Gå til innhold

Maks 127 GB Harddisk igjen...

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mors gamle IBM aptiva har en begrenset HD-størrelse på 127 GB. Jeg har nå fått tak i en 160 GB disk som jeg tenkte å putte inn i denne.

Vil dette by på problemer i og med at begrensningen er på 127 GB, eller er eneste problem at de resterende 33 GB på disken bare "forsvinner"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Min mors gamle IBM aptiva har en begrenset HD-størrelse på 127 GB. Jeg har nå fått tak i en 160 GB disk som jeg tenkte å putte inn i denne.

Vil dette by på problemer i og med at begrensningen er på 127 GB, eller er eneste problem at de resterende 33 GB på disken bare "forsvinner"?

Om harddisken ikke er partisjonert ennå så skal det gå bra, bare at du ikke får brukt mer enn 127GiB av disken.

Om den allerede er partisjonert opp med alle 160GB'ene, så kan det resultere i korrupt data på disken om BIOS eller OS ikke støtter 48bit LBA som kreves for å bruke disker på over 127GiB (det har jeg fått erfare :p).

Men det er jo alltids et håp om å få brukt hele disken.

Om BIOS ikke støtter 48bit LBA, så kan du prøve å oppdatere BIOS til nyeste versjon.

Om nyeste BIOS heller ikke støtter 48bit LBA, så kan du alltids skaffe en IDE-kontroller med støtte for 48bit LBA (de fleste kontrollerene støtter det i dag).

Når du har en BIOS eller kontroller med 48bit LBA-støtte, så må det også aktiveres i OSet.

Anbefaler deg å lese

denne guiden.

Du kan lese litt mer her.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Disken er helt ny så den er ikke partisjonert. På IBM's nettsider finnes ingen BIOS oppdateringer slik at jeg må nok klare meg med de 127 GB jeg får brukt, men så lenge jeg ikke risikerer å miste/skade data på disken holder dette i massevis for min mor :p

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

Er det forøvrig noen som har tips om hvilken programvare jeg bør benytte for å flytte OS og programmer over på ny disk. Kjører win 98se og har fått tips om

DriveCopy fra PowerQuest

eller

Clone Maxx

noen med erfaringer fra disse?

Ønsker i det lengste å styre unna installering av alle programmer og OS på nytt da både CD'er og registreringsnøkler har forsvunnet på de fleste programmer...

Lenke til kommentar
Aiai. Win98 er typisk noe man bør reinstallere en gang i kvartalet

Hehe, mulig vi har vært fryktelig heldig med vårt PC, Win98 har fungert uten problemer nå i over 4 år. Ikke vært plaget med hverken virus eller ustabilt OS :w00t:

Har bare erfaring med (Norton) Ghost selv, jeg kan glatt anbefale det

Har selv null erfaring selv med Ghost, men er ikke det fryktelig dyrt å kjøpe lisens for et slikt program når det bare skal benyttes en gang?

Lenke til kommentar
Hehe, mulig vi har vært fryktelig heldig med vårt PC,  Win98 har fungert uten problemer nå i over 4 år. Ikke vært plaget med hverken virus eller ustabilt OS :w00t: 

Slikt står det respekt av.

Har selv null erfaring selv med Ghost, men er ikke det fryktelig dyrt å kjøpe lisens for et slikt program når det bare skal benyttes en gang?

Det blir det jo fort. Jeg kjenner ikke til noen lovlige (som i ikke-warez) kostnadsfrie alternativer dog. Vel, med mindre du har en kompis som er villig til å låne vekk slikt program til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...