Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl og isdnboks

Anbefalte innlegg

Endelig har vi fått adsl hjemme, men selvfølgelig ikke helt uten problemer.

Problemet er at vi har en slik gammel isdnboks hjemme som telefonledningen går rett inn i.

Jeg vet det ikke er noe problem å fikse dette, så det skulle gå bra.

Men det jeg synes er rart er at fra telefonledningen som går inn til isdnboksen er det 3 par eller noe slikt. 1 par er festet inni selve boksen, mens de 2 siste parene er festet til en rj45 plugg og er koblet på isdnboksen på utsiden (litt vanskelig å forklare). Når jeg tar ut denne pluggen, blir telefonen død. SÅ hvordan skal jeg gjøre det da? Splitteren skal jo på ledningen før den kommer inn i isdnboksen.

Jeg har tegnet en tegning.

Svart = Strøm

Blå = telefon

Rød = selve telefonledningen

post-61-1102579571_thumb.jpg

Endret av The_Mouse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den røde kabelen er nok linja inn fra telefonsentralen. Jeg antar at den RJ45 pluggen du nevner går inn i "ISDN" kontakten på ISDN-boksen, og er en forlengelse av ISDN "bussen" ut til telefonene (som også kunne vært plugget rett inn i ISDN-boksen, den fungerer bare som en "skjøteledning")

Det enkleste vil vel bli å klippe den røde kabelen i to og montere to RJ-45 plugger, hvor den lange kabelen går til "line" og stubben fra ISDN-boksen til "phone" på splitteren -du setter bare inn splitteren mellom der du kutter kabelen, altså. (forhåpentligvis er kabelen lang nok til dette, ellers må du bytte ut den korte stubben som går inn i ISDN-boksen med en ny, og lengre...)

edit: studerte tegninga litt nøyere, stemmer det at du har en telefon koblet rett til ISDN-boksen, (merket blått) og en annen telefon et annet sted i huset?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
her er en litt mer detaljert tegning over problemet.

det ene paret (rød/blå) er koblet inne i isdnboksen.

de to andre parene (rød/gul) er koblet på en rj45plugg og er koblet på utsiden av boksen. Hva er disse til ? jeg skjønner ingenting..

Det røde og blå er inngående linje som du skal ha inn til splitteren, den andre pluggen er utgående til telefoner o.l du har i huset.

Det er antagelig merket med ISDN over disse to RJ-inngangene som denne pluggen sitter i.

Har du en ledig RJ45 helt til venster som er merket Linje?

Det er par 4 og 5 i RJ45-pluggen du skal bruke når du skal koble opp dette med plugger.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med nøyaktig samme problem som "The_Mouse", fant ut av det der med ISDN-bussen ved å titte litt inni koblingsboksene, og har nå lyst til å forsøke å nappe ut de to lederene som er festa i isdn-boksen og sette på en plugg. Men et par ting lurer jeg på først:

1) Kan jeg etterpå bruke "linje"-inngangen for rj45-plugg i isdn-boksen, eller kan boksen være satt opp til å kun ta signal fra kontaktene laget fastmontering av ledninger?

2) I går, på dagen da da nextgentel hadde varsla at vi skulle få adsl, så mista vi summetonen. Er det sånn at isdn kun virker via splitteren når man har fått adsl, eller er det noe som er feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...