mumbo-jumbo Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Ok, jeg har virkelig skutt gullfuglen. Her om dagen kjøpte jeg meg en laptop av faren til en kamerat av meg, en slik gammel dingsboms jeg betalte en tusenlapp for. Hadde planlagt å bruke den til enkelt Office-arbeid samt legge inn noen gamle DOS-baserte spill og greier. Laptopen var for øvrig noe noen hadde slengt fra seg, av typen Best 1100, med følgende specs: - Intel Pentium MMX, 233MHz, 64Mb SDRAM, 4.0Gb hard disk - S3 ViRGE/MX graphics chip with 4Mb SGRAM - 13.3" TFT XGA display (1024*768 pixels) - Sound blaster compatible sound card (ESS ES1688 AudioDrive), built-in microphone and speakers - Built-in trackpad (PS/2) - 3.5" floppy disk drive - 5.25" CD-ROM - USB, serial, parallel, CRT, PS/2 ports Og laptopen funka den, dog med et par ørsmå problemer. For det første var det Windows 95 på den, og jeg foretrekker å ikke bruke operativsystemer som hater meg. For det andre lå det inne en gammel, plagsom utgave av Norman Antivirus, med en slik fin Cat's Claw logo i oppstarten og greier. Og de er noe dritt å fjerne. For det tredje lå det inne en masse møkkaprogs og gamle dokumenter og tull som jeg overhodet ikke hadde planer om å beholde. Så jeg bestemte meg for å gjøre det på den enkle måten: formatere hele dritten, legge inn Win98SE og alt annet jeg trengte for å leve godt. Men da jeg begynte å formatere, begynte problemene. Det første som skjedde var at formateringen avbrøt etter 4% med feilmeldingen "Ikke klar". Så jeg begynte å teste ut alle mulige ting og tang, blant annet gikk jeg inn i FDISK og fjernet den primære partisjonen, for så å legge den til på nytt igjen. Det som da dog skjedde var at nok en gang nektet disken å la seg formatere, den kom like langt og bare stoppet. Ergo hadde jeg nå en C: som jeg ikke fikk brukt til noe som helst. Og det morsomme er at jeg prøvde å partisjonere opp disken i to deler og formatere de to for å teste, og på den reduserte C: stoppet formateringen på 16%, som etter mine beregninger blir på ca samme stedet som før. Og NÅ kommer jeg til poenget! Nå har jeg altså formatert slik at jeg har en C: på 157,46MB, for det er så langt jeg kan partisjonere før ting slår seg vrang i formateringen. Men så mistenker jeg pga dette som har skjedd nå at disken kanskje er ødelagt, og at jeg ikke får gjort stort med det. Så hva kan jeg egentlig gjøre nå mht å få et form for operativsystem inn på denne skiten? På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Lite som kan gjøres hvis du har en ødelagt disk da... Hm.. lage en liten partisjon på den første delen av disken som er ok: 4% av 4gb = 160mb eller.no... men du kan vel knapt legge inn windows 95 på en så liten partisjon... Prøv å kjøre linux live-distro'er f.eks Knoppix eller Gnoppix Ta ut disken og koble den til en vanlig pc' vha. ide-kabel-konverter og kjør heavy diagnostic på disken og ta vekk ødelagte sektorer?? Heh... en bærbar som var så gammel kan jeg ikke tenke meg har særlig med batteri heller... skjønner ikke hvor stor bruksverdi den skulle ha egentlig... Lenke til kommentar
mumbo-jumbo Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Vel, problemet løste seg likevel! Jeg klarte på mystisk vis å få presset frem to partisjoner, tydeligvis delt akkurat der hvor disken fikk problemer. Visste ikke at det lot seg gjøre, men jaja Uansett så viste det seg at Windows 98 faktisk lar seg installere på hvilken disk det enn måtte passe seg, så da har jeg lagt den på D: sammen med alt det andre rusket og rasket (orker ikke en partisjon TIL), og så kan jeg evt bruke de 160mb'ene på C: til diverse dokumenter. Lykken står den kjekke bi! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå