Gå til innhold

Gainward 6800LE vifte problemer!


Erlendz

Anbefalte innlegg

Nå er det virkelig krise her. Det nærmer seg snart jul og skjermkort vifta mi gir meg klare tegn på at det snart er slutt. Det er ikke mange månedene siden jeg kjøpte mitt 6800LE kort. Vifta har alltid bråkt en del, men i det siste har det blitt veldig rare og stygge lyder. I går opplevde jeg at vifta stoppet. Helt uten videre og tempen på kortet steig til 120grader.

 

Vifta går riktignok rundt nå, men på den ene siden av vifta går det ant å presse den litt nedover. Noe som gjør at vifta går skjeivt hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg er sikker på at dette er årsaken til problemet. Det bråker noe helt vanvittig når den går rundt.

 

Lurer derfor på hva jeg skal gjøre? Er det noe jeg kan gjøre selv? Noen som har opplevd lignende med skjermkortvifter?

 

Kortet fungerer fint nå. Det holder normal temperatur, men vifta bråker som sagt noe sinnnsykt. Regner derfor med at det snart er slutt. Vil helst ikke sende inn kortet siden jeg da sannsynligvis blir uten skjermkort i hele juleferien. Noe som ville ha ødelagt hele jula for min del. Håper virkelig at noen har noen tips. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å sette på en 80*80mm vifte på skjermkortet, det gikk på mitt club3d 6800nu, passet akkurat oppå kortet, var bare å skru vifta fast i kjøleribba.

 

Edit : lagt ved et bilde av vifta, dårlig bilde, men du ser hva det er.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Uff.. jeg føler med deg men lurer meg på om ikke det beste du kan gjøre er å levere det tilbake. Det er jo kjedelig å være uten kort en stund men tenk om viften ryker om en uke eller noe? ;)

 

Det neste jeg ser at du kan gjøre er (om du ikke klarer å fikse viften) å skifte kjøler på kortet selv. Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det for deg da du mest sannsynlig vil miste garantien.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Kan du utdype hvordan du utførte den fancy kjøleløsningen din trra?

 

EDIT: Andre tipst?

 

Har nå sendt mail til pcutstyr der jeg spurte hva de anbefalte. Forklarte situasjonen grundig og påpekte Juleferien :cry:

 

Spurte om det var en mulighet at de kunne sende meg ett nytt kort med en gang. Så kunne jeg sende tilbake mitt kort med en gang jeg fikk det nye.

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Kan du utdype hvordan du utførte den fancy kjøleløsningen din trra?

Ja, kan gjøre et forsøk. På mitt club3d kort så måtte jeg fjerne deksle over kjøleribba, den var festa med 3 små skruer. Så tok jeg en 80*80mmm vifte å festa den i ribba med skruer, brukte noen litt tykke, vet ikke hvordan ribba på ditt kort ser ut, men regner med at det kan festes på samme måten. Den orginale vifta beholdt jeg på, vifta som jeg satt på kobla jeg til viftestyringen, kan sikkert bruke et av de på hovedkortet hvis du ikke har viftestyring.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Kan du utdype hvordan du utførte den fancy kjøleløsningen din trra?

Ja, kan gjøre et forsøk. På mitt club3d kort så måtte jeg fjerne deksle over kjøleribba, den var festa med 3 små skruer. Så tok jeg en 80*80mmm vifte å festa den i ribba med skruer, brukte noen litt tykke, vet ikke hvordan ribba på ditt kort ser ut, men regner med at det kan festes på samme måten. Den orginale vifta beholdt jeg på, vifta som jeg satt på kobla jeg til viftestyringen, kan sikkert bruke et av de på hovedkortet hvis du ikke har viftestyring.

Takk for svar!

Tror ikke jeg skal begi meg ut på noe lignende uten mer innformasjon. Samt at jeg vil helst vite om det vil passe på mitt kort.

 

Ett bilde av kortet mitt:

her

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

Kjøleribba på kortet ditt ser annerledes ut, så spørs om du for plass til 80mm vifte uten å lage en slags spacer for å hindre at vifta ikke kommer borti noe på skjermkortet. En 60mm vifte passer sikkert, men den vil jo ikke dekke hele kjøleribba.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...