Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router,modem, eller kort som tuller?

Anbefalte innlegg

er ikke helt enig i denne da

skal bruke standar kablene som følger med for det er ikkke forsterker i splittern

men fra modem kan du ha 100 meter til router osv

ps. dette er jobben min hos telenor og det er mange med 25 meter telefon kabel som får store problemer

Det er i utgangspunktet ingen begrensning for hvor lang denne kabelen kan være..

Fra splitter til modem altså...

Og ps dette er jobben min i Bravida, som faktisk i de fleste kobler opp dette for telenor ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke helt enig i denne da

skal bruke standar kablene som følger med for det er ikkke forsterker i splittern

men fra modem kan du ha 100 meter til router osv

ps. dette er jobben min hos telenor og det er mange med 25 meter telefon kabel som får store problemer

Bruker man partvunnet installasjons-/signalkabel skal opptil 100 meter gå greit. Men det er sjelden dette er aktuelt med så lange strekk, selv i en enebolig. Bruker man flate telefonkabler eller andre typer rette kabler, så kan man nok få problemer med 25 meter ja. Det skal ikke være nødvendig med forsterkning i splitteren, siden den eneste jobben den gjør, er å separere frekvenser. Ellers går signalet i gjennom uforandret, akkurat som om du strekte telefonkabelen helt fram til modemet.

Lenke til kommentar
Det er i utgangspunktet ingen begrensning for hvor lang denne kabelen kan være..

Selv om det ikke er noen signalmessig grense på 100 meter, så har jeg sett at det ikke anbefales å ha lengre interne strekk, da men lett kan overskride grenser for avstander til sentral.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er noen signalmessig grense på 100 meter, så har jeg sett at det ikke anbefales å ha lengre interne strekk, da men lett kan overskride grenser for avstander til sentral.

altså, sant nok, at du totalt ikke må overskride maks linjeføring, men så lenge du er innenfor dette så vil jeg ikke kalle strekket internt, fordi det man gjør er å flytte grensesnittet.

Fra sentral til bolig kan linjen gå innom 5-6 sentraler og fordelere. Det blir på en måte det samme, bare at koblingene er inni en boks eller lignende, og at koblingen er inni huset og ikke på utsiden..

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
altså, sant nok, at du totalt ikke må overskride maks linjeføring,  men så lenge du er innenfor dette så vil jeg ikke kalle strekket internt,  fordi det man gjør er å flytte grensesnittet.

Fra sentral til bolig kan linjen gå innom 5-6 sentraler og fordelere.  Det blir på en måte det samme,  bare at koblingene er inni en boks eller lignende, og at koblingen er inni huset og ikke på utsiden..

Det du diskuterer her er semantikk. Med intern kabling, mener jeg den delen av telefonkablingen som Telenor ikke har ansvar for. Poenget er at avstanden fra sentral til inntaket/første punkt i huset har Telenor kontroll på. Hvis man i tillegg skulle legge flere hundre meter kabel fra inntak/første punkt, så vil man kunne overskride de marginene som er brukt. Det var begrunnelsen for anbefalingen på maksimum 100 meter på det jeg vil kalle intern kabling.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Finner ingen ny firmware til den, og den jeg i tilfelle fant på sunsway egen hjemmside var til V. 1.03 som jeg har pr. dags dato.

Siste firmware er fra 2002... :roll: Hm.. :hmm:

Enten så gjør jeg det sånn; at jeg kobler til en splitter på hvert uttak, eller setter modem ned til første uttak, og kjøper trådløs router.

Nå vet ikke jeg hva som er best av de alternativene men..?

Lenke til kommentar
Finner ingen ny firmware til den, og den jeg i tilfelle fant på sunsway egen hjemmside var til V. 1.03 som jeg har pr. dags dato.

Siste firmware er fra 2002... :roll: Hm.. :hmm:

Enten så gjør jeg det sånn; at jeg kobler til en splitter på hvert uttak, eller setter modem ned til første uttak, og kjøper trådløs router.

Nytter hvertfall ikke å sette splitter på hvert uttak, hehe..

Lenke til kommentar
Nytter hvertfall ikke å sette splitter på hvert uttak, hehe..

Klart man kan plassere splittere på alle telefonene + modemet, hvis man har analoge telefoner. Vil virkelig høre en fornuftig forklaring på at dette ikke skulle fungere.

Edit: For å slippe denne diskusjonen også, sjekk skisse nederst på denne siden.

PS. Micro-filter = splitter.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Det er noe du må vurdere selv, siden dette blir et spørsmål om kostnad vs. funksjonalitet ved å kjøpe ny router.

Edit: Problemet ditt er nesten helt sikkert forårsaket av feil bruk av splitter. Hvis jeg var fornøyd med routeren ellers, så ville jeg flyttet splitteren, alternativt kjøpt en splitter for hver telefon. Hvis det fortsatt skulle være problemer, så ville jeg returnert splitterene, og byttet de i en ny router. Priser på splittere her.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Jeg går for ideen din sofTest, hørtes rimelig fornuftig ut! ;)

Takker for all hjelp folkens! Settes pris på! :thumbup:

Edit: Ble brått litt usikker når jeg titta på den ADSL guide for beginners; etter hva jeg har skjønt, så MÅ kabelen fra splitteren til ADSL modemet være på første uttak?

(Eller)

Jeg har det sånn at modemet er på fjerde uttak tror jeg, og tenkte da sånn at jeg bare kobler i mellom en splitter på hver av de 3 første uttaka.

Endret av Nitrisious-E
Lenke til kommentar

Poenget med en splitter er å forhindre signaler fra telefoni å forstyrre ADSL-signalene, og motsatt. Det fungerer på mange måter som å sette opp en fysisk midtdeler mellom to kjørefelt, slik at bilene ikke skal kunne komme over i det andre kjørefelt. Når du setter på en splitter på en telefon, så vil signalene denne sender ut bli begrenset til en frekvens som ikke brukes av ADSL. På samme måte vil splitteren sørge for at ADSL-signalene ikke bruker andre frekvenser enn de som er satt av til dette. Det er derfor det blir kalt et micro-filter.

Hvis du ser på figuren "Simple method", så ser du det eksisterer ikke noe første uttak. Begge uttakene kommer ut fra samme kabel. Hos deg vil forskjellen være at du har fire uttak. Du trenger også bare splittere for uttak der det står en telefon tilkoblet, med mindre du vil planlegge for flere. Men alle telefoner, i tillegg til ADSL-modemet, må ha splitter for å unngå problemene du har, uansett hvor de står på linjen hvis du går for denne strategien..

Når det gjelder den kryssede kabelen, glem dette når du har kontakt mellom modem og router. Mange enheter har i dag auto-MDI/MDI-X, og håndtere alle typer kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...