Gå til innhold

Gainward 6800LE ny vifte?


Erlendz

Anbefalte innlegg

Har detteproblemet.

Ser derfor på det å kjøpe ny vite til kortet som en mulighet.

 

Så hvilken trenger jeg til mitt 6800LE kort? Har lett litt rundt, men har ikke funnet noen det står støtter LE. Det står gt og ultra på alle jeg har funnet.

 

Så hvilken vifte bør jeg velge?

 

Er det vanskelig å montere ny vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått svar på min mail til PCutstyr. De anbefalte meg å montere en slik:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=147706

 

Er det vanskelig?

Noen som har en guide eller noe?

 

EDIT: I følge psdata mister jeg ikke garantien på kortet mitt dersom den nåværende kjøleren er festet med såkalte plast klips. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva de mener med plast klips, men den er festet med noen slike ting jeg kan trykke på som igjen er festet med noe hvite greier under kortet. Ser plast ut!

 

Er det disse de mener?

 

Er det lett å skifte kjøler når den er festet med slike plastklips?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

En NV5 er relativt lett å montere. Det følger en enkel bruksanvisning med i pakken. Det eneste problemet er at kvaliteten på dem er litt variabel, så du kan få problemer hvis du får en kjøler som er vindskjeiv. Men ellers er det grei skuring. Det var plastklips på mitt Gainward-kort iallefall.

Lenke til kommentar
En NV5 er relativt lett å montere. Det følger en enkel bruksanvisning med i pakken. Det eneste problemet er at kvaliteten på dem er litt variabel, så du kan få problemer hvis du får en kjøler som er vindskjeiv. Men ellers er det grei skuring. Det var plastklips på mitt Gainward-kort iallefall.

Takk for fint svar :)

 

Ditt svar fikk meg til å bestemme meg for å forsåke å montere ny!

 

Den kan uansett ikke være verre enn min nåværende vifte er.

 

Hvis noen kan utdype hvordan dette skal gjøres hadde det vært helt supert :)

 

Andre tips mottas også med stor takk!

Lenke til kommentar

Okidoki.

 

Først og fremst, rydd til en god arbeidsflate med det du trenger av verktøy og ting. Husk godt lys. Det er en fordel å ha antistatisk armbånd, men du klarer deg uten så lenge du ikke bruker ullsokker eller noe. Du kan evt. ha maskinen i nærheten og ta borti chassiset en gang i blant. Jeg har en avis eller noe i bunn, og antistatisk emballasje med noe mykt under på toppen av avisen.

 

Du trenger et flattjern, væske og ting til å vaske delene med, kjølepasta hvis du har noe som er bedre enn det som følger med i pakken (Arctic Silver, f.eks) og noe å påføre pastaen med. Jeg bruker skalpell, men det er litt skummelt. Du kan bruke et kredittkort eller noen annet som er laget av samme plasttype. Jeg bruker aceton som rensevæske, men da må du passe på lufting og at du ikke bruker acetonen på plastting. Q-tips og dasspapir funker greit til å fjerne HAUGEN av pasta som er på kortet fra før.

 

Tenk litt på hva du gjør med kortet før du setter i gang. De kritiske områdene er selve kjernen, minnebrikkene og kretsbanene. Du bør ikke tukle for mye med skarpe/harde ting i nærheten av disse.

 

Ta ut kortet når du har funnet fram alt og dandér det på arbeidsflaten.

 

Når du er klar starter du med å fjerne strømledningen til kjøleren som står på, deretter fjerner du kjøleren forsiktig ved å ta ut disse plastklipsene. Ta vare på kjøler og plastklips.

 

Rens så kjernen så du slipper å grise deg til når du tar av minnekjøleribbene. Du kan ta minnekjølerene først hvis du vil.

 

Så tar du av minnekjøleribbene hvis du har slike. De kan være litt ekle å få av. Mine var limt på plass med en eller annen ond dobbelsidig teip. Hvis du har sånne, så er trikset å vri på kjøleribben med/mot klokken til du kjenner at teipen gir etter. Du kan også varme opp brikkene med f.eks en hårføner. Andre triks er å bruke et kredittkort, en skalpell eller et skrujern, men gjør du det sistnevnte må du være ytterst forsiktig.

 

Når du har fått av dem, renser du overflaten av brikkene for limrester.

 

Så renser du bakflaten av NV5en. Hvis du har Arctic Silver, så bruker du det på kjernen (et relativt tynt lag, bruk kredittkort/whatever til å smøre det tynt og jevnt utover). Påfør så pastasaken som fulgte med i pakken på minnebrikkene og fordél det på hver brikke.

 

Her kan du sjekke om det er god kontakt ved å smøre et veldig, veldig tynt lag på brikker og kjerne, og så liksom-montere kjøleren for å se om det blir fine og jevne avtrykk fra det tynne laget på kjøleren. Jeg gjorde ikke det da kjøleren min virket veldig plan og fin.

 

Montér kjøleren slik du føler det er greiest. Jeg snudde kortet og monterte kortet på kjøleren mens kjøleren lå på bordet. Skru fast kjøleren slik det er anvist i bruksanvisingen (en halv rotasjon per gang i stjerneform elns, først skrue A, så C, så D, så B) til du ser at gummiforingene blir litt sammenpressede. Så sjekker du at det er god kontakt mellom kjøler og brikker (se på det i sterkt motlys fra siden). Hvis alt er ok kan du plugge i strømkontakten til viften og montere kortet i maskinen.

Lenke til kommentar

Det var da vedlig til guide da LarsC!

Takk for den :)

 

Får se hvordan det går når jeg mottar kjøleren. Skal bestille i løpet av dagen.

 

Er det nødvendig å fjerne minnekjøleribbene? Blir det ikke plass til den nye kjøleren når disse er på?

 

Det er nemlig fjerningen av disse jeg er mest kritisk til. Siden de sitter fast mener jeg. Er derfor redd for å ødelegge noe når jeg skal ta dem av. Hvis jeg vrir de til siden er det da en mulighet for å få ødelagt kortet evt rivd av noe som tillhører kortet med teipen?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Det var da vedlig til guide da LarsC!

Takk for den :)

 

Bare hyggelig.

 

 

Er det nødvendig å fjerne minnekjøleribbene? Blir det ikke plass til den nye kjøleren når disse er på?

 

Niks, NV5-kjøleren dekker kjernen og minnet.

 

 

Det er nemlig fjerningen av disse jeg er mest kritisk til. Siden de sitter fast mener jeg.

 

Hehe, samme her. De sitter ikke så godt fast, altså.

 

Er derfor redd for å ødelegge noe når jeg skal ta dem av. Hvis jeg vrir de til siden er det da en mulighet for å få ødelagt kortet evt rivd av noe som tillhører kortet med teipen?

 

Nei, brikkene sitter bedre fast enn kjølerene. Men det kan jo tenkes at kortet ditt har termisk lim eller noe annet faenskap. Hva slags kort har du? Du skal kunne se om det er teip som er brukt hvis du holder kortet mot et godt lys og kikker 'mellom' brikke og kjøler.

 

Det jeg gjorde først, var å dytte skalpellen min forsiktig inn mellom brikke og kjøler og på den måten løsne teipen (jeg trodde først de var limt sammen). Da jeg ikke kom særlig langt inn prøvde jeg å varme dem opp med en hårføner. Føneren vår er veldig slapp og mangler tut, så det tok lang tid før ting ble varmt, ergo gav jeg opp det.

 

Jeg tok godt tak i minnebrikken, tok tak med tommel mot bøyd pekefinger med høyrehånden og holdt i kantene på kortet med venstre. Så varierte jeg kraftretningen fram og tilbake (med og mot klokken om du vil), først forsiktig til jeg kjente at den rørte litt på seg. Så gav jeg jernet og skrudde fram og tilbake det jeg var god for (vel, nesten), til slutt så slapp den. De andre brikkene var en lek etter at jeg hadde tatt den første, egentlig.

 

Det du kan gjøre er å prøve å bade brikken og kjøleren i isopropanol eller aceton og satse på at du får løsnet limet litt. Men frykt ikke, du får det nok til. Vri forsiktig fram og tilbake på den til at du kjenner den løsner litt (jeg vil tro at friksjonen du utøver på teipen utvikler varme som igjen løsner lime-'evnen' til teipen).

Lenke til kommentar

Nokk en gang takk LarsC :)

 

Jeg har ett Gainward 6800LE kort.

 

btw: Bare for å være helt sikker. minnekjøleribbene er de lille kjøleribbene (i mitt tilfelle røde) som befinner seg plassert rundt den store kjøleribben (som også har ei vifte inne i seg.)

 

Du kan se på dette bildet:

http://www.pcutstyr.no/BILDER/27125.jpg

Det er litt lite, men hvis du ser nøye ser du 3 slike som befinner seg over den store. Er det disse?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om NV5 bråker mye i forhold til orginalviftene på et Gainward 6800GT GS kort?

Garantert mye mindre.

 

 

Jeg har ett Gainward 6800LE kort.

 

Samme som meg, altså. :thumbup:

 

 

btw: Bare for å være helt sikker. minnekjøleribbene er de lille kjøleribbene (i mitt tilfelle røde) som befinner seg plassert rundt den store kjøleribben (som også har ei vifte inne i seg.)

 

Stemmer. Det er fire stk, en per 32MB-brikke.

post-12-1102643271_thumb.jpg

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe lignende LarsC når jeg tok av kjølerene på mitt Gainward 6800LE-kort.

 

GPU-kjøleren er jo piece of cake (som nevnt over, du bare klemmer sammen de plastklipsene under slik at de spretter ut).

 

Minnekjølerene er en annen historie though..

Jeg tok en tang, og fikk godt grep om en brikke. La så litt vekt på tangen, slik at den sakte løsnet minne-kjølerene. Tok meg god tid.

Den teipen som brukes der sitter ikke veldig godt, så hvis du bare bruker litt kraft er det mer enn nok.

 

Stiller meg selv litt skeptisk til å vri dem frem og tilbake, virker litt risky samt at du egentlig ikke løsner teipen så mye.

 

Bruk tang eller fingrene og bøy sakte men sikkert av kjølerne, det er mitt tips ;)

 

Forresten, hvis du bruker Arctic Silver må du tenke på at den leder strøm. I bruksanvisningen til AC5, står det at du skal bruke rikelig med kjølepasta på minnebrikkene. Ville ikke brukt så mye av AS, siden den kan flyte utover og lage et rent h*lvete for deg (les: kortslutning). Et alternativ kan være å bruke den som fulgte med på minnebrikkene.

 

Jeg brukte den på alt, og ligger på 49 grader på GPU med 35 grader i kassa.

 

Edit: endret litt her og der.

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar
Jeg har en avis eller noe i bunn, og antistatisk emballasje med noe mykt under på toppen av avisen.

Bare for å skyte inn en rask kommentar: Antistatisk emballasje er elektrisk ledende på utsiden, det er slik det leder bort statisk elektrisitet. Med mindre du vrenger de antistatiske posene dine, kan være et kjedelig selvmål å plassere elektronikk på dem.

Men multimeteret mitt klarte riktignok ikke å måle dette... :roll:

 

Jeg legger i allefall alltid hardware direkte på bordflaten.

Lenke til kommentar

Takk for mange fine inspill. Tror jeg skal klare dette :)

 

NV5 er bestillt så får den sikkert en gang i løpet av neste uke. Skal rapportere tilbake når jeg har fått den eventuelt om jeg ikke får det til.

 

Jeg har prøvd å vridd litt på de små kjøleribbene og jeg klarte å vri dem litt til siden selv om jeg ikke brukte mye makt. Så jeg tror jeg skal klare å få dem løs :D

Lenke til kommentar

Stiller meg selv litt skeptisk til å vri dem frem og tilbake, virker litt risky samt at du egentlig ikke løsner teipen så mye.

 

Men å røre borti kortet ditt med en tang var helt greit? :p

 

Jeg har egentlig ingen formening om hvilken metode som er best for kortet, men rent fysisk sett synes jeg måten jeg gjorde det på var ganske grei (forsiktig friksjon for å varme opp kontaktflaten slik at limet mister festeevne).

 

 

Bare for å skyte inn en rask kommentar: Antistatisk emballasje er elektrisk ledende på utsiden, det er slik det leder bort statisk elektrisitet. Med mindre du vrenger de antistatiske posene dine, kan være et kjedelig selvmål å plassere elektronikk på dem.

 

Jeg klipper/river dem opp slik at den dekker et større areal. Jeg tenkte ikke på at utsiden kan være skummel, dog. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...