Gå til innhold

Få bedre ytelse uten å bruke spes penger

Solefald

Anbefalte innlegg

Har XP2500 Barton(boxed), 2x512 PC3200 Ram, Gainward 6800LE 128mb, har vifte under PSU.

på 3dmark2001 hadde eg ca 15000 poeng, med eindel program surrande ibakgrunnen..tempen på cpuen er litt vel høg..ligger på over 50..er masse rot og styr i pcn, så skal arrangere kablane bedre til, og sette i ei vifte til.

har lest masse om at XP2500 er lett å klokke, har Asus A7N8X-Deluxe hovedkort,

prøvde å skru opp MP litt fungerte bra, men fekk bluescreen etter ei stund, kernel ettelle anna..men eg antar temperaturen blir alt for høg. Er det vits å kjøpe ny kjølevifte, og få skrudd opp MP og FSB osv? og kva kjølevifte er bra til ein fornuftig pris..og kva temperatur bør cpuen vere på normalt ? 50 grader er idle i bios..er vanvittig høgt.. har hatt lågare før, så det er vel berre dårli gjennomtrekk.

er litt skeptisk til å opne opp pipelines på skjermkortet, er kjipt visst noke går gale, koster trossalt eingod del penger.. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kjøler og kjølepasta bruker du på cpu da? Bytte kjølepasta kan ha rimlig god (men ikke fantastisk) effekt, snakker 5-6 grader hvis du bruker vanlige thermal pads såfall. Hvorfor stille på multiplier og ikke fsb ?

Edit : skiftet kjøle pasta på min cpu, hadde thermal pad og noe gammel artic silver rester så renset jeg cpu med isopropanol og satt på ny artic silver ceramique og tempraturen datt fra 50 til 35 :!:

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Herregud for en gjeng. Fyren spør om muligheter for å øke ytelsen uten å bruke spes penger. Da er det kun en ting som gjelder og det er softmodding av skjermkort og overklokking av cpu. Når det gjelder overklokking hadde det vært fordel om du hadde sagt hvilket hovedkort du har, og evt. hvilken cpu-kjøler du har. I blant kan oppgradering av kjøler være en gunstig, og samtidig en billig oppgradering. Hvis du har litt kontroll på tempen, kan du prøve å øke vcore spg litt, gjerne over 1.7 volt. Minnet kan gjerne få litt spg også, rundt 2.8-2.9 volt går som oftest fint. For å være på den trygge siden kan du la minnet og fsb ligge på 200MHz, og kun justere multipler. Da trenger du ikke å gi minnet spg. Prøv litt og test med prime95 hvis du vil være på den sikre siden.

Når det gjelder skjermkortet er det litt mer komplekst, her kan du softmodde og/eller overklokke. Hvis du er litt usikker ville jeg holdt meg til kun softmodding, les mer om dette i denne tråden: 6800le softmod

Til slutt må du vite at det å modifisere hardware alltid inkluderer en form for risiko, men med forsiktighet er dette ganske trygt.

stigk

Lenke til kommentar
visst du hadde lest kva som stod der, så hadde du sett at det står kva hovedkort eg har! Asus A7N8X Deluxe!

Ja det gjorde det gitt. Skjønner egentlig ikke hvordan jeg klarte å la være å se det. Uansett, den kjøleren som er blitt foreslått er sikkert bra, det viktigste er at den består av en kobberbunn og en kvalitetsvifte. Et annet forslag er microplex, gjerne ta med et par kabinettvifter hvis du mangler det. Hvis du er følsom for støy, så er det greit å velge noen vifter hvor du kan regulere hastigheten. Den kjøleren jeg linket til er forresten veldig støysvak, og kjøler bra.

Lykke til..

stigk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...