedre enn de integrerte. Mens min stormaskin (lager/spillmaskin) var ute av drift i to uker, måtte jeg ta til takke med en maskin med et hovedkort som hadde SoundStorm-brikkesettet (nForce2-Ultra 400). Og jeg holdt på å gå på veggen av den dårlige lydkvaliteten i forhold til mitt dedikerte lydkort (Audigy 2). Grunnen til at jeg synes lydkvaliteten i SoundStorm var dårlig, var at bassen var dårlig, kombinert med at lydbildet var mangelfullt i forhold til Audigy-kortet. Og SoundStorm har fått skryt på seg for å være en god integrert lydkontroller...

Lenke til kommentar
Dessuten har 939 "Cool-n-Quite" hva nå enn det er, men håper prosessoren krever mindre bråk/kjøling enn en Inter prosessor av samme kraft.

Cool and quiet er en funksjon som man oftest ser i bærbare maskiner. Funksjonen er der for å gjøre din stasjonære maskin kjøligere, mindre strømkrevende og stillere. HW.no har en artikkel om dette her:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=10728

I bruk fungerer det supert. Jeg har Athlon 64 3000+ som går på 800MHz når jeg surfer, hører musikk eller ser film. Starter jeg et spill eller et mer krevende program så går prosessoren opp til den spesifiserte 2000MHz'en. Ikke bare hastigheten går ned, men spenninga også --> lavere strømforbruk!

Hastigheten på vifta går også ned når frekvensen er nede, i noen tilfeller stopper vifta helt opp ;)

Temperaturen hos meg ligger på 29C - 30C under vanlig småbruk, ganske kjekt!

Anbefaler også Crusial eller Corsair minne. Harddisken er også god på støynivået, bra valg! Som nevnt, skjermkortet er ikke spesielt god i 3D-ytelse, men vil være godt til et tilpasset forbruk med programmer og småspill :)

Lykke til med AMD-maskinen og håper at du ikke får noen mandagsprodusert hardware (kan jo skje med alle:P)!

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...