john_craz Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei Er det en mulighet for at det lønner seg å bygge en psu? Hvis man bestiller delene fra elfa eller noe sånnt, og bygger en selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Nei, det er utenkelig. Rent økonomisk er det vanskelig å slå ting som blir produsert i store volum. Bare tenk på hva det vil koste å bygge en bil selv. Dessuten vil det bli vanskelig å få det driftsikkert. Mekanisk stabilitet er ofte det største problemet med selvbygget elektronikk. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Elfa er dyrt, iallfall om du ikke kjøper masse, så her er nok det eneste du har å hente moroa med å bygge. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Det er vel tvilsomt om det lønner seg å bygge en hel psu nei, men jeg har bygget en regulerbar strømforsyning som f.eks. kan brukes på peltierelementer, pumper etc. Det KAN bli ganske billig, spesielt hvis du samler deler fra annen ødelagt elektronikk. De store utgiftskildene er ofte kondensatorer, transformatorer og spoler, og de kan uten problemer "resirkuleres". Når netconnection forlanger 1300,- for en Meanwell Powersupply (12v - 25A) så sier det seg selv at det er penger å spare. Men jeg ville ikke gått fra en hjemmelaget strømforsyning uten tilsyn... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Det er vel tvilsomt om det lønner seg å bygge en hel psu nei, men jeg har bygget en regulerbar strømforsyning som f.eks. kan brukes på peltierelementer, pumper etc. Det KAN bli ganske billig, spesielt hvis du samler deler fra annen ødelagt elektronikk. De store utgiftskildene er ofte kondensatorer, transformatorer og spoler, og de kan uten problemer "resirkuleres". Når netconnection forlanger 1300,- for en Meanwell Powersupply (12v - 25A) så sier det seg selv at det er penger å spare. Men jeg ville ikke gått fra en hjemmelaget strømforsyning uten tilsyn... Når en ringkjernetrafo på 12V 300VA koster 412 kr på elfa, og resten av komponentene som trengs til en strømforsyning koster maks 200 i tillegg så sier det seg selv hva du gjør hvis du har litt elektronikkunnskaper.... Endret 9. desember 2004 av Icedude Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Trafoen kan jo strengt tatt droppes også, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å lage en strømforsyning med 325V over mosfeten;) Endret 9. desember 2004 av abraxa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå