zipuz Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Nå har jeg en stund siklet etter en ibook med 14 tommer skjerm, som jeg tenker mest å bruke til skole, videoredigering og littegranne spill når jeg kjeder meg (MEN ikke krevende spill, tenker at denne spillpakken holder.) Har også vært igjennom flere poster hvor dette dilammaet dukker opp. Holder denne maskinen til mitt bruk? Det som veier for en slik ibook er jo at du får med os til samme prisen (hvis ikke mindre) som en pc uten os . (gikk ikke å linke direkte til spillpakken, men den står nest øverst på siden ) Lenke til kommentar
zipuz Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Takk for raskt svar du er 100% sikker på dette ? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Ja en 1.33 G4 vil gi deg mye glede men pass nå på at du lar denne godsaken få så mye RAM som du har råd til og da av "godt" merke som er tilpasset (Kingston eller Crucial) Mac . En annen ting å bite seg merke til at man faktisk betaler de pengene som skal til for en "buildt to order" slik at man får innebygget Bluetooth modul for man vil da ikke sitte med noen dings ut usb porten på en stilig iBook eller ... Lenke til kommentar
zipuz Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 noe å tenke på det, men jeg er ikke sikker på om jeg trenger bluetooth det er bare det ! har ikke bluetooth på mobilen men ! man må jo tenke framover ! Men man må også plassere bestillingen sin IDAG hvis man skal ha en med bluetooth (siden den er kundetilpasset) Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hmm...virker som vi har samme behov, bare at jeg (foreløpig) ikke skal drive med noe videoredigering...Og at jeg har lyst på en 12.1". Jeg lurte bare generelt på hva som er den største forskjellen mellom iBook og Powerbook? Jeg vet noen av forskjellene mellom iBook og Powerbook er: - Dårligere skjermkort/grafikkort i iBook - Mindre standard harddisk (men dette skal ikke være noe problem) - Litt mindre prosessorhastighet (hvis man velger samme størrelse) - Powerbooken kan drive en ekstern skjerm med vanvittig høy oppløsning i forhold til iBook (?) eller noe sånt no... Er det andre vesentlige forskjeller jeg ikke har fått med meg? Mvh Locinho Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 12" PB er vel det 12" ibook burde ha vært. PB er litt mindre, litt raskere, mer kjølig pga annet (og mer tøffere) metallkabinett. ibook kan også ta høyere oppløsning på ekstern skjerm via en liten velkjent hack, men har hørt det hakker veldig da. PB har vel også BT som standard..? Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 12" PB er vel det 12" ibook burde ha vært. PB er litt mindre, litt raskere, mer kjølig pga annet (og mer tøffere) metallkabinett. ibook kan også ta høyere oppløsning på ekstern skjerm via en liten velkjent hack, men har hørt det hakker veldig da. PB har vel også BT som standard..? Jepp, vet at ibooken kan ta høyere oppløsning på ekstern skjerm, men siterer bare fra testen gjort på dinside.no: "Hvis noen lurer på hva som skiller Powerbook 12 og iBook 12, nå som sistnevnte har fått G4-prosessor, den også, kan det oppsummeres i to ord: Ekstern skjerm. Powerbooken kan drive en ekstern skjerm på opp til 2048 x 1536 bildepunkter, og mens iBooken bare kan vise det samme bildet eksternt, har Powerbooken muligheten til bruke den som et ekstra skrivebord. Veldig nyttig for presentasjoner og lignende." Syns også personlig at PB er finere, men iBooken er også råstilig! Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det finnes en hack til iBook som gjør at du får de samme mulighetene vedr. ekstern skjerm, så det er ikke akkurat det beste argumentet for å kjøpe en PB fremfor en iBook. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Kjenner en som kjøpte en 14" iBook til skolebruk og webdesign. Men han angrer nå på at han ikke tok 12" pga at denne er sykt liten, noe som er praktisk å ta med seg til feks skolen! iBook er uannsett for svak til videoredigering, hvis du skal drive mye med dette. Skal du bare drive med småfilmer så funker dette fint Selv ville jeg gått for 12" hvis skole er en ting som betyr mye, men om videoredigering og andre ting som kanskje krever litt større skjerm, ville jeg gått for iBook 14". Selv synes jeg mac er sykt fett, så jeg vurderer en selv Jeg ville aldri kjøpt PW, siden denne er dyrere, men ikke så mye bedre.. Lenke til kommentar
zipuz Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Begynte å se på powerbooken jeg å , men den koster jo en god del! Vil nok ha 14 tommer skjerm, da blir det dyrt med en powerbook (som du må ha 15 tommer på ) Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Begynte å se på powerbooken jeg å , men den koster jo en god del! Vil nok ha 14 tommer skjerm, da blir det dyrt med en powerbook (som du må ha 15 tommer på ) På BP-serien så er det kun 12" som er fornuftig. Over det så begynner det å koste, og syns da at prisene blir veldig urimelige...verst er 17" PB til 20k++...man skal ha helt spesielle behov for å kjøpe noe slikt... Utgangspunktet bør du se på om 12" ibook standard (uten mye ekstra konfigurasjoner) er ok til ditt bruk. Men begynner du å legge til BT, større HD, etcetc, så er man plutselig ikke langt i fra å ta steget opp til 12" PB). Lenke til kommentar
zipuz Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Syns selv at 12 tommer blir litt lite, men er ikke helst sikker ! Er det noen som har noen erfaring med 12 tommer skjermer ? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) En i klassen har 14" iBook, og en har 12" PB, Jeg vil nok valgt 12" PB.... Det finnes en apple kategori her et eller annet sted... EDit: her ja : http://forum.hardware.no/index.php?c=10 Endret 8. desember 2004 av TheMasteR Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Syns selv at 12 tommer blir litt lite, men er ikke helst sikker ! Er det noen som har noen erfaring med 12 tommer skjermer ? Jeg hadde ikke vurdert en 12" skjerm med 1024x768 oppløsning til videoredigering. Jeg eier en slik iBook selv, og skjermen er ikke akkurat godt egnet til billedbehandling og filmredigering. Når du har en del paletter oppe, så er det plutselig *veldig* liten plass å jobbe på. Det fungerer til min bruk, men det er ikke så fryktelig produktivt at det gjør noe. 15" PB er langt bedre, men et alternativ kan være 12" iBook + 17/19" flatskjerm. Da begynner det å fungere. Men det krever litt plass da. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Ok, glemte å tenke på at du skulle bruke den til video/bilde. Da vil jeg gå for 14" iBook, eller bedre da... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Skriver dette fra en 12" iBook og er ganske så sikker på at maskinen vil passe til dine behov. Videoredigering har jeg ikke noen erfaring med, da kan jo oppløsningen være et problem, og også skjermkortet, men for enkel redigering går det sikkert fint. Ang. ekstern skjerm så fins det som nevnt en hack som gjør at du kan bruke den som ekstra skjerm og med annen oppløsning. Apple har disablet funksjonen for å skille iBook fra Powerbook, så det er ikke noe farlig å bruke hacken, skjermkortet takler finfint ekstern skjerm, selv om jeg selv ikke har noen erfaring med det da jeg ikke bruker ekstern skjerm. 12" kan sikkert være lite for noen men jeg har ikke noe problemer med synet og syns 12" er akkurat passe. Ta en titt på en annen maskin med slik skjerm om du er usikker. Til skolearbeid er iBooken ypperlig, og OS X er naturligvis helt kompatibel med Windows-maskiner og filsystemer. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det som er bra med 12" erne er at de er veldig lette, slik at det er enkelt å ha den med på skolen, for å gjøre notater etc. Lenke til kommentar
trainwreck Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 En ting som jeg må si, ibook 12 og 14 tommer har samme maks oppløsning og det har derfor ingenting å si om du kjøper 14 tommeren...får ikke større arbeidsplass uansett. Hvis du skal bruke maskinen mye til skole bør du kjøpe en 12 tommer. Sitter selv på en 12`tommer pb..Forresten folkens, modellene til apple er ibook og powerbook Om du kjøper ibook eller powerbook tror jeg nok du blir fornøyd uansett.. lykke til Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Holder denne maskinen til mitt bruk? ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå