Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router,modem, eller kort som tuller?

Anbefalte innlegg

Håper noen smart innspill fra folk her, ettersom jeg begynner å bli passe gal på det greine hver gang det skjer.

Bare sånn uten videre helt plutselig, så kan det poppe opp et lite merke nede ved verktøyslinja til høyre, at "Lokal Tilkobling" er frakoblet..

Skjer også midt i CS f.eks, og da klikker det jo helt villt.

Men har funnet ut i forbindelse med DC at jeg får ny ip hver eneste gang dette skjer.

Men hva er det som forårsaker dette!?? :ermm::(

Takker for evnt. svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for innspill!

Og tror ikke det er noe med kablene nei, de skal være ganske ok tror jeg.

Kan modem/router slå seg av om den blir for varm? At den slår seg av i et sekund, så det blir på en måte re-start?

Går dette evnt. på garanti? Har neppe hatt routeren som jeg kjøpte selv for under ett år siden.

Og om det skulle være modem, som er av Telenor sin eiendom, får jeg tilsendt ny da om jeg skulle levere den inn på sjekk og det viser seg at det er feil med det?

Har en liten knapp på routeren jeg også.. men fremdeles usikker. :hmm:

Lenke til kommentar
Ruter eller modem, enkelt og finne ut: Hvilken ny IP får du? Den lokale på maskinen, eller ny extern IP?

Extern IP er fra modem, ruter gir ut interne/lokale.

Får riktig nok ekstern, med modemet som du påpekte.

Men jeg så at det er er lysa på router som slukka her om dagen.

Alle utenom power lyset.. :roll:

Men det må da være en hennsikt med dette? Holdt på en god stund nå, og dette er vel ikke normalt? :ermm:

Lenke til kommentar

Du får ny ekstern IP-adresse, om routeren logger seg av/resetter seg også. Dette fordi routeren må logge seg på med PPPoE etter en slik hendelse. Man får heller ikke "Lokal Tilkobling er frakoblet", om det er modemet som kobler seg fra, fordi "Lokal Tilkobling" er forbindelsen mellom maskin og router. Har du oppdatert routeren med siste firmware? Hvilken router er dette? Pågår det tung nedlasting når dette skjer? Har du koblet splitter riktig?

Lenke til kommentar
Du får ny ekstern IP-adresse, om routeren logger seg av/resetter seg også. Dette fordi routeren må logge seg på med PPPoE etter en slik hendelse. Man får heller ikke "Lokal Tilkobling er frakoblet", om det er modemet som kobler seg fra, fordi "Lokal Tilkobling" er forbindelsen mellom maskin og router. Har du oppdatert routeren med siste firmware? Hvilken router er dette? Pågår det tung nedlasting når dette skjer? Har du koblet splitter riktig?

Ingen oppgraderinger på firmware nei, og det er en ST Lab Broadband Router.

Skjer både ved tung nedlastning og eller bare ved å være på skrivebordet uten noen progs kjørende.

Splitter er ikke koblet til første uttaket i huset, om det var det du tenkte på. Men tilkoblinger i den og fra den er riktig selvfølgelig.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Splitter bør kobles på første uttaket. Det kan være grunnen til ustabiliteten.

Du har ADSL fra DC? (Direct Connect) Isåfall bruker de ikke PPPoE.

Jeg hadde lignende problem med en "billig router" jeg hadde før i tiden, men den klikka lokalt, ikke eksternt...

Prøv den knappen på modemet/routeren, det er en reset knapp. Hold den inne i ca 10 sekunder, og se hva som skjer, og oppgrader firmware hvis du har muligheten til det.

Lenke til kommentar

Splitter er ikke koblet til første uttaket i huset, om det var det du tenkte på. Men tilkoblinger i den og fra den er riktig selvfølgelig.

Hvis det er tilgjengelig firmware for routeren din, så ville jeg nok prøvd en firmwareoppdatering uansett.

Når det gjelder splitteren, så skal den kobles inn før første telefonuttak, slik at alle telefoner er koblet til denne. Alternativet er at du kjøper flere splittere, som du kobler mellom alle vegguttak og telefonene dine.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre uten routeren da, se om problemet er der fortsatt.

Da har jeg en bror som ikke blir så glad, om du skjønner hva jeg mener! ;)

Har sett at det er routerern som sagt, så det på lysa på den, at den re-setter seg eller no. "lokal tilkobling(/router)" forsvinner som ExTerminator sa.

Lenke til kommentar

Hvis det er tilgjengelig firmware for routeren din, så ville jeg nok prøvd en firmwareoppdatering uansett.

Når det gjelder splitteren, så skal den kobles inn før første telefonuttak, slik at alle telefoner er koblet til denne. Alternativet er at du kjøper flere splittere, som du kobler mellom alle vegguttak og telefonene dine.

Skal lete etter en oppdatering jeg, om det er tilgjengelig.

Flytte modem til første uttak blir vanskelig, vet jeg hva jeg kan ønske meg til jul iallefall.. :p

Lenke til kommentar
Flytte modem til første uttak blir vanskelig, vet jeg hva jeg kan ønske meg til jul iallefall.. :p

Du er ikke nødt til å flytte modem til første uttak, bare splitteren, hvis du har mulighet til å strekke en helt vanlig telefonledning mellom splitteren og modemet. Det kan være opptil 100 meter telefonkabel mellom splitter og modem.

Lenke til kommentar

Du er ikke nødt til å flytte modem til første uttak, bare splitteren, hvis du har mulighet til å strekke en helt vanlig telefonledning mellom splitteren og modemet. Det kan være opptil 100 meter telefonkabel mellom splitter og modem.

Slik vi pleier å legge opp dette hos kunde så setter vi splitter ved kontakten nærmest pc'en og kobler så om alle kontaktene slik at vi går tur/retur i kablene mellom de forskjellige kontaktene, på denne måten kan vi få kontakten nærmest pc'en til å bli første kontakten på linjen inn til huset. Man skal vel og merke være litt obs om man har analog linje, da er det ofte stjernenett og første kontakt finnes egentlig ikke, da det kan være 2-3 kontakter..

Om det er telefoner koblet på linjen før splitteren vil du få problemet du beskriver.

Og modemet er ikke telenors eiendom om du fikk dette etter 1.6.2003

Lenke til kommentar
Slik vi pleier å legge opp dette hos kunde så setter vi splitter ved kontakten nærmest pc'en og kobler så om alle kontaktene slik at vi går tur/retur i kablene mellom de forskjellige kontaktene, på denne måten kan vi få kontakten nærmest pc'en til å bli første kontakten på linjen inn til huset. Man skal vel og merke være litt obs om man har analog linje, da er det ofte stjernenett og første kontakt finnes egentlig ikke, da det kan være 2-3 kontakter..

Det er jo ikke noen fasit på dette, men personlig ville jeg ikke ha hatt noen førstekontakt der en PC tilfeldigvis i øyeblikket står, slik du beskriver. Slike behov kan fort endre seg, og da må man gjøre om hele kablingen igjen. Å sette splitteren ved telefoninntaket er for min del mye mer logisk, enn å kable/koble om alle kontaktene i et hus, spesielt om man har et rent stjernenett. Da kan man "bare" bytte om på parene om man ønsker modemet et annet sted. Å ha splitteren ved modemet gir ingen fordeler. Men som sagt, det er vanskelig å lage noen fasit, siden det finnes omtrent like mange varianter av telefonspredenett, som det finnes hjem.

Lenke til kommentar
Slik vi pleier å legge opp dette hos kunde så setter vi splitter ved kontakten nærmest pc'en og kobler så om alle kontaktene slik at vi går tur/retur i kablene mellom de forskjellige kontaktene, på denne måten kan vi få kontakten nærmest pc'en til å bli første kontakten på linjen inn til huset.  Man skal vel og merke være litt obs om man har analog linje,  da er det ofte stjernenett og første kontakt finnes egentlig ikke,  da det kan være 2-3 kontakter..

Det er jo ikke noen fasit på dette, men personlig ville jeg ikke ha hatt noen førstekontakt der en PC tilfeldigvis i øyeblikket står, slik du beskriver. Slike behov kan fort endre seg, og da må man gjøre om hele kablingen igjen. Å sette splitteren ved telefoninntaket er for min del mye mer logisk, enn å kable/koble om alle kontaktene i et hus, spesielt om man har et rent stjernenett. Da kan man "bare" bytte om på parene om man ønsker modemet et annet sted. Å ha splitteren ved modemet gir ingen fordeler. Men som sagt, det er vanskelig å lage noen fasit, siden det finnes omtrent like mange varianter av telefonspredenett, som det finnes hjem.

Man må ikke gjøre om noen kabling, det er hele fordelen med å gjøre det slik jeg beskriver det, da kan du flytte "førstepunktet" rundt i hele huset ved å bare gjøre om noen koblinger.

Måten du beskriver det på krever akkurat samme omkoblingen, du må ha doble kontakter overalt på begge måtene i såfall. Ett for telefon, og ett uttak til adslmodem.

Om man ikke ønsker telefon ved pc'en er selvfølgelig ikke dette noe problem..

Slik jeg har det hjemme kan jeg koble til adsl modemet i hvilken som helst kontakt, hvor det er eget uttak for dette.

Lenke til kommentar
Man må ikke gjøre om noen kabling, det er hele fordelen med å gjøre det slik jeg beskriver det,  da kan du flytte "førstepunktet" rundt i hele huset ved å bare gjøre om noen koblinger.

Måten du beskriver det på krever akkurat samme omkoblingen,  du må ha doble kontakter overalt på begge måtene i såfall.  Ett for telefon, og ett uttak til adslmodem.

Om man ikke ønsker telefon ved pc'en er selvfølgelig ikke dette noe problem..

Slik jeg har det hjemme kan jeg koble til adsl modemet i hvilken som helst kontakt, hvor det er eget uttak for dette.

Greit hvis man er Bravida-installatør, ja...

Jobber som Datateknikker, Elektriker og Telecom-servicemontør for Bravida.

Det er også langt rimligere å kjøpe seg en trådløs telefon, enn å ha en montør i huset, om man ønsker telefon ved PC'n uten doblekontakter.

PS. Sjekk quoting.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Det kan være opptil 100 meter telefonkabel mellom splitter og modem.

er ikke helt enig i denne da

skal bruke standar kablene som følger med for det er ikkke forsterker i splittern

men fra modem kan du ha 100 meter til router osv

ps. dette er jobben min hos telenor og det er mange med 25 meter telefon kabel som får store problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...