Gå til innhold

Stillegående kjøling av AMD Opteron dual hovedkort

DFS

Anbefalte innlegg

Trenger tips om alternativ kjøling på en kraftig arbeidsstasjon med to AMD Opteron prosessorer. Maskinen skal plasseres i et kontorlandskap, og det ble ville protester når maskinen ble startet med originale vifter :-)

Det jeg lurer på er om noen kjenner til alternativ kjøling, helst vifteløs (væskekjøling?), som kan benyttes til en slik maskin?

Hovedkortet er av typen MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR.

Dette hovedkortet har en nokså spesiell(?) festing av kjøleviftene på prosessorene. Den ene viften er montert med fire fjærbelastede skruer, mens den andre er festet med klemmer over kanten på vifta (og ikke det vanlige "klemklipset" over socket).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok et kjapt søk på 2cpu.com, for øvrig en must-side for oss med dual-systemer, og kom frem til følgende:

- skal du bruke hullene i hovedkortet, passer kjølere for socket 603/604 (xeon).

- skal du bruke klipskjølere, må disse være beregnet for socket 478 (p4)

Det skal ikke være noe problem å komme ned på et akseptabelt støynivå med luftkjøling. Kjølerene MSI sender med dette kortet er beryktet for sitt leven. :roll: Et par slike med et par slike, kanskje?

Forresten: Velkommen til forumet! :)

Lenke til kommentar

Kjøleren som Guge linker til passer IKKE! Hullene passer ikke, og skruene passer ikke. Ikke er det med bruksanvisning heller (som det står man SKAL lese før instalasjon....)

Sitter med to slike, valget går nå mellom nytt hovedkort eller nye kjølere. Finner ikke AC vannblokker for Xeon, så der sitter jeg fast gitt. Så da er det vel luftkjøling neste. De kjølerene MSI leverer er ihvertfall helt uaktuelt. De bråker som pokker (og nei, det er ikke den lille viften, men 80mm som bråker).

Hadde jeg vert fingerdyktig nok skulle jeg laget mine egne fester, men ehem, jeg vet allerede hvordan resultatet blir da...

Ja jeg vet de har Swiftech kjølere til Xeon, men jeg har veldig dårlig erfaringer med slangekobling på de greiene der, de forrige blokkene lakk som pokker. Det er en grunn til at jeg måtte bytte hovedkort og CPU.

Endret av xminator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøleren som Guge linker til passer IKKE! Hullene passer ikke, og skruene passer ikke. Ikke er det med bruksanvisning heller (som det står man SKAL lese før instalasjon....)

Sitter med to slike, valget går nå mellom nytt hovedkort eller nye kjølere. Finner ikke AC vannblokker for Xeon, så der sitter jeg fast gitt. Så da er det vel luftkjøling neste. De kjølerene MSI leverer er ihvertfall helt uaktuelt. De bråker som pokker (og nei, det er ikke den lille viften, men 80mm som bråker).

Hadde jeg vert fingerdyktig nok skulle jeg laget mine egne fester, men ehem, jeg vet allerede hvordan resultatet blir da...

Ja jeg vet de har Swiftech kjølere til Xeon, men jeg har veldig dårlig erfaringer med slangekobling på de greiene der, de forrige blokkene lakk som pokker. Det er en grunn til at jeg måtte bytte hovedkort og CPU.

Jeg sjekket litt på www.aqua-computer.de og fant ut at Cuplex PRO kan festes til både AMD64 og Xeon, med forskjellige braketter. Brakett for AMD64 er varenummer 21240, og for Xeon er 21230.

(Jeg beklager at jeg ikke har linker, men ac-siten er full av frames....)

Lenke til kommentar
Dette hovedkortet har en nokså spesiell(?) festing av kjøleviftene på prosessorene.

Egentlig er jeg litt enig der. F.eks. Jeg måtte bruke vifta som fulgte med hk. pga. Boxed-vifta ikka passa.

Edit: Skru boxed vifta av ribba og sett den på ribba som fulgte med hovedkortet. Det hjelper mye. (kun en skrue du får festan med da, men den sitter lika godt for det)

Hva er tempen din egentlig? Bare lurer på om jeg har litt høy temp.

Endret av danielsn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...