TiaZzz Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hei igjen. For en tid tilbake så spurte jeg om tips til kjøling av en dual Opteron. Responsen sto ikke i taket, men litt var det. Jeg saumfarte nettsjapper og forelsket meg til slutt i Megatower fra Microplex. Problemet var at den er diger! Etter noen mål og litt ønsketenkning ble to slike kemboblokker handlet inn fra Digital Impuls, samt noen Pabst-vifter på 26dB. Ekisterende rigg: Som dere ser er det litt ledningskaos og to ynkelige kjølere som virkelig ikke står i stil med maskinen. Inn kommer utfordreren: Wow! Hva kan man si? Den er enorm! På tide å rive ut småttisene: Se der, ja. To prosessorer. Etter litt isopropanol og noen skruer: Hm. Det er dårlig plass mot minnet. Det er dårlig plass til skjermkortet. I tillegg er det bare en teoretisk mulighet for at kjølerene går inn med vifter siden det er trangt mellom dem. Men! Ser der, ja. Minnet gikk akkurat. Det er ikke to millimeter til overs en gang! Vifta fikk jeg ned med et nødsskrik. Det er det absolutt ingenting å gå på. Flere ganger under monteringen var jeg nødt til å rotere bladene på vifta som er i klem for å sjekke at den ville gå rundt. Two down, one to go. Men hva skjer med prosessor to når prosessor en varmer opp luften på forhånd? Med boxed-kjølerene så var temp på cpu#2 3 grader over #1. Holder dette nå? Ferdig! Nok en gang er det to millimeter før kjøleren kommer borti kortet. *puh* Når alt var smekket sammen var jeg likevel tvilende. Heatpipen på tårnene dekker ikke sprederen som ligger oppå kjernene på prosessorene. Vil dette være et problem? Brenner hele riggen opp i et flammehav? Var jeg en dust som kjøpte disse? Neida. Langt ifra. Temp på prosessorene før skiftet var 40 og 43 idle. Dette steg til noe over 50 under last. Med de nye kjølerene ligger idle på 33 og 35 grader(!). Dette stiger til rett oppunder 40 for begge prosessorer under last. Wow! Det må man si er en stor forbedring. Jeg vil ikke si støyen er kraftig dempet da PCV1000-kassa mi har to 120mm på 32dB innebygget, men litt roligere ble det og potensialet for vifteregulering økte betraktelig. Det hele kostet meg ca. 1150 kroner. ca. 400 per blokk, 150 per vifte og 50-60 spenn i litt fersk arctic silver5. Dyrt, ja, men hva kan man gjøre nå men trenger to av alt. Har dere plass så vil jeg anbefale Mist Megatower over mange andre blokker. Den er greit priset, den er kul, den kjøler godt, 120mm er ofte roligere enn en 80mm på speed og den er ingen tungvekter som bøyer hovedkortet ditt. Alt i alt; meget bra! Se også: Bildene i ulike størrelser Se kabinettesten min på OK: Lian Li PC-V1000B Det neste for meg er å rydde litt i kabelkaoset dere ser. CWTen min har bare strømpe på ATX-kabelen. Resten må jeg fikse selv. Jaja. Gøy er det. :!: Det kommer også ny kjøling på skjermkortet. Arctic Cooling ATI1. Må redusere kabinettemperaturen slik at jeg kan redusere viftestøy. Det hele tror jeg blir meget bra. Det blir nok neppe noe klokking på maskinen min. Opteron-hovedkort har som regel ikke dette som prioritet. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 WoW! Mangler bare en bedre kjøler på grafikkortet nå da Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 WoW! Mangler bare en bedre kjøler på grafikkortet nå da Digital Impuls ringte akkurat. De hadde fått inn Arctic Cooling ATI1 som jeg bestilte. Dette skal bli knall. Jeg har ikke lenger systemtempmålere på det nye hovedkortet, men jeg antar at systemtemperaturen gikk ned med noen grader med de nye blokkene. Luftstrømmen er jo nesten perfekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå