Gå til innhold

Hjemmelaget Harddisk-kjøler rack - deres meninger.

Anbefalte innlegg

Ville noe slikt som dette fungert greit som harddisk kjøling?

Om hela driten var laget i kobber?

Har et lite problem med en del disker som står og surrer 24/7, 365 dager i året..

Blir fort litt varmt kan man si..

Skal man kjøpe hdd-kjøleting til 5-6 disker, så koster dette fort masse spenn.. :thumbdown:

Bilde (se mine utrolige paint-skills)

En ting til, holder det med å kjøle diskene på den ene siden, eller bør jeg ha to slike "plater" med rør på? så den kjøler på begge sider..?

Og da igjen, bør jeg bruke Y-splitter så den den deler vannet sånn noenlunde likt på begge sider, eller kjører jeg den igjennom den ene siden først, så den andre, så i retur?..

Å lage shitet skulle ikke by på noe probs.. men vil den duge noe serlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk takk ;)

btw, noen som har orket å ta nøyaktige mål av en harddisk noengang? :)

Isåfall så har jeg :p Har målt 4 forskjellige disker og kom sånn noenlunde frem til samme mål på alle, så det stemmer ganske overens (ja, diskene er jo laget for å passe perfekt uansett leverandører, men sånn for måla sine skyld)

Harddisk mål Igjen med mine elite paint-skills! :D

Sånn hvis noen trenger dette ;)

Endret av Retrox
Lenke til kommentar

Det vert nok kjempe bra. Veldig fine tegningar!

Har laga meg nesten lik kjølar sjølv. Funke fint. Senka hdd temp med ca 10C (etter hdd monitor, veit ikkje kor pålitelig den er)

Eg la ikkje så mange sløyfer på kvar side, men det vert jo betre etter fleire ein har.

Kor tjukk kopar plate skal du bruka? Skal du lodda røra fast?

Eg brukte 0.8-1mm plate og sølvlodda røra fast. platene slo seg litt, men retta seg opp når eg skrudde fast diskane.

Skal laga meg ny disk kjølar. Har tenkt å støydempa inn diskane. Då treng eg betre kjøling. Sjekk signatur dersom du er interesset. Er ikkje ferdig med designet enda.

Innlegg 200 :fun:

Lenke til kommentar

amdgutten:

vapochill kjøler vel heller lite med harddisker? iaf på den måten jeg vil

jeg skal ha 7 harddisker m.m i den forstand det lar seg gjøre inn i et microatx kabinett.

derfor skal jeg ha "ekstremkjøling" på diverse fatale enheter ved å unngå å bruke tusen støyende vifter.

for det andre er det ikke alle som driter penger eller..

Lenke til kommentar

Bør ha en cm mellomrom mellom hver disk ellers holder de for godt på varmen. Monterte 5 harddisker i 2 blikkplater som var L formet, langsiden på L blikkplatene var til feste av harddisker og kortsiden til å feste HD "opphenget" med fire skruer i kabinettet.

Jeg hadde to 120mm vifter til å kjøle dem, en blåste inn fra front og blåste ut bak. Fungerer flott enda, ingen varme disker her lengre :)

Lenke til kommentar
Takk takk ;)

btw, noen som har orket å ta nøyaktige mål av en harddisk noengang?  :)

Isåfall så har jeg :p Har målt 4 forskjellige disker og kom sånn noenlunde frem til samme mål på alle, så det stemmer ganske overens (ja, diskene er jo laget for å passe perfekt uansett leverandører, men sånn for måla sine skyld)

Harddisk mål Igjen med mine elite paint-skills!  :D

Sånn hvis noen trenger dette ;)

Dette blir knallbra, hvis du får laget de.

Takk for mål til feste av hardisk.

Skal lage en Harddisk-kjøler rack jeg også, men jeg lager den av 2stk. masive kobbel blokker.

Disse borrer jeg en U mellom.

post-224-1103567951_thumb.jpg

Lenke til kommentar
vil det funke med aluminiumsplater og lodde kobber-rør på?

kobberplater var ufattelig dyrt..

Nei det går ikkje. Å lodda aluminium er nesten umulig.

Jo det går fint!! Du må varmlodde, dvs. begge partene må være varme. Se loddeguiden. Det er best å lodde de på. Kobber er ikke så veldig dyrt heller, hør med en elektrikker el.

Lenke til kommentar

var runt om i hele byen idag og leitet etter noen som ville selge meg kobber.. uten hell.

tror jeg må leite grundigere når jeg våkner senere idag (tirsdag) og kjøre innom en blikkenslager eller noe, får kjøre innom elektrikere også, men hva gjør de med sånn kobber?

lurte også først på å bore ut hull og slikt i blokker, men har verken utstyr eller tolmodighet nok til å forsøke, dog eller ikke noe kobber :p

men, lodde noen rør på en plate skulle gå greit nok vel.. bare legge det på kokeplata det! ;)

så resten av opphenget er jo iværtfall lettvint, bare kutte ut det originale hdd festet og poppe inn det nye.. jadda..

nå har jeg endelig fått vannkittet tett også.. mopedradiatoren var ikke helt villig med en 12mm slange på det ene festet..

Lenke til kommentar
vil det funke med aluminiumsplater og lodde kobber-rør på?

kobberplater var ufattelig dyrt..

Nei det går ikkje. Å lodda aluminium er nesten umulig.

Jo det går fint!! Du må varmlodde, dvs. begge partene må være varme. Se loddeguiden. Det er best å lodde de på. Kobber er ikke så veldig dyrt heller, hør med en elektrikker el.

Å lodda kobber er lett, men å lodda aluminum er mykje vanskligare. På oversida av alu er det eit tynt oksid lag. Det tåler over 1000C og er gjer det svært vanskelig å få tilsetningsmateriale til å henge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...